کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

راهنمای انواع تبلیغ در یوتیوب : مزایای یوتیوب و آمار

راهنمای انواع تبلیغ در یوتیوب : مزایای یوتیوب و آمار

اخیرا کسب و کارها برای ارتقا برند و افزایش بازدیدکنندگان سایت خود از تبلیغات در یوتیوب استفاده می کنند. حال این تبلیغات چگونه انجام می شود؟ تبلیغ در یوتیوب از طریق تبلیغات ویدیویی گوگل ادز انجام می‌شود؛ تبلیغات شما ممکن است ویدیوی کوتاهی باشد که بازدیدکنندگان قبل از ویدیوهای دیگر آن را می‌بینند و یا اینکه در نتایج جستجوی یوتیوب به نمایش در می‌آید؛ تا کاربران آن را کامل ببینند. در ادامه انواع تبلیغات یوتیوب مزایای آن و آماری که یوتیوب منتشر کرده است را بررسی خواهیم کرد. تا انتهای مطلب با افراک همراه باشید.

انواع تبلیغات در یوتیوب

به طور کلی انواع تبلیغات در یوتیوب عبارتند از:

  1. Skippable in-stream ads
  2. Non-skippable in-stream ads
  3. Video discovery ads
  4. Non-video ads

اگر از یوتیوب استفاده کرده باشید، احتمالا با مدل‌های مختلف تبلیغ کردن در این پلتفرم آشنا هستید و همه آن‌ها را کم‌وبیش می‌شناسید. اما اگر هنوز هم خیلی خوب از مدل‌های مختلف تبلیغات در یوتیوب سر درنمی‌آورید، اصلا عیبی ندارد. چون قرار است در ادامه خیلی مختصر و مفید درباره هرکدام از آن‌ها توضیحاتی بدهیم تا کاملا از سازوکار آن‌ها باخبر شوید.

  • Skippable in-stream ads

این نوع از تبلیغات را احتمالا بارها در یوتیوب دیده‌اید و با آن برخورد داشته‌اید. این نوع تبلیغات، همان تبلیغاتی است که در ابتدا یا وسط ویدئوهای یوتیوبی به کاربران نشان داده می‌شود. همان‌طور که از اسم آن پیدا است، کاربران این امکان را دارند که بعد از تماشای ۵ ثانیه از این تبلیغات فقط با یک کلیک بر روی گزینه Skip آن را رد کنند. یعنی تماشای ۵ ثانیه اول این مدل تبلیغات اجباری است اما بعد از آن کاربران آزاد هستند که به دیدن تبلیغات ادامه بدهند یا خیر. البته که جذاب بودن تبلیغات در اینجا حرف اول را می‌زند.

تبلیغ Skippable

نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد، این است که اگر می‌خواهید از این نوع تبلیغات برای دیده شدن استفاده کنید، لازم است بدانید که این نوع تبلیغات باید حداقل ۱۲ ثانیه و حداکثر ۳ دقیقه باشد.

جالب است بدانید که شما فقط وقتی هزینه این تبلیغات را می‌پردازید که یکی از سه اتفاق زیر بیفتد:

اگر کاربران ۳۰ ثانیه اول تبلیغات شما را تماشا کنند، اگر کاربران تبلیغات شما را تا آخر ببینند و اگر کاربران بر روی لینکی که در تبلیغات قرار داده‌اید، کلیک کنند.

  • Non-skippable in-stream ads

دروغ چرا؟ همه ما می‌دانیم که کسی علاقه آن‌چنانی به تماشا کردن تبلیغات ندارد. این مسئله به خودی خود باعث می‌شود که خیلی از برندهایی که قصد تبلیغات در یوتیوب را دارند، مایل نباشند که به سراغ skippable in-stream ads بروند. چون به‌راحتی می‌شود حدس زد که کمتر کسی است که بعد از آن ۵ ثانیه اجباری، تبلیغات را تا انتها ببیند. پس چرا هزینه بتراشیم و ریسک کنیم؟ اینجاست که نقش Non-Skippable ads پررنگ‌تر می‌شود. Non-skippable in-stream ads را نمی‌شود به هیچ عنوان رد کرد و کاربران باید آن را تا انتها ببینند.

اما این نوع تبلیغات برای کسانی مناسب است که می‌خواهند آگاهی از برندشان را افزایش بدهند و در مدت ۱۵ ثانیه با تبلیغات خلاقانه، کاربران را در جایشان میخ‌کوب کنند. در ضمن، هزینه این تبلیغات را باید به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید پرداخت کرد.

خالی از لطف نیست که بدانید یکی از مدل‌های تبلیغات Non-skippable، تبلیغات بامپر (Bumper ads) است. تبلیغات بامپر حداکثر ۶ ثانیه است و می‌شود از آن‌ها در ابتدا، وسط و حتی در انتهای ویدئوهای یوتیوبی استفاده کرد. تبلیغات بامپر را نمی‌شود رد کرد، یعنی مخاطب باید آن را تا آخر تماشا کند.

تبلیغ Non-skippable
  • Video discovery ads

اگر دقت کرده باشید، دو مدل تبلیغات قبلی تقریبا شبیه به تبلیغات تلویزیونی هستند. یعنی مخاطب حق انتخاب ندارد و مجبور است آن چیزی که به او نشان داده می‌شود را تماشا کند. حالا بهتر است با تبلیغاتی در یوتیوب آشنا شویم که زمین تا آسمان با دو مدل قبلی فرق می‌کند، یعنی Video discovery ads.

مطلب مرتبط

۲۰ مورد از پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب تا به الان

این نوع تبلیغات شبیه نتایجی است که با سرچ کردن در گوگل آن‌ها را می‌بینید که این قضیه آن‌قدرها هم عجیب نیست. فقط کافیست یادتان بیاید که یوتیوب درست مثل گوگل، یک موتور جستجوگر هست. درواقع، وقتی افراد در یوتیوب چیزی را سرچ می‌کنند، یک‌سری تبلیغات که کاملا با چیزی که سرچ کرده‌اند مرتبط است به آن‌ها نشان داده می‌شود. این نوع تبلیغات شامل یک تصویر کوچک و چند خط نوشته است که اگر افراد علاقه‌مند بر روی آن کلیک کنند، به کانال یوتیوب یا صفحه‌ای که ویدئوی کامل در آن قرار دارد منتقل می‌شوند.

تبلیغ Video discovery ads

به این نوع تبلیغات TrueView ads می‌گویند، چون مخاطبان باید خودشان آن‌ها را انتخاب و تماشا کنند، نه این که مجبور باشند. پس نرخ بازدید آن‌ها واقعی و از روی علاقه است، نه اجبار!

  • Non-video ads

یوتیوب برای کسانی که مایل‌اند برند خود را در این پلتفرم تبلیغ کنند اما بودجه آن‌ها کافی نیست هم راه حلی در نظر گرفته است، تبلیغات غیرویدئویی. تبلیغات غیرویدئویی دو نوع دارند:

تبلیغات نمایشی

این نوع تبلیغات در نوار کناری سمت راست ظاهر می‌شوند و شامل یک تصویر، چند خط توضیحات و لینک کانال یا صفحه هستند.

تبلیغات هم‌پوشانی درون ویدئویی

این نوع تبلیغات، مانند زیرنویس در ویدئوهای یوتیوب ظاهر می‌شود.

در اصل انتظار می‌رود که هر دوی این مدل تبلیغ‌ها در ویدئوهایی که از نظر محتوایی به موضوع آن‌ها نزدیک و مرتبط است نشان داده شوند، اما خب همیشه این‌طور نیست! گاهی اوقات این تبلیغات در ویدئوهایی ظاهر می‌شوند که اصلا محتوای ویدئو هیچ ربطی با موضوع تبلیغات ندارد.

تبلیغ در یوتیوب

سفارش تبلیغ

چگونه در یوتیوب تبلیغات کنیم؟

برای این که یک تبلیغات درست‌وحسابی در یوتیوب داشته باشید که به دیده شدن‌تان کمک کند باید حتما مراحل زیر را انجام دهید:

۱. کمپین خود را ایجاد کنید.

برای این کار باید وارد حساب گوگل خود شوید و هدف کمپین را انتخاب کنید. یعنی ببینید که هدف‌تان از تبلیغ کردن در گوگل چیست و با توجه به همان، یکی از اهداف کمپین زیر را انتخاب کنید:

  • حراجی
  • افزایش ترافیک در وب‌سایت
  • افزایش سرنخ‌های موجود در سایت
  • اطلاع‌رسانی و معرفی محصول تجاری
  • آگاهی از برند و افزایش فروش

بعد از این که هدف کمپین خود را مشخص کردید، باید نوع کمپین‌تان را هم انتخاب کنید. نوع کمپینی که می‌توانید انتخاب کنید شامل همه انواع تبلیغات در گوگل می‌شود، مانند نتایج جستجو، نوشتار، خرید و غیره. با توجه به هدفی که دارید، یکی از انواع کمپین که شامل Video و در بعضی مواقع discovery می‌شود را انتخاب کنید.

ساخت کمپین یوتیوب

این نکته را فراموش نکنید که نوع display، برخلاف Video یا discovery فقط شامل تبلیغات متنی است. پس اگر قصد آپلود کردن ویدئو را دارید، باید گزینه video یا discovery را انتخاب کنید.

اگر نوع کمپین خود را video انتخاب کردید، مانند تصویر زیر لیستی از انواع تبلیغات ویدئویی که همه آن‌ها را چند خط بالاتر معرفی کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم، نشان داده می‌شود. شما باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه موردنظرتان را انتخاب کنید.

انواع تبلیغ در یوتیوب

۲. پارامترهای کمپین خود را تعریف کنید.

اول از همه باید استراتژی کمپین خود را مشخص کنید. البته وقتی نوع کمپین خود را انتخاب کنید، خود به خود انگار استراتژی کمپین‌تان را هم تعیین کرده‌اید.

بعد از انتخاب استراتژی نوبت به تعیین بودجه می‌رسد. یعنی باید بنشینید و با خودتان حساب‌وکتاب کنید که قرار است چقدر برای تبلیغات در یوتیوب هزینه کنید. در ضمن، در این مرحله باید تاریخ دقیق روزهایی که قرار است در آن تبلیغات کنید را هم مشخص کنید.

مطلب مرتبط

آموزش لایو استریم یوتیوب – چگونه در یوتیوب استریم کنیم؟

بعد از مشخص کردن بودجه تبلیغات باید فکر کنید و ببینید که می‌خواهید این تبلیغات در کجا به نمایش دربیاید.

  • در بخش discovery که فقط نتیجه جستجوها نشان داده می‌شود؟
  • در کل یوتیوب، یعنی نتایج جستجو، کانال یوتیوب و غیره؟
  • Display یوتیوب، یعنی وب‌سایت‌های غیروابسته به یوتیوب و غیره؟

حالا باید زبان و مکان مخاطبان هدف‌تان را مشخص کنید، یعنی می‌توانید تعیین کنید که تبلیغات موردنظرتان فقط به کاربران یک کشور خاص نشان داده شود یا این که به کاربران کل جهان.

۳. مخاطبان هدف خود را بشناسید.

این که بدانید مخاطبان‌تان چه کسانی هستند و دقیقا با چه کسانی طرف هستید، تاثیر زیادی در بازدهی تبلیغات‌تان و بازگشت سرمایه‌تان دارد.

  • جمعیت‌شناسی: باید بدانید که مخاطبان هدف شما، چه سن و جنسیت و درآمدی دارند. این که از کدام کشور هستند؟ صاحب‌خانه‌اند یا مستاجر؟ دانشجواند یا شاغل؟
  • علایق: باید بدانید که مخاطبان هدف شما به چه چیزهایی علاقه دارند. این مورد را می‌توانید با توجه به کلیدواژه‌هایی که بیشترین میزان سرچ را دارند، پیدا کنید.
  • بازاریابی مجدد: تمرکز خود را بیشتر بر روی مخاطبانی بگذارید که قبلا چند بار با شما و برندتان تعامل داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

میزان مالیات یوتیوب

۴. کمپین خود را اجرایی کنید.

لینک را به ویدئوی تبلیغ‌تان اضافه کنید و بر روی گزینه ایجاد کمپین کلیک کنید و تمام!

مزایای تبلیغات در یوتیوب

تبلیغات در یوتیوب مزایای زیادی دارد؛ از قابلیت‌های هدف‌گذاری و سفارشی‌سازی گرفته تا اندازه‌گیری و مقرون به صرفه بودن آن، اما مهمترین مزیت در واقع ساده‌ترین و ابتدایی ترین آن است. در ابتدای مطلب انواع تبلیغات یوتیوب را بررسی کردیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن برند خود، قالب تبلیغ مناسب را انتخاب کنید. در ادامه اصلی ترین مزایای تبلیغات در یوتیوب را باهم میخوانیم، با افراک تا انتها مطلب همراه باشید.

دسترسی گسترده به کاربران

در کنار حدودا دو میلیارد کاربر یوتیوب که ماهانه از این وب‌سایت بازدید می‌کنند، تعداد زیادی هم هستند که در یوتیوب ثبت نام نکرده‌ اما به صورت روزانه از آن بازدید می‌کنند. ویدیوهای یوتیوب به صورت روزانه پنج میلیارد بازدید دارند. با هر مشاهده ویدیو، امکان این وجود دارد که تبلیغ شما در معرض دید کاربرانی قرار بگیرد که به دنبال کسب و کار شما هستند، اصطلاحا تبلیغ شما در مقابل مخاطبین هدفتان قرار بگیرد.

از آنجاییکه یوتیوب دارای چندین جمعیت مختلف است و همین‌طور تبلیغات در YouTube به خوبی ارائه می‌شود، یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه گذاری است.

حتما بخوانید:

اسم کانال یوتیوب – برای کانال یوتیوب چه اسمی انتخاب کنیم؟

مزایای تبلیغات در یوتیوب

هدف گذاری بیشتر مشتریان

با تبلیغات YouTube شما می‌توانید ویدیوها را بر اساس موضوع، دسته و کلمه کلیدی هدف گذاری کنید. با یوتیوب، تبلیغ شما در معرض دید افراد بیشتری قرار خواهد گرفت. استفاده از ویژگی‌های هدف‌گیری باعث می‌شود از اینکه تبلیغاتتان در زمان مناسب در دید کاربران مناسب قرار می‌گیرد، اطمینان حاصل کنید. YouTube Advertising علاوه بر اینکه به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد مخاطبان مورد نظر خود را محدود کنند، سطح خاصی از قابلیت سفارشی‌سازی را اعطا می‌کند که اجازه می‌دهد تبلیغات شخصی‌تر از تبلیغات جستجویی گوگل شوند.

مطالب مرتبط

آموزش یوتیوبر شدن ـ چگونه یوتیوبر شویم؟

تبلیغات ویدیویی به کسب‌وکارها این ظرفیت را می‌دهد که تا آنجا که می‌خواهند خلاق باشند و صدایشان شنیده شود. با توجه به انواع مختلف تبلیغات YouTube، کسب‌وکارها این توانایی را دارند که قالب‌هایی را انتخاب کنند که به بهترین وجه به آن‌ها در دستیابی به اهدافشان کمک می‌کند.

سفارشی سازی تبلیغات

تبلیغات YouTube برخلاف تبلیغات متنی گوگل (که برای واجد شرایط بودن باید از دستورالعمل‌های دقیق پیروی کنند) به کسب‌وکارها در انتخاب رویکرد تبلیغاتی خود آزادی عمل بیشتری می‌دهد. برندها می توانند از این پلتفرم برای گفتن داستان‌هایی در مورد خود و مشتریانشان، به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند، توضیح محصولات خود و موارد دیگر استفاده کنند. این گستره وسیع از امکانات، یوتیوب را به یکی از پویاترین و انعطاف پذیرترین پلتفرم‌های تبلیغاتی موجود تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

نحوه نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران

کمپین های مقرون به صرفه

برای ایجاد تبلیغات خود لزوماً به یک دوربین فانتزی یا کمک یک آژانس خلاق نیاز ندارید! بلکه YouTube این راهنمای مفید را برای کمک به کسب‌وکارها در تهیه، فیلم‌برداری و ویرایش تبلیغات ویدیویی در تلفن‌های هوشمند گردآوری کرده است. نه تنها هزینه بازدیدهای ویدیویی نسبتاً ارزان هستند بلکه مانند تبلیغات PPC، تبلیغ‌کنندگان فقط زمانی هزینه را پرداخت می‌کنند که کاربران تصمیم بگیرند بر روی تبلیغات کلیک کنند.

حتی در مقایسه با تبلیغات متنی، YouTube مزیت مقرون به صرفه ای دارد. از آنجایی که تبلیغات یوتیوب در مقایسه با تبلیغات متنی مزیت مقرون به صرفه‌ای دارند، از آنجاییکه تبلیغات متنی کلیک سریع یک دکمه را به عنوان تعامل حساب می کند، قالب تبلیغات یوتیوبی فقط مشاهده پایدار را به عنوان تعامل حساب می‌کند. این بدان معناست که شما هرگز برای افرادی که تبلیغ شما را می‌بینند اما به سرعت از آن عبور می‌کنند، هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد.

نتایج قابل اندازه‌گیری

برای بررسی تبلیغات یوتیوبی می‌توانید در در حساب YouTube خود زیر تب Analytics، می‌توانید درباره افرادی که تبلیغات شما را مشاهده کرده‌اند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. بررسی این داده ها می‌تواند درک بیشتری را در مورد عملکرد واقعی تبلیغات شما ارائه دهد. به عنوان مثال، متوجه خواهید شد که مشتریان شما چه تبلیغاتی را چه مدت تماشا می‌کنند و دقیقاً کی آن را متوقف می‌کنند. همچنین می‌توانید از تب Analytics برای کمک به تعیین اینکه کدام یک از قالب‌های تبلیغاتی بهترین عملکرد را دارند، استفاده کنید. تشخیص اینکه کدام نوع تبلیغات برای کسب و کار شما منطقی تر است به آزمون و خطا نیاز دارد.

مطلب مرتبط

نحوه زمان‌بندی ویدیو در یوتیوب

همچنین می‌توانید حساب YouTube خود را به حساب Google Analytics خود متصل کنید تا فهم بیشتری از داده‌های کمپین ویدیویی خود داشته باشید. برای مثال، می‌توانید «صفحات» برتر در کانال YouTube خود را با معیارهای عمیق‌تری مانند نرخ پرش، بازدید از صفحه منحصربه‌فرد، و میانگین زمان در صفحه مشاهده کنید.

آمار تبلیغات در یوتیوب

طبق آمارهایی که یوتیوب در اواخر سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است؛ درآمد جهانی یوتیوب از تبلیغات در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به هفت میلیارد دلار رسید که این عدد نشان دهنده افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته است. در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۱.۸۶ میلیارد کاربر YouTube در سراسر جهان وجود دارد که به نسبت سال ۲۰۱۷، ۱.۴۷ میلیارد افزایش یافته است. این آمار نشان دهنده این است که روز به روز به تعداد کسانی که در یوتیوب فعالیت می‌کنند، افزوده می‌شود. به همین خاطر یوتیوب یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات است.

کلام آخر – راهنمای تبلیغات در گوگل برای مارکترها

از آن‌جایی که یوتیوب دومین پلتفرم محبوب جهان است، پس طبیعی است که خیلی‌ها برای دیده شدن بخواهند در آن تبلیغات گسترده انجام بدهند. البته نه هر تبلیغاتی! تبلیغات اصولی که بایدها و نبایدهای خودش را دارد. آیا تا به حال در یوتیوب تبلیغات انجام داده‌اید؟ به نظر شما کدام موارد مطرح شده در این مطلب می‌تواند به اصلاح نحوه تبلیغات‌تان کمک کند؟

راهنمای انواع تبلیغ در یوتیوب : مزایای یوتیوب و آمار
اخیرا کسب و کارها برای ارتقا برند و افزایش بازدیدکنندگان سایت خود از تبلیغات در یوتیوب استفاده می...
5 از 4 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید