کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

کمپین تبلیغاتی۳۶۰ درجه چیست؟

کمپین تبلیغاتی۳۶۰ درجه چیست؟

شاید برایتان پیش آمده که در حال تماشای فیلم موردعلاقه‌تان باشید که تبلیغاتی از یک برند لبنیات یا هر محصول دیگری از تلویزیون پخش شود. چند ساعت بعد که گوشی خود را برمی‌دارید تا چرخی در اینترنت بزنید، دوباره همان تبلیغات را می‌بینید. تازه قضیه وقتی جالب می‌شود که تصمیم بگیرید بروید بیرون و قدمی بزنید و حال و هوایتان کمی عوض شود که دوباره همان تبلیغات را این بار به شکل بیلبورد یا بنر در گوشه گوشه شهر می‌بینید. به این نوع بازاریابی، کمپین ۳۶۰ درجه می‌گویند. فرقی نمی‌کند که شما کجا یا در حال انجام چه‌کاری هستید، برندی که که از ترفند کمپین ۳۶۰ درجه استفاده می‌کند تحت هر شرایطی شما را پیدا می‌کند و پیام تبلیغاتی خود را به گوش‌تان می‌رساند. برای آشنایی بیشتر با این کمپین تا انتهای مطلب با افراک همراه باشید.

هدف کمپین ۳۶۰ درجه چیست؟

خیلی از کمپانی‌ها و برندها پول بسیاری برای تبلیغات خرج می‌کنند تا دیده شوند ولی نمی‌دانند که بازاریابی و تبلیغات زمانی موثر خواهد بود که یکپارچه باشد و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. یعنی خیلی از برندها و شرکت‌ها برای ارائه محصولات و خدمات خود از تبلیغات کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند که فقط به یک پلتفرم محدود می‌شود. مثلا تصور کنید که شما صاحب یک برند لوازم‌آرایشی هستید و تبلیغاتی که برای معرفی برندتان طراحی کرده‌اید فقط از تلویزیون پخش شود یا صرفا در حد یک بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر باشد و نه بیشتر! با این مدل تبلیغات کار به جایی نمی‌برید، چون در این صورت احتمال دیده شدن خیلی کم خواهد بود.

شما برای این که بتوانید خود را در ذهن مخاطبان‌تان بگنجانید، باید تبلیغاتی به مخاطب نشان دهید که از لحاظ بصری و گرافیکی خاص باشد و در آن از ترکیب رنگ مشخص و پیام‌های مرتبط یا یکسان استفاده شود. در واقع استفاده از بازاریابی ۳۶۰ درجه این امکان را به شما می‌دهد که با یک تبلیغات منسجم و همه‌جانبه در خاطر مخاطب بمانید و با او ارتباط تاثیرگذار و هدفمند برقرار کنید.

استفاده از کمپین ۳۶۰ درجه در چه زمانی سودآور است؟

همه می‌دانند که تبلیغات منسجمی که از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده باشد، تبلیغاتی که استراتژی خاص خودش را داشته باشد و اهداف بزرگی را دنبال کند، تا چه اندازه می‌تواند در دیده شدن یک برند و بالا رفتن فروش محصولات آن شرکت تاثیرگذار باشد. استفاده از کمپین ۳۶۰ درجه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که شاید هر برند و شرکتی نتواند از پس آن بربیاید. یعنی هم بودجه زیادی می‌خواهد، هم به صبر و حوصله نیاز دارد و هم آمادگی‌های لازم برای رفع نیاز مشتریان جدیدی را که قرار است به‌واسطه تبلیغات به شما مراجعه کنند را داشته باشد. در یک کلام کمپین ۳۶۰ درجه در شرایط خاصی می‌تواند بیشتر از همیشه سودآور باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کمپین ۳۶۰ درجه

تغییر نام تجاری

خیلی وقت‌ها برندهایی که مدتی است در زمینه حرفه‌ای خودشان مشغول به کار هستند، تصمیم می‌گیرند از کمپین ۳۶۰ درجه استفاده کنند تا تصویر جدیدی از خودشان به مخاطب ارائه بدهند.

اولویت‌بندی کمپین‌ها

خیلی از برندها برای تبلیغ محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند از قبل کلی برنامه‌ریزی می‌کنند. مثلا برندها تصمیم می‌گیرند که برای تابستان یا تعطیلات خاصی که در پیش رو دارند از بین چند کمپین بازاریابی مختلف که تقریبا می‌شود گفت همه آن‌ها مفید و کاربردی هستند، یکی را برای تبلیغات خودشان انتخاب و استفاده کنند. در چنین شرایطی اصولا کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه همه رقبا را از میدان به درمی‌کند و با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد توسط برندها به بقیه کمپین‌های بازاریابی ارجحیت داده می‌شود.

مطلب مرتبط

پرسونا چیست؟ چگونه پرسونای مشتری را طراحی کنیم؟

ساختن هویت بصری

خیلی از برندهای نوپا و تازه‌کار وقتی برای اولین بار شروع به فعالیت می‌کنند برای این که برندشان دیده شود از کمپین ۳۶۰ درجه استفاده می‌کنند. درواقع، برندهای تجاری جدید به محض این که پا به بازار می‌گذارند از این کمپین برای تبلیغ کردن برندشان کمک می‌گیرند تا به‌واسطه مشخصه‌های گرافیکی که در این نوع بازاریابی اهمیت دارد، مثل هماهنگی رنگ‌ها و یکسان بودن پیام‌ها، یک هویت بصری منسجم و یک‌پارچه بسازند و در ذهن مخاطب نقش ببندند.

معرفی محصول یا خدمات جدید

اصولا برندها برای معرفی محصولات و یا خدمات جدید خود از کمپین ۳۶۰ درجه استفاده می‌کنند. چون با استفاده از این شیوه بازاریابی همه‌جانبه، تمام توجه‌ها را به سمت محصول و خدمات جدیدشان جلب می‌کنند.

مطلب مرتبط

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی

احیای محصولات قدیمی

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که یکی دو تا از محصولات یک برند آن‌طور که انتظار می‌رود دیده نمی‌شود و از آن‌ها آن‌طور که باید و شاید استقبال نمی‌شود. در چنین شرایطی کمپین ۳۶۰ درجه به کمک می‌آید و با یک تبلیغ همه‌جانبه عملکرد ضعیف آن محصول را جبران می‌کند و در عوض کاری می‌کند تا نظر افراد نسبت به آن تغییر کند.

چگونه یک کمپین ۳۶۰ درجه موفق راه بیندازیم؟

خب حالا که کاملا با کمپین ۳۶۰ درجه آشنا شدید و می‌دانید که تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت برند موثر باشد، بهتر نیست که برویم و ببینیم چطور می‌شود یک کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه موفق راه انداخت؟

بازاریابی از طریق وب‌سایت

طراحی یک وب‌سایت مناسب و کار راه‌انداز از نان شب هم برای برندها واجب‌تر است. درواقع اساسی‌ترین نیاز برای راه‌اندازی یک برند و شروع به کار کردن با آن، داشتن یک وب‌سایت است. اگر صاحب برند خودتان هستید ولی هنوز وب‌سایت ندارید، هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید و برای برندتان وب‌سایت طراحی کنید. به نظرتان بد نیست که کسی برای اولین بار اسم برند شما را بشنود و آن را در گوگل سرچ کند ولی چیزی از شما و برندتان در نتایج گوگل بالا نیاید؟ چنین چیزی ذوق مخاطب را کور می‌کند و اعتماد او را از بین می‌برد.

مطلب مرتبط

آموزش هشتگ گذاری ـ تکنیک‌های هشتگ گذاری در ۲۰۲۲

اگر قصد دارید از بازاریابی ۳۶۰ درجه برای تبلیغ برندتان استفاده کنید، حتما لینک وب‌سایت را در تبلیغات خود قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که به وب‌سایت‌تان مراجعه کنند.

بازاریابی از طریق تولید محتوا

یکی از پایه‌های بازاریابی، تولید محتوای حرفه‌ای است. محتوایی که تولید می‌کنید، به‌طور مستقیم با میزان دیده شدن ارتباط دارد. یعنی محتوایی که سئوسازی شده باشد و چارچوب‌های لازم را داشته باشد، هم مخاطبان بیشتری جذب می‌کند و هم هویتی که قرار است با آن با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید، به بهترین شکل ممکن ساخته می‌شود.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

این روزها شبکه‌های مجازی بخش جدایی‌ناپذیری از کسب‌وکارمان شده‌اند. یعنی اگر برای بازاریابی از امکاناتی که این شبکه‌ها در اختیارمان می‌گذارند استفاده نکنیم، از سایر رقبا عقب می‌مانیم. پس بهتر است هرچه سریع‌تر و بدون معطلی دست بجنبانید و برای بازاریابی از شبکه‌های مجازی به بهترین شکل ممکن کمک بگیرید. این را هم اضافه کنیم که پلتفرم‌هایی که این روزها بیشتر از بقیه بر سر زبان‌ها افتاده‌اند مانند فیسبوک و اینستاگرام، بهترین گزینه برای بازاریابی ۳۶۰ درجه هستند. این دو پلتفرم تا حد زیادی می‌توانند به پیدا کردن مخاطبان هدف و دیده شدن برندتان کمک کنند.

بازاریابی از طریق روش‌های سنتی

در بازاریابی ۳۶۰ درجه به‌هیچ‌وجه نباید از قدرتی که روش‌های سنتی دارند، غافل شد. درست است که همه‌چیز مدرن شده و روش‌های سنتی به نظر می‌رسد که دیگر طرفدار ندارد؛ ولی این فقط ظاهر ماجراست. هنوز بخش عظیمی از مخاطبان شما مانند گذشته تلویزیون تماشا می‌کنند، به رادیو گوش می‌دهند، روزنامه می‌خوانند و در هنگام پیاده‌روی مطالب نوشته شده روی بیلبوردها را با دقت مطالعه می‌کنند. پس چرا که نه؟ چرا چنین امکاناتی که بارها امتحان‌شان را پس داده‌اند نادیده بگیریم و از کنارشان به‌راحتی بگذریم؟ پس اگر می‌خواهید از تبلیغاتی که انجام می‌دهید نتیجه بگیرید، حتما استفاده از روش‌های سنتی را در کمپین ۳۶۰ درجه خود بگنجانید.

کمپین ۳۶۰ درجه

بازاریابی از طریق رویدادها و بازاریابی فصلی

یکی از حرکات هوشمندانه‌ای که برندها می‌توانند انجام بدهند، ربط دادن تبلیغات‌شان به رویدادهایی مثل مسابقات ورزشی و یا تعطیلی‌های خاص مثل عید نوروز است. برندها می‌توانند با گنجاندن چنین چیزهایی در بازاریابی‌های ۳۶۰ درجه پای خود را از تبلیغات فراتر بگذارند و با مخاطبان خود ارتباط نزدیک‎تری برقرار کنند و قدرت تاثیرگذاری خود را افزایش بدهند.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازاریابی، تبلیغات در گوگل است. شما می‌توانید مشاوره تبلیغات سایتتان را به صورت رایگان به کارشناسان حرفه ای افراک بسپارید.

کلام آخر – کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه

اگر صاحب برند هستید، فرقی نمی‌کند که به‌تازگی شروع به کار کرده‌اید یا مدت‌هاست در زمینه حرفه‌ای خود فعالیت می‌کنید، برای بیشتر دیده شدن و رسیدن به موفقیت باید تبلیغات انجام بدهید. البته نه هر تبلیغاتی! تبلیغات درست و حسابی و منسجم. این که هر از چند گاهی، پولی خرج کنید تا یکی دو جا تبلیغ برند شما را انجام دهند، کار را به جایی نمی‌برد. شما نیاز به تبلیغات همه‌جانبه و یک‌پارچه دارید که مخاطب را هر جایی که هست پیدا کند و برند شما را به او بشناساند. این نوع تبلیغات دقیقا همان بازاریابی ۳۶۰ درجه است که تلاش کردیم تا خیلی روشن و شفاف آن را برایتان توضیح بدهیم. آیا کمپین ۳۶۰ درجه‌ای می‌شناسید که متعلق به برند خاصی باشد و خیلی موفق عمل کرده باشد؟ برای ما بنویسید.

کمپین تبلیغاتی۳۶۰ درجه چیست؟
شاید برایتان پیش آمده که در حال تماشای فیلم موردعلاقه‌تان باشید که تبلیغاتی از یک برند لبنیات یا...
5 از 2 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید