کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

لینک UTM چیست و چگونه لینک UTM بسازیم؟

لینک UTM چیست و چگونه لینک UTM بسازیم؟

شما به عنوان یک بازاریاب، ترافیک زیادی به وب سایت مشتری هدایت کرده اید! اما چگونه میتوان این قضیه رو به مشتری اثبات کرد؟ از کجا میتوان فهمید که ترافیک به دست آمده بخاطر تلاش های شما و کمپین شما بوده است؟ اینجاست که UTM به کارتان می آید. در این مطلب به بررسی UTM و ساخت آن می پردازیم. با آژانس تبلیغات آنلاین افراک همراه باشید.

لینک UTM چیست؟

UTM مخفف “Urchin Tracking Module” است که به معنی برچسب گذاری ردیابی است . UTMها کدها و پارامترهای ویژه‌ای هستند که به انتهای هر URL یا لینک صفحه اضافه می‌شوند تا بتوان با آن بر تعداد کلیک‌ها و عملکرد فعالیت‌های بازاریابی، نظارت کرد و بتوان منبع ترافیک و فعالیت‌های کاربران را در وبسایت‌ها ردیابی کرد.

به طور کلی UTM دارای ۵ پارامتر است که استفاده از ۳ پارامتر آن الزامی و ۲ پارامتر آن اختیاری است. این ۵ پارامتر عبارتند از: منبع کمپین، مدیوم کمپین، نام کمپین، عبارت کلیدی کمپین و محتوای کمپین که در ادامه به شرح هریک به طور مفصل میپردازیم. با افزودن این پارامترها به لینک‌های خود، می‌توانید در Google Analytics یا سیستم‌های مشابه دیگر، مشخص کنید که ترافیک و کاربران شما از کجا آمده‌اند و چگونه با وبسایت شما تعامل دارند.

ابزار زیر به شما کمک می‌کند تا UTM مورد نظر خود را بسازید و پس از آن کمپین‌های خود را رصد کنید.

آدرس وب‌سایت* Website URL
شناسه کمپین Campaign ID
منبع کمپین* Campaign Source
رسانۀ کمپین* Campaign Medium
نام کمپین* Campaign Name
عبارت کلیدی کمپین Campaign Term
محتوای کمپین Campaign Content
ایجاد لینک

ماهیت کدهای UTM

همانطور که گفتیم، UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. گوگل از این فرمت برای پیدا کردن لینک صفحه‌های خاص استفاده می‌کند. راحت‌ترین توضیحی که می‌توان داد، این است که هر چیزی در آدرس سایت که قبل از آن یک علامت سوال داشته باشد، یک «پارامتر» (Parameter) به حساب می‌‌آید:

http://yourwebsite.com/your-post-title/?utm_source=google

یک پارامتر UTM، تگی است که در آخر لینک صفحه افزوده می‌شود و وقتی روی آن کلیک می‌کنیم، داده را به گوگل آنالیتیکس می‌برد و به شما این اجازه را می‌دهد تا بفهمید دقیقا کدام استراتژی مارکتینگ شما مؤثرتر بوده است. هر لینک UTM از دو بخش اصلی پارامتر (UTM Parameter) و مقدار آن (Tracking Variable) تشکیل شده است.

حالا چرا کدهای UTM تا این حد برای ما اهمیت دارند؟

تنها هدف این کدها، این است که به ابزار تحلیل شما کمک کنند تا روی منبع ویزیتورهای خود نظارت داشته باشید. افرادی که آژانس‌های بازاریابی دارند، می‌توانند از این پارامترهای یوتی‌ام برای سنجش میزان تاثیر کمپین‌هایشان استفاده کنند. اگر جزو افرادی هستید که همواره در بازاریابی به مشکل برمی‌خورید، کد‌های یوتی‌ام خیلی به کار شما می‌‌آید!

مطلب مرتبط
مارکتینگ اتومیشن چیست؟

با کدهای UTM می‌توان بر چه چیزهایی نظارت داشت؟

پیش‌تر گفتیم که ۵ پارامتر یوتی‌ام وجود دارد. با این که ۳ پارامتر اول (منبع، مدیوم، کمپین) بیشترین استفاده را دارند، اما بهتر است به همه‌ی این موارد، نگاهی اجمالی بیندازیم:

1. منبع کمپین (Campaign Source)

با استفاده از این پارامتر می‌توانیم بفهمیم که ورودی سایت ما از چه منبعی است. مثلا همین گوگل، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و غیره هر کدام یک منبع کمپین به حساب می‌آیند. این پارامتر در لینک یوتی‌ام به صورت utm_source نمایش داده می‌شود و استفاده از آن اجباری است. به عنوان مثال، utm_source=reportage یعنی منبع ورودی‌ ما ریپورتاژ است.

2. مدیوم کمپین (Campaign Medium)

با استفاده از این پارامتر می‌توانیم نوع تبلیغ مدنظرمان (بنری، ایمیلی یا تبلیغات کلیکی) که در نظر داریم را تعیین کنیم. این پارامتر به صورت utm_medium در لینک یوتی‌ام قرار می‌گیرد و استفاده از آن اجباری است. مثلا  utm_medium=email یعنی نوع تبلیغ شما از نوع ایمیلی است.

3. نام کمپین (Campaign Name)

برای هر کمپین، می‌توان یک نام مجزا هم تعیین کرد. این پارامتر به صورت utm_campaign در لینک یوتی‌ام نمایش داده می‌شود و جزو پارامترهای اجباری است. مثلا فرض کنید کمپین تبلیغاتی شما به مناسبت کریسمس اجرا می‌شود. در این صورت عبارت به شکل utm_campaign=christmas در می‌آید که یعنی نام این کمپین شما کریسمس است.

4. عبارت کلیدی کمپین (Keyword Term)

با استفاده از این پارامتر می‌توانیم بفهمیم که کاربران سایت با استفاده از چه کلماتی وارد سایت ما شده‌اند. این پارامتر برای تبلیغاتی مثل گوگل ادز که کاربر بعد از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر، روی تبلیغ کلیک می‌کند و وارد سایت می‌شود‌، خیلی به کار می‌آید. این پارامتر در لینک یوتی‌ام به صورت utm_term نمایش داده می‌شود و استفاده از آن اختیاری است. با توجه به این که عبارات کلیدی کاربرد مشخصی دارند، می‌توانید در آن‌ها اطلاعات اضافی هم بنویسید. مثلا داخل یکی بنویسید این لینک‌ها مربوط به تخفیف‌ها است.

5. محتوای کمپین (Content)

این پارامتر، محتوای تبلیغاتی شما را تعیین می‌کند. مثلا اگر بنر شما برای تبلیغ لباس باشد. در این صورت، می‌توانید پارامتر utm_content=clothes را در لینک یوتی‌ام خود قرار دهید. استفاده از این پارامتر هم اختیاری است.

چگونه در گوگل آنالیتیکس کدهای UTM بسازیم؟

خب حالا که دیگر از ماهیت کدهای یوتی‌ام اطلاعات لازم را کسب کردید، بیایید ببینیم اصلا چطور باید از آن‌ها استفاده کنیم.

جواب خیلی ساده است! از لینک صفحه‌ساز مخصوص گوگل آنالیتیکس (Google Analytics URL builder) استفاده کنید. فقط باید فرم را پر کرده و کد ایجاد شده را کپی کنید. بعد هم باید لینک تولید شده را در المنتی که می‌خواهید دنبال کنید، پیوست کنید.

یادتان باشد که پارامترهای utm به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند. بنابراین اگر شما یک لینک صفحه را به شکل «utm_campaign=christmas» و یکی را با «utm_campaign=Christmas» تگ‌گذاری کنید، در اکانت گوگل آنالیتیکس شما، برای این دوتا، دو کمپین جداگانه تشکیل می‌شود.

درضمن، پارامترهای یو‌تی‌‌ام در نوار آدرس کاربران قابل مشاهده است. پس نباید از تگ‌هایی که نمی‌خواهید کاربران‌تان ببینند استفاده کنید.

چگونه عملکرد کد UTM را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنیم؟

خب حالا می‌رسیم به هدف اصلی ما، یعنی داده‌ها! شما می‌توانید با مراجعه به گوگل آنالیتیکس‌، قسمت Traffic > Sources > Campaign، خیلی راحت داده‌های خود را ببینید. در این قسمت شما لیستی از همه کمپین‌هایی که ساختید، مشاهده می‌کنید. می‌توانید روی هر کمپین کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری (مثلا منبع یا مدیوم) درباره‌ی آن دریافت کنید. حالا مانند دیگر منبع‌های ترافیکی، شما می‌توانید معیارهایی مثل میزان جستجو، تبادلات، آمار مشاهده‌های صفحه و موارد دیگر که برای خودتان خیلی مهم است را مشاهده کنید و ببینید کدام یک برای کمپین شما مؤثرتر است.

راه‌ ترکینگ یوتیام‌ها

حالا بیایید ببینیم باید چگونه از یوتی‌ام‌ها استفاده کرد.

  • آدرس سایت خود را مشخص کنید

اولین کار این است که صفحه فرود یا همان لندینگ پیج سایت خود را مشخص کنید، یعنی تعیین کنید که کاربر پس از کلیک روی بنر یا لینک تبلیغ شما، به کدام صفحه از سایت شما هدایت شود. پس تا اینجا بخش اول لینک یوتی‌ام ساخته‌ شد:

?/www.example.com/clothes

البته اگر می‌خواهید به صورت دستی لینک یوتی‌ام خود را بسازید، باید بعد از آدرس سایت خود، از علامت «؟» استفاده کنید. هرچند‌، در صورت استفاده از ابزارهای یوتی‌ام‌ساز، این علامت سوال به صورت خودکار در انتهای لینک شما اضافه می‌شود.

  • منبع ورودی‌های کمپین را تعیین کنید

حالا باید مشخص کنید که دقیقا می‌خواهید از چه منبعی ورودی بگیرید، یعنی باید مشخص کنید که ورودی شما از سایت گوگل است یا این که منبع ورودی‌های ریپورتاژ شما در سایت دیگری است. فرض کنیم منبع ورودی شما تبلیغات گوگل است، پس utm_source شما هم گوگل می‌شود:

www.example.com/clothes/?utm_source=google

  • نوع مدیوم کمپین خود را مشخص کنید

در این مرحله باید نوع مدیوم خود را مشخص کنید. مثلا اگر تبلیغ شما ایمیلی است که به بانک‌های ایمیلی خود ارسال کرده‌اید، این یعنی نوع مدیوم شما هم ایمیل است. اگر تبلیغ شما به شکل یک بنر باشد، پس باید نوع مدیوم این کمپین را بنری تعیین کنید:

www.example.com/clothes/?utm_source=google&utm_medium=banner

  • نام کمپین خود را مشخص کنید

حالا زمان آن رسیده که برای کمپین خود یک اسم انتخاب کنید. فرقی ندارد از چه نامی استفاده می‌کنید، اما نام‌گذاری مرتبط و درست، شما و کاربران شما را از سردرگمی‌ نجات می‌دهد. با توجه به این که هدف ما تبلیغات گسترده به مناسبت کریسمس بوده، می‌توانیم نام کمپین خودمان را هم کریسمس بگذاریم.

لینک یوتی‌ام ما تا الان به این شکل درآمده:

www.example.com/clothes/?utm_source=google&utm_medium=banner&utm_campaign=christmas

  • محتوای کمپین خود را تعیین کنید

در مرحله‌ی آخر هم می‌توانیم نوع محتوای رسانه‌ی خود را تعیین کنیم. مثلا اگر بنر تبلیغاتی ما برای تبلیغ ژاکت است، می‌توانیم محتوای کمپین خودمان را «Jackets» تعیین کنیم. در نتیجه لینک زیر به دست می‌آید:

www.example.com/clothes/?utm_source=google&utm_medium=banner&utm_campaign=christmas&utm_content=jackets

مطلب مرتبط
ایده‌های خلاقانه برای کمپین ریتارگتینگ

کلام آخر – ساخت UTM

کد‌های UTM، پارامترهایی هستند که با اضافه شدن به انتهای لینک شما‌، امکان ردیابی و نظارت بر آن لینک را برایتان فراهم می‌کنند. نیازی نیست که لینک‌های یوتی‌ام را به صورت دستی بسازید. ابزارهای آنلاین زیادی برای این کار وجود دارند که کار را برای شما راحت می‌کنند. این نکته‌ی مهم یادتان باشد که موقع ساخت UTM، حتما به حروف کوچک و بزرگ پارامترها دقت کنید تا به اشتباه دو کمپین مجزا نسازید. در نهایت هم، حتما قبل از اجرای کمپین‌تان آن را امتحان کنید تا از درستی‌اش مطمئن شوید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید