کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

افزایش فروش شرکت‌ های B2B با تولید محتوای مناسب

افزایش فروش شرکت‌ های B2B با تولید محتوای مناسب

جالب است بدانید که برای بازاریابی B2B به نوع خاصی از محتوا احتیاج داریم؛ یعنی محتوایی باکیفیت تا بتوانیم به کمک آن کسب‌وکار خود را به‌درستی به بقیه معرفی و توجه مخاطبان را جلب کنیم. با این اوصاف، دانستن این حقیقت که اکثر مشاغل B2B هر سال بودجه بیشتری را به تولید محتوای باکیفیت اختصاص می‌دهند، خیلی هم عجیب و دور از ذهن نیست. درحالی‌که تولید محتوا مناسب برای موفقیت در کار بسیار ارزشمند است اما انجام درست آن برای بازاریابان چالش‌های زیادی به همراه دارد و اصلا ساده نیست. چطور باید چنین محتوایی تولید کرد تا شرکت های B2B افزایش فروش داشته باشند؟ برای پاسخ به این پرسش تا انتهای مقاله با افراک همراه باشید.

منظور از بازاریابی محتوایی B2B چیست؟

پیش از دانستن بازاریابی محتوایی B2B بهتر است با مفهوم بازاریابی B2B آشنا شوید. حال بازاریابی محتوایی B2B به معنای مهارت استفاده از محتوای مناسب در گسترش کسب‌وکار و جلب توجه سایر مشاغل است. در یک کلام، در این نوع بازاریابی محتوایی مشاغل تمام سعی خودشان را می‌کنند که با تولید محتوای باکیفیت، با مشاغل دیگر ارتباط برقرار کنند تا خدمات و محصولات‌شان را به فروش برسانند. درواقع، این نوع تولید محتوا برای مصرف‌کننده کاربرد خاصی ندارد و صرفا مختص به ارتباط بین مشاغل است.

مطلب مرتبط

پرسونا چیست؟ چگونه پرسونای مشتری را طراحی کنیم؟

بازاریابی محتوایی B2B و B2C چه فرقی با هم دارند؟

خب قبل از هر چیزی اجازه بدهید که خیلی مختصر تکلیف یک موضوعی را روشن کنیم. همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، بازاریابی محتوایی B2B برای برقراری ارتباط بین مشاغل است و ربطی به مصرف‌کننده ندارد. این نوع بازاریابی مخفف عبارت Business to Business مارکتینگ است و در آن هر دو طرف معامله، کسب‌وکارهای حقوقی هستند. اما بازاریابی محتوایی B2C، مخفف عبارت Business to Costumer یا Business to Consumer مارکتینگ است که در یک طرف معامله تاجر یا کسب‌وکار حقوقی و در طرف دیگر یک یا چند مشتری ساده قرار دارند. حالا که این مسئله را روشن کردیم می‌توانیم با خیال راحت به سراغ ادامه ماجرا برویم!

افزایش فروش B2B

چرا تولید محتوای مناسب برای بازاریابی B2B چالش برانگیز است؟

برخلاف محتوای B2C که معمولا یک مشتری ساده و معمولی را هدف قرار می‌دهد، در B2B با یک جمع متخصص روبرو هستیم. پس هنگام بازاریابی محتوایی B2B این موضوع را در نظر داشته باشید که شما قرار است یک گروه حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار بدهید. این گروه متخصص که DMU (Decision maker unit)  نامیده می‌شوند، واحد تصمیم‌گیری هستند و بسته به ساختار سازمان هدف شما می‌توانند شامل مدیر بازاریابی، مدیرعامل، نماینده فناوری اطلاعات، CTO و غیره باشند.

خیلی واضح است که تولید چنین محتوایی که بتواند افرادی که در زمینه کاری خود حرفه‌ای هستند را متقاعد کند، کمی سخت و زمان‌بر است. در ادامه، یک‌سری از این چالش‌ها را آورده‌ایم تا با آن‌ها آشنا بشوید و بدانید چه مسیری پیش روی شماست:

  • مدیرعامل شرکت ممکن است نیاز داشته باشد که بداند محصول شما قرار است چگونه در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی کند.
  • مدیر بازاریابی می‌خواهد مطمئن شود که محصول شما می‌تواند مشکلات موجود را حل کند.
  • تیم فناوری اطلاعات باید اطمینان حاصل کند که محصولات و یا خدمات شما از نظر فنی امکان‌پذیر است.

مراحل لازم برای تولید محتوای مناسب که باعث افزایش فروش شرکت‌های B2B می‌شود عبارتند از:

۱. آنالیز کردن گروه هدف

برای تولید یک محتوای مناسب که درنهایت بتواند به شرکت شما در جهت افزایش فروش محصولات‌تان کمک کند لازم است حتما مخاطب هدف خود را بشناسید. از آن جایی ‌که در بازاریابی محتوایی B2B مخاطب هدف شما همان گروه تصمیم‌گیرنده است، پس باید به خوبی آن‌ها را بررسی کنید.

احتمالا قبل از شروع پروژه شما خیلی دست‌وپا شکسته گروه هدف را می‌شناسید و تقریبا می‌دانید که آن‌ها چه اهداف و انتظاراتی دارند. اما چطور می‌توانید شناخت خود را نسبت به آن‌ها افزایش دهید؟ چطور می‌توانید جزییات بیشتری درباره آن‌ها به دست بیاورید و با دست پر محتوای عالی که بتواند نظر آن‌ها را جلب کند، بسازید؟ آپشن‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم قطعا برای شناخت بیشتر واحد تصمیم‌گیرنده به دردتان می‌خورد.

مطلب مرتبط

بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟

  • با تیم فروش و پشتیبانی شرکت خود مشورت کنید

تیم فروش و پشتیبانی شرکت شما روزانه با تعداد زیادی از مشتریان بالقوه و هم‌چنین مشتریان ثابتی که همین الان در حال استفاده از محصولات و خدمات‌تان هستند، صحبت کرده و ارتباط دارند. درنتیجه، آن‌ها تقریبا از خیلی چیزها باخبرند! مثلا این که مشتری‌ها چه انتظاراتی دارند و یا در هنگام استفاده از محصولات شما چه مشکلاتی داشته‌اند. همین اطلاعات کوچک به شما نشان می‌دهد که مشتری از شما چه می‌خواهد، محصولات و خدمات‌تان چه نقاط ضعف و قوتی دارند، چه انتقادها و پیشنهادهایی دارند و سوالات متداول آن‌ها چیست. این اطلاعات ارزشمند را دست‌کم نگیرید.

  • مستقیما از مشتریان خود نظرسنجی کنید

با نظرسنجی کردن از مشتریان خود می‌توانید متوجه شوید که با چه کسانی سروکار دارید، مشتریان واقعی شما چه کسانی هستند و چه شرکت‌هایی از شما خرید می‌کنند. سپس می‌توانید از همین نظرات ایده بگیرید و آن‌ها را در محتواهایی که تولید می‌کنید به کار ببرید تا مخاطبان موردنظرتان را جذب کنید.

مطلب مرتبط

چگونه از لینکدین نیرو استخدام کنیم؟

البته یکی دیگر از راه‌های شناخت واحد تصمیم‌گیرنده، استفاده از Inbox Insight است که می‌تواند تا حد زیادی کمک کند تا هم اطلاعات خود را سازماندهی کنید و هم درک شما را نسبت به گروه هدف افزایش می‌دهد. حالا شروع کنید به نوشتن یک لیست از مشکلاتی که شرکت هدف شما ممکن است داشته باشد و این که چگونه محصول شما می‌تواند همه آن‌ها را حل کند. اینجاست که باید به سراغ مرحله بعدی یعنی تطبیق آن مشکلات و راه‌حل‌هایش با کلمات کلیدی قابل جستجو برویم.

۲. انتخاب کلمات کلیدی مناسب

باید خوب تحقیق کنید تا متوجه شوید که اغلب مردم در گوگل چه چیزهایی سرچ می‌کنند که به کسب‌وکار شما مرتبط است. سپس از همان کلمات کلیدی در تولید محتوای خود استفاده کنید. البته این کار اصلا ساده نیست، اما از آن جایی که محدودیتی برای استفاده از این کلمات کلیدی در محتوا وجود ندارد، می‌توانید تعدادی از آن‌ها که بیشترین میزان سرچ را داشته‌اند انتخاب و در تولید محتوا آن‌ها را به کار ببرید و مطلبی بنویسید که منبعی برای خیلی از سوالات پرتکرار و جواب‌های آن‌ها باشد.

مطلب مرتبط

بهترین ابزار انتخاب کلمه کلیدی برای افزایش ترافیک سایت

برای پیدا کردن این کلمات کلیدی و مهم عبارت موردنظرتان را تایپ کنید و سپس به موارد زیر توجه کنید:

  • آن چه Google Autocomplete در کادر جست‌وجو پیشنهاد می‌کند.
  • موارد People also Ask
  • کلماتی که گوگل در قطعات جست‌وجو به‌صورت پررنگ نشان می‌دهد (روی دسکتاپ)
  • جست‌وجوهای مرتبط گوگل و دسته‌های گوگل که معمولا در انتهای نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند.
افزایش فروش شرکت B2B

حالا که کلمات کلیدی را پیدا کرده‌اید و محتوای خود را نوشته‌اید، مرحله بعدی شامل تبلیغ و هدف‌گذاری مجدد محتواست.

۳. تبلیغ و هدف‌گذاری مجدد محتوای B2B تولید شده

این که یک محتوای جذاب، مفید و حرفه‌ای بنویسید و آن را منتشر کنید، قدم خیلی مهمی برای دیده شدن در سرچ‌های گوگل است؛ اما خب این تمام ماجرا نیست. شما نیاز به امدادهای غیبی دارید و این امدادها همان تبلیغات است. اگر محتوای خود را تبلیغ نکنید، آن‌طور که بایدوشاید دیده نمی‌شوید و محتوای شما در سرچ‌های گوگل آن‌قدر که انتظار دارید بالا نمی‌آید. چرا؟ چون موتورهای جست‌وجوگر گوگل به چیزی بیشتر از مفید و جذاب بودن محتوا احتیاج دارند تا آن را در بالای لیست سرچ‌ها و در معرض دید کاربران قرار بدهند.

مطلب مرتبط

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازاریابی محتوایی

خب حالا که صحبت از تبلیغ کردن شد، دقیقا باید چه‌کاری انجام بدهید و چطور به بهترین شکل ممکن محتوای B2B خود را تبلیغ کنید؟ بعضی از روش‌های تبلیغ محتوای B2B به‌صورت زیر است:

  • تبلیغات از طریق ایمیل زدن

ایمیل منبع اصلی ارتباط میان اکثر مشاغل B2B است و می‌تواند تاثیر خیلی زیادی در پروسه تبلیغات محتوای شما داشته باشد. بنابراین با قرار دادن لینک محتوایی که به‌تازگی آن را تولید کرده‌اید و قصد تبلیغ آن را دارید در بخش Signature ایمیل‌تان و ارسال آن به گروه‌های هدف، خیلی راحت و بی‌دردسر، محتوای موردنظرتان را تبلیغ کنید. با این کار احتمالا شما چند بازدید و حتی Backlinks دریافت خواهید کرد.

مطلب مرتبط

رپورتاژ خبری چیست؟ مزایای آن کدامند؟

  • تغییر فرمت محتوای موردنظر

اگر می‌خواهید تبلیغات گسترده‌ای داشته باشید و همه محتوای شما را ببینند، بهتر است آن را در فرمت‌های مختلف منتشر کنید. مثلا به‌صورت PDF و حتی ویدئو. اگر از محتوایی که نوشتید ویدئو بسازید، می‌توانید آن را در پلتفرم‌هایی که تماما ویدئویی هستند، مانند یوتیوب و اینستاگرام منتشر کنید و درنتیجه افراد بیشتری آن را خواهند دید. همان‌طور که می‌بینید، تبلیغات تاثیر چشم‌گیری در دیده شدن محتوا و در نتیجه افزایش فروش محصولات شرکت‌های B2B دارد.

مطلب مرتبط
بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟

کلام آخر ـ افزایش فروش شرکت B2B

برنامه‌ریزی و تولید محتوای مناسب برای افزایش فروش محصولات شرکت‌های B2B زمان زیادی را می‌طلبد، بنابراین منطقی است که یک استراتژی بازاریابی محتوای B2B مناسب تنظیم کنید که بتواند چندین هدف، مانند افزایش ترافیک سایت و افزایش فروش محصولات و خدمات را با هم جلو ببرد.

در این مطلب تلاش کردیم تا تکنیک‌هایی که برای بازاریابی محتوایی B2B ضروری است را آموزش بدهیم. امیدواریم اطلاعات و روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم تا حدودی راه را برایتان هموارتر کنند. شما چه موارد دیگری را می‌شناسید که برای بازاریابی محتوایی B2B ضروری هستند؟ با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

افزایش فروش شرکت‌ های B2B با تولید محتوای مناسب
جالب است بدانید که برای بازاریابی B2B به نوع خاصی از محتوا احتیاج داریم؛ یعنی محتوایی باکیفیت تا...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید