کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا نه؟

از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا نه؟

اگر شکسپیر آن روزها گفت «بودن یا نبودن، مسئله این است!» این روزها شکسپیر زمانه باید ما نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا باشیم که می‌پرسیم: «استفاده کردن از هوش مصنوعی در تولید محتوا یا استفاده نکردن؟ مسئله این است!»
واقعاً هم در دنیای تولید محتوا، این روزها مسئله این است. عده‌ای با تعصبی جزم‌اندیشانه پا را در یک کفش کرده‌اند و می‌گویند استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا به کلی غلط است؛ در حالی که عده‌ای دیگر هوش مصنوعی را کاملا جایگزین محتوای انسانی کرده‌اند و می‌گویند که با وجود ربات‌ها دیگر نیازی به نیروی انسانی ندارند. در این مطلب از افراک ما می‌خواهیم کلاه قاضی بر سر بگذاریم و ببینیم که کدام دسته درست می‌گویند. پس در این محاکمه هیجان انگیز همراه ما باشید!

اختلاف بین علما برای استفاده از هوش مصنوعی

در طی یک سال گذشته سیل محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی بر سر گوگل فرود آمد! و با این حساب، دیگر سخت است که تشخیص دهیم یک محتوا را انسان نوشته است یا یک ربات! اما جالب است بدانید که حدود ۶۰% از مردم می‌گویند محتوای تولید شده با هوش مصنوعی هم چیزی کمتر از محتوای انسانی ندارد.

پس مسئله این است: چرا نگذاریم تولیدکنندگان محتوا از AI استفاده کنند؟ آنچه در مورد این مسئله بین علما اختلاف انداخته، سؤالات زیر است:

  • آیا گوگل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را تنبیه می‌کند؟
  • آیا محتوای تولید شده با AI ارزش خواندن دارد؟
  • آیا از نظر اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای مقاله نویسی درست است؟
  • آیا محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در گوگل رتبه می‌گیرد؟

این ها سؤالاتی هستند که در این میان مطرح‌اند. پس بیایید یک بار برای همیشه پاسخی قطعی برای تک تکشان را پیدا کنیم و خیال خودمان را راحت کنیم! ابتدا از نگاه اخلاقی به این مسئله پاسخ می‌دهیم، و سپس از دید تخصصی و سئو.

 نکته های اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا غیر اخلاقی است؟ یکی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی این است: بسیاری از افراد می‌گویند این کار اخلاقی نیست! ما نمی‌گوییم که از ربات برای تولید محتوایتان استفاده نکنید؛ بلکه می‌گوییم اگر قصد انجام این کار را داشتید، این ۳ نکته را هم در حینش نظر بگیرید:

۱. مراقب باشید اصالت و اعتبار محتوایتان زیر سوال نرود!

درست است که نوشتن محتوا با چت جی پی تی و دیگر ربات‌ها راندمان کار را بالا می‌برد؛ اما حواستان باشد که در این میان  اصالت و اعتبار محتوایتان فدا نشود! زیرا بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از ربات ممکن است باعث تولید شدن محتوای نامعتبر شود.

برای مثال، حتماً شما هم تابه‌حال ویدئوهای دیپ فیک (Deepfake) را دیده‌اید. نوعی تکنولوژی هوش مصنوعی برای درست کردن ویدئوهای جعلی از انسان‌ها! (پس اگر ناگهان ویدئویی از پرنس چارلز سوم را دیدید که عید سعید قربان را به مردم ایران تبریک می‌گوید، تعجب نکنید!)

خب، در اینجا جا دارد یک امتیاز بدهیم به گروه شماره ۱: آن دسته از افرادی که می‌گویند نباید از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کرد؛ زیرا اطمینانی به اعتبار و اصالت آن نیست.

از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا نه؟

گذشته از موضوع دیپ فیک‌ها، همین چند وقت پیش بود که به عنوان یک نویسنده محتوا از چت جی پی تی خواستم که در مورد کالیفون که یک ماده شیمیایی است برایم یک پاراگراف بنویسد؛ و او در مورد شهری به نام کالیفون که در ایالت نیوجرسی است برایم نوشت!

هرچند در این مرحله یک امتیاز به گروه شماره ۱ دادیم؛ زیرا حرفشان در مورد تضمینی نبودن اعتبار و اصالت تولید محتوا با هوش مصنوعی تا حدودی درست است. اما نمی‌خواهیم آن‌ها را برنده این محکمه اعلام کنیم. ما نمی‌خواهیم بگوییم هرگز از ربات‌های تولید محتوا استفاده نکنید؛ بلکه اگر استفاده می‌کنید، آن را از سنسور نظارت انسانی هم رد کنید تا از اعتبار آنچه گفته شده است، مطمئن شوید.

بعلاوه، به یاد داشته باشید که دانش هوش مصنوعی محدود است. اگر با چند دیوایس مختلف از هوش مصنوعی بخواهید که راجع به یک موضوع برایتان محتوای متنی تولید کند، متوجه می‌شوید که کلیت آنچه می‌گوید بسیار شبیه به هم خواهد بود. پس توقعش را داشته باشید که محتوایی که با AI تولید می‌کنید شاید چندان هم چیز نابی از آب درنیاید؛ زیرا شما تنها کسی نیستید که از آن استفاده می‌کنید!

اگر تصمیم گرفته‌اید با هوش مصنوعی تولید محتوا کنید بخوانید: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا

۲. مراقب باشید که حق دیگران را در محتوا ضایع نکنید!

یک ایراد دیگر که به تولید محتوا با چت GPT وارد است، ماجرای کپی رایت و ضایع شدن حق دیگران است. جالب است بدانید که مجله نیویورک تایمز اخیراً از شرکت مایکروسافت شکایت کرده است. زیرا این شرکت برای آموزش دادن هوش مصنوعی از مقاله‌های این مجله که دارای کپی رایت بوده‌اند نیز استفاده کرده است؛ و حالا همین هوش مصنوعی تبدیل به رقیب مجله نیویورک تایمز شده‌ است!

قطعاً شما هم دوست ندارید محتوایی که با دل و جان و وقت و زحمت و عرق جبین تولید می‌کنید را هوش مصنوعی بردارد؛ از آن برای یاد گرفتن مطالب جدید استفاده کند؛ و سپس آنچه از مقاله شما یاد گرفته را بدون هیچ زحمتی کف دست رقیبانتان بگذارد!

در حالت عادی، برای جلوگیری از این موضوع، از بک لینک دادن استفاده می‌کنیم. یعنی به مقاله‌ای که از آن منبع گرفته‌ایم ارجاع می‌دهیم. اما هنگام استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا، نمی‌فهمیم منابعمان چه مقالاتی بوده‌اند؛ و خب، لینک دادنی هم در کار نیست!

چه می‌شود کرد؟ در این مرحله از قضاوت، قاضی شما را به حکم وجدانتان وامی‌گذارد تا خودتان تصمیم بگیرید. از نظر اخلاقی، مهم است که هر محتوا به تولید کننده اصلی‌اش ارجاع داده شود تا حق او هم در این میان ضایع نشود.

از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا نه؟

۳. حواستان باشد که با محتوایتان به تبعیض دامن نزنید!

به عقیده بسیاری از افراد یکی دیگر از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی از نظر اخلاقی، این است که به تبعیض دامن می‌زند. متأسفانه گاهی اوقات می‌بینیم که هوش مصنوعی بر اثر آموزش‌هایی که از انسان‌ها دریافت کرده، سوگیری‌های تبعیض آمیزی دارد.

برای مثال، در یک مطالعه از چندین مدل هوش مصنوعی خواسته شد که تصاویری از یک مدیر را تولید کنند. نتیجه ناامیدکننده بود: بسیاری از مدل‌های هوش رباتی مثل Midjourney، OpenAI’s Doll-E و Stable Diffusion عمدتاً تصاویری از مردان را تولید کردند که نشانه سوگیری جنسیتی است.

پس اگر از ربات برای تولید محتوا استفاده می‌کنید، محتوایتان را از این نظر هم بررسی کنید تا مطمئن شوید که به تبعیضات دامن نمی‌زند. به هر حال در این دنیا ما همه نقشی داریم و به قول مولانای بزرگ «تو یکی نه‌ای هزاری، تو چراغ خود برافروز!»

چرا استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا برای سئو خوب نیست؟

یکی از سؤالاتی همیشه مطرح است، این است که آیا ابزارهای هوش مصنوعی برای سئو خوب است؟ آیا گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را جریمه می‌کند یا نه. پاسخ ساده این است: بله؛ اما نه همیشه!

این موضوع بستگی به عوامل متعددی دارد. اجازه دهید برایتان توضیح دهیم که گوگل به چه دلایلی ممکن است استفاده از هوش مصنوعی در مقاله نویسی را جریمه کند:

عدم وجود مدرک معتبر!

 موتورهای جستجو به محتواهایی رتبه می‌دهند که معتبر، قابل اعتماد و تخصصی باشند. به خصوص وقتی که پای مباحث حساسی مثل سلامت، امور مالی یا مشاوره حقوقی در میان باشد. شگفت زده خواهید شد اگر برایتان بگوییم که چه تعداد سایت‌های زیادی ترافیکشان را از دست داده‌اند؛ صرفاً به این دلیل که محتوایشان از منابع معتبر برگرفته نبوده است.

در ماجرای اخیر، ترافیک یک وبسایت فقط در عرض سه ماه از ۱ میلیون بازدیدکننده به صفر رسید! بله، به صفر! میگویند این کاهش ترافیک بسیار عظیم تنها یک دلیل داشت: انتشار محتوای غلط! اگرچه که صاحبان آن سایت هنوز زیر بار این موضوع نرفته‌اند.

محتوای این سایت شامل بیش از ۱۰۰۰ مقاله تولید شده توسط هوش مصنوعی بود؛ بخاطر خطای هوش مصنوعی فرمول‌های اکسل اشتباهی در این مقاله ذکر شده بود؛ و درنتیجه برای خوانندگان مفید نبود. همین شد که گوگل این محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی را دیگر اندیکس نکرد و بازدیدکنندگان سایت به صفر رسیدند! به عبارتی، در اینجا گوگل استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را به دلیل انتشار محتوای غلط محکوم کرد.

از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا نه؟

سرقت ادبی و پلاجریسم!

محتوای تولید شده به وسیله هوش مصنوعی ممکن است بسیار شبیه به محتواهای موجود در وب باشد؛ به همین دلیل، پای نگرانی‌هایی در مورد پلاجریسم (سرقت ادبی) به میدان باز می‌شود. و همه می‌دانیم که گوگل چقدر روی این موضوع حساس است!

موتورهای جستجو محتوایی که اصیل نباشد یا کپی داشته باشد را جریمه می‌کنند. بیایید از زبان خود گوگل بشنویم که موضع گوگل در برابر محتوای دارای کپی چیست:

«محتوای کپی برداری شده، اگر از خودش حرف جدید و مفیدی نداشته باشد، ارزشی به کاربران اضافه نمی‌کند؛ حتی اگر از منبع باکیفیتی برگرفته شده باشد. بعلاوه، چنین محتوایی ممکن است حق کپی رایت را هم نقض کند. اگر تعداد قابل توجهی از درخواست‌هایی مبنی بر تقاضای حذف آن محتوا به دست ما برسد، آن سایت تنزل را تنزل خواهیم داد.»

 پس اگر به نظر گوگل بیاید که شما قوانینش را نقض کرده‌اید، ممکن است مثل یک معلم خط کش به دست جریمه‌هایش را نثارتان کند! از زبانِ کمپانی‌هایی بشنوید که از AI استفاده کردند: نتیجه چه بود؟

تجربه‌ استفاده کمپانی‌های بزرگ از هوش مصنوعی

ما همیشه می‌گوییم مهم نیست محتوا را انسان تولید کند یا ربات! آنچه مهم است این است که آن محتوا جذاب، دقیق و معتبر باشد. اما به هر حال، کمپانی‌های پیشرویی که برای تولید کردن محتوا از ربات‌ها استفاده کردند، تجربه‌هایی متفاوت اما شنیدنی دارند! بیایید ببینیم تجربه بعضی از کمپانی‌ها از استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا چه بوده است:

۱. تجربه لینکدین

سایت مشهور لینکدین در اوایل سال۲۰۲۳ شروع به استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا کرد. این سایت مقالات بسیاری را با کمک هوش مصنوعی نوشت و از متخصصان هر حوزه خواست که نظر خود در مورد آن موضوع را به آن مقاله اضافه کنند؛ لینکدین گفت که متخصصان در ازای همکاری و اضافه کردن نظر تخصصی شان در بخش نظرات مقاله، یک مدال “Top Voice”  را در پروفایلشان دریافت می‌کنند؛ که نشانگر این است که در آن زمینه تخصص بالایی دارند.

تا اینجای کار همه چیز خوب بود و این مقالات مشارکت‌های انسانی زیادی را از طرف متخصصین دریافت کردند. اما از ماه سپتامبر به بعد، اتفاقات بدی افتاد! همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، گوگل دیگر بسیاری از این مقالات را ایندکس نکرد و به آن‌ها رتبه نداد. زیرا از نظر گوگل، مقالات نوشته شده توسط ربات هوش مصنوعی کیفیت مقالات انسانی لینکدین را نداشته‌اند.

از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا نه؟

۲. تجربه Bankrate

Bankrate یک سایت مشهور در زمینه مشاوره مالی است که اخیراً بسیاری از مقالاتش را با کمک هوش مصنوعی نوشت. این سایت در استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا بسیار شفاف و صادق بود! یعنی 213 مقاله با کمک ربات‌ها نوشت و همیشه در پایان مقالاتش  به جهت سلب مسئولیت این جمله را ذکر می‌کرد: «این محتوا به کمک هوش مصنوعی نوشته شده است و توسط نیری انسانی از نظر درست بودن بررسی شده است.»

اما کم‌کم دیدیم که این سایت تولید محتوا با Chat GPT را کمتر و کمتر کرد. راستش را بخواهید، این موضوع چیز جدیدی نیست. بسیاری از کمپانی‌ها بعد از مدتی قید استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را می‌زنند.

شاید به این دلیل که استفاده از هوش مصنوعی برای مقاله نویسی آن‌قدر هم که فکرش را می‌کردند در وقت و هزینه‌شان صرفه جویی نکرده بود؛ شاید هم به این دلیل که کیفیت مقالات به نظرشان ایراد داشت.

نمی‌توانیم از دلیل این موضوع مطمئن باشیم! اما به هر حال، بسیاری از مقالات این کمپانی که با هوش مصنوعی نوشته شده بودند حداقل چند ماهی در گوگل رتبه گرفتند. پس باز هم برمی‌گردیم به همان حرف که اگر یک محتوا باکیفیت و درست باشد، فرقی ندارد انسان آن را بنویسد یا هوش مصنوعی.

۳. تجربه کمپانی CNET

این کمپانی که پربازدیدترین سایت در زمینه تکنولوژی را دارد، در اوایل سال ۲۰۲۳ شروع به نوشتن محتوا با هوش مصنوعی کرد. این سایت هم مثل سایت Bankrate به طور عمومی اعلام کرد که از هوش مصنوعی برای نوشتن مقالاتش استفاده می‌کند.

اما تفاوتش اینجا بود که CNET زیاد خوش اقبال نبود و با اعتراض شدید بازدیدکنندگان مواجه شد! بازدیدکنندگانی که معتقد بودند این سایت محتوای باکیفیت و تخصصی که توسط متخصصان نوشته شده است را با محتوای ارزان و کم کیفیت هوش مصنوعی جایگزین کرده است.

در فوریه ۲۰۲۳ این سایت حتی بداقبال‌تر هم شد و موجی از اعتراضات دیگر را هم دریافت کرد. اعتراضاتی که می‌گفتند محتوای این سایت دیگر دقیق و درست نیست! ماجرایش طولانی است؛ اما احتمالا می‌توانید حدس بزند که از آن به بعد CNET استفاده از چت جی پی تی برای تولید محتوا را کم کرد. زیرا به این نتیجه رسیده بود که صرف هزینه و وقت کمتر، ارزش به خطر انداختن اعتبارش را ندارد.

حکم پایانی: تکلیف چیست و چه کنیم؟!

اگر تا اینجای مقاله همراه ما بوده باشید، حتماً فهمیده‌اید که استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را کاملاً رد نمی‌کنیم؛ اما این آگاهی را به شما می‌دهیم که این تصمیم ریسک‌هایی را هم در پی دارد!

حکم پایانی قاضی در این محکمه این است: هیچ کدام از طرفین برنده مطلق نیستند؛ نه آن‌هایی که می‌گویند هرگز نباید از هوش مصنوعی برای مقاله نویسی و تولید محتوا استفاده کرد؛ و نه آن‌هایی که فکر می‌کنند ربات‌ها کاملاً جای نیروی انسانی را می‌گیرند. بلکه باید در این میان به دنبال حد تعادلی گشت.

یعنی از هوش مصنوعی استفاده کنید و از آن ایده بگیرید؛ اما به استفاده مطلق از آن قانع نشوید. همیشه چاشنی خلاقیت و تخصص انسانی برای تولید یک محتوای ناب لازم است! اگر از ابزارهای AI استفاده می‌کنید، محتوایتان را از نظر درست بودن حتماً بررسی کنید؛ و بعلاوه، فراموش نکنید که منابع و مدارک معتبری را برای آنچه در محتوایتان گفته شده است ذکر کنید؛ و در مقاله‌تان به آن‌ها لینک بدهید.

اگر می‌خواهید از هوش مصنوعی به صورت صرف و بدون کمک انسانی استفاده کنید، توصیه ما این است: این کار را بر روی یک وبسایت انجام دهید که برایتان قابلیت ریسک کردن را داشته باشد. به عبارت دیگر، وبسایت‌های مشتریان و کارفرمایانتان را صرفاً به دستان هوش مصنوعی نسپارید. زیرا این ریسک ممکن است به قیمت اعتبارتان تمام شود!

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید