کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

پرسونا چیست؟ چگونه پرسونای مشتری را طراحی کنیم؟

پرسونا چیست؟ چگونه پرسونای مشتری را طراحی کنیم؟

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شناخت مخاطب و بازاریابی مناسب برای هدف قرار دادن آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید؛ می‌دانید که مخاطبان واقعی مانند شما فکر و عمل نمی‌کنند بلکه هر شخص نگرش خاص خود را دارد، پس به همین خاطر باید احتمالات مختلف را در نظر بگیرید. برای راحت‌تر شدن کار شما پرسونا به وجود آمده است. حال پرسونا چیست؟ در این مطلب به بررسی تعریف پرسونا، مزایای آن و نحوه طراحی پرسونای مشتری خواهیم پرداخت. با افراک همراه باشید.

پرسونا چیست؟

به بیان ساده پرسونا توضیح کاملی از خصوصیات مشتری مثل سن، جنسیت، تحصیلات و … است. با مشخص کردن این خصوصیات شناخت بیشتری از مشتریان هدف خواهید داشت. پرسونا شخصیتی خیالی است که با توجه به هدف کسب و کار انتخاب می‌شود. در واقع پرسونا تجسم و نمایه یک «شخص» است که نماینده مخاطب ایده آل شماست. یعنی شخصیت‌های واقعی را توصیف نمی‌کند، اما بر اساس داده‌های واقعی جمع‌آوری شده‌‌‌‌است و ویژگی‌های مشترکی را در بین گروهی از افراد انعکاس می‌دهد.

۶ روش طلایی شناسایی و انتخاب بازار هدف

انواع پرسونا

  • پرسونا در B2B: کسب‌وکارهای B2B باید شرکت‌های دیگر را هدف قرار دهند، اما پرسونا خود شرکت‌ها نیستند، بلکه مسئولین خرید، پرسونای موردنظر هستند. هدف نهایی پرسونا مشتری برآورده کردن نیازهای شرکت شما به بهترین شکل ممکن است.
  • پرسونا در B2C: پرسونا کسب‌وکارهای B2C یک مصرف کننده مستقیم است که می‌خواهد محصولاتی را برای برطرف کردن نیازهای خود، خواسته‌ها و مشکلات خود خریداری کند.

طراحی پرسونای مشتری

پس از این‌که فهمیدید پرسونا چیست؟ باید ساخت پرسونای مشتری را شروع کنید. طراحی پرسونای مخاطب، می‌تواند به همان اندازه که نیاز دارید ساده یا دقیق باشد. پرسونا ابزاری است که شما می‌توانید در پیشبرد استراتژی آنلاین خود به آن مراجعه کنید. به طور کلی ۵ گام اصلی به منظور ساخت پرسونا نیاز است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. جمع آوری اطلاعات

با مطالعه وفادارترین مخاطبان خود شروع کنید. اگر از قبل خواننده، شنونده یا بیننده‌ای دارید، آن‌ها چه ویژگی مشترکی دارند؟ آیا می‌توانید از طریق کانال‌ها مختلف اعم از محتوا، شبکه‌های اجتماعی یا با مصاحبه مستقیم از آن‌ها سؤال بپرسید؟ برقراری ارتباط با افرادی که در حال حاضر با برند شما درگیر هستند، اطلاعات زیادی به شما خواهد داد. جمع آوری این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا پرسونای بهتری برای مخاطب ایجاد کنید. برای جمع آوری اطلاعات می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • تجربیات خود از مشتریان
  • کنسول و آنالیتیکس
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • نظرسنجی

لید چیست؟ آشنایی با مفهوم Lead در دیجیتال مارکتینگ

۲. تحلیل و بررسی اطلاعات

اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل کنید. با بررسی آن‌ها به نکات مشترک زیادی بین مخاطبان دست خواهید یافت. تفاوت‌ها و تشابه‌های مخاطبان را بنویسید. برای تحلیل و بررسی دقیق‌تر از ابزارهایی همچون «Microsoft Power BI» و موارد مشابه می‌توانید استفاده کنید. در واقع به کمک این نوع ابزارها می‌توانید فهرست‌هایی از ویژگی‌های مشتریان خود را در آن آپلود کنید و تحلیل‌های جذابی به شکل انواع نمودار به دست آورید.

۳. شناسایی اهداف و دردسرهای مشتری

بسته به نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، اهداف مخاطبان ممکن است شخصی یا حرفه‌ای باشد. در مقابل هدف، دردسرهای مشتریان است. مشتریان بالقوه شما در حال تلاش برای حل چه مشکلات یا دردسرهایی هستند؟ چه چیزی جلوی موفقیت آن‌ها را می‌گیرد؟ آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود با چه موانعی روبرو هستند؟

پرسونای مشتری

۴. تلاش برای حل چالش‌های مشتریان

اکنون که به اهداف و مشکلات مشتریان خود پی برده‌اید، زمان آن رسیده است که به این‌که چگونه می‌توانید به مشتریان کمک کنید، فکر کنید. به عبارت دیگر فراتر از ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمات خود فکر و عمل کنید. موانع اصلی خرید مخاطبان خود را در نظر بگیرید. دنبال کنندگان شما در سفر خرید خود کجا هستند؟ و سپس از خود بپرسید: چگونه می‌توانیم کمک کنیم؟ پاسخ را در یک جمله واضح ثبت کنید.

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ چیست؟

۵. طراحی نقشه سفر

نقشه سفر تجسمی از مسیری است که پرسونای شما ممکن است هنگام کشف، خرید و استفاده از محصول یا خدمات شما طی کنند. نقشه های شما باید تمام لحظات یا نقاط تماس را مشخص کند؛ که چه زمانی و در کجا پرسونا با برند شما تعامل داشتند. به عنوان مثال:

پرسونا رستوران‌: آلیس یک دانش آموز جدی

  1. او در اتاق خوابگاهش درس می‌خواند و تصمیم می‌گیرد غذا سفارش دهد.
  2. آلیس به صورت آنلاین رستوران‌های مختلف را جستجو می‌کند.
  3. سایت رستوران موردنظر را پیدا می‌کند.
  4. منو را دیده و سفارش می‌دهد.
  5. منتظر غذا است.
  6. هزینه را به پیک رستوران پرداخت می‌کند.
  7. غذا را می‌خورد.

    در هر نقطه تماس، رستوران باید نحوه‌ی تعامل با دانش آموز را ترسیم کند. این تعامل شامل تبلیغات گوگل، طراحی صفحه فرود جذاب، منو سایت، سهولت در سفارش، مدت زمان انتظار برای غذا، تجربه مشتری با پیک و لذت بردن از غذا است.

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی

مزایای پرسونای مشتری

  • مفید برای راهبردهای فروش و کمپین‌های بازاریابی
  • تضمین شکل گیری ابتکارات کسب‌وکار مانند توسعه محصول
  • جلوگیری از توسعه محصولات غیر ضروری
  • شناخت بیشتر مشتریان هدف
  • اجرای موفقیت آمیز برنامه‌های بازاریابی

کلام آخر ـ پرسونا چیست؟

یکی از اصلی ترین نیازهای یک کسب‌وکار طراحی پرسوناست. پرسونا به شما کمک می‌کند تا درک کنید که رفتار کاربر چگونه است، چه تجربیاتی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند. در این مطب با مفهوم پرسونا و مزایای آن آشنا شدیم. اگر تاکنون در ترسیم پرسونای مشتری سهل انگاری کرده‌اید، همین حالا اقدام کرده و با استفاده از آنچه که در این مطلب ذکر شد، اولین پرسونای مشتری ایده آل خود را طر احی کنید. تجربیات و نظرات خود را در مورد پرسونا با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بله حتما به پرسونا نیاز دارید. برای ارائه بهترین خدمات باید شناخت کافی از مشتریان داشته باشید تا بتوانید بر ای آن‌ها محصول طراحی کنید. هر برندی چه بزرگ و چه کوچک به پرسونا نیاز دارد.

در ساخت پرسونای مشتری کلی گویی نکنید. مثلا نگویید که پرسونای ما کارمندان اداره‌های دولتی هستند. پرسونای شما یک فرد است که شما باید انواع خصوصیات از جمله سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علایق فردی، سطح درآمد و … را در مورد او بدانید.

با توجه به تغییرات بازار و تغییرات برند شما مثل ریبرندینگ ممکن است پرسونای مشتری هم دچار تغییراتی شود.

خیر هر برندی با توجه به تنوع محصولات و خدماتش می‌تواند بیش از یک نوع پرسونا هم داشته باشد. اما توجه داشته باشید که ساخت بیش از حد پرسونا برای شرکت شما ضرر خواهد داشت.

پرسونا می‌تواند روی تمام جنبه‌های برند شما تاثیر بگذارد. از جمله رنگ و شکل لوگو، طراحی رابط کاربری، نوع محتوای تولیدشده، شبکه‌های اجتماعی مورد انتخاب، نوع محصول و خدمت، بسته‌بندی محصولات و … .

پرسونا چیست؟ چگونه پرسونای مشتری را طراحی کنیم؟
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شناخت مخاطب و بازاریابی مناسب برای هدف قرار دادن آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار...
4 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید