کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

معرفی لایسنس‌های انتشار ویدیو در یوتیوب

معرفی لایسنس‌های انتشار ویدیو در یوتیوب

در ابتدای شروع فعالیت یوتیوب، کاربران فقط می‌توانستند ویدیوهای خود را با مجوز یا لایسنس استاندارد یوتیوب هنگام انتشار محتوا در یوتیوب بارگذاری کنند. با معرفی مجوز انتشار محتوای خلاقانه در یوتیوب وضعیت موجود تغییر کرد و اجازه انتشار محتوا با حق نسخه برداری برای استفاده سایرین فراهم شد. فرقی نمی‌کند تولید کننده محتوا باشید یا کسی که از محتوای دیگران استفاده می‌کند، مهم است که بدانید این مجوزها چه کاری انجام می‌دهند، چه مزایایی دارند و در عین حال قوانین کپی رایت یوتیوب را رعایت کنیم. در این بلاگ به شما توضیح می‌دهیم تفاوت های انتشار محتوا در یوتیوب در چیست؟ لایسنس ها چه کاربردی دارند؟

یوتیوب چند نوع لایسنس انتشار ویدیو دارد؟

این پلتفرم با بروزرسانی‌هایی که در طول فعالیت خود داشته این بار تغییرات قابل توجهی برای کاربران به همراه داشته است. درحال حاضر فعالین این شبکه اجتماعی در لحظه اشتراک گذاری ویدیو  باید بین دو لایسنس استاندارد یوتیوب و لایسنس انتشار محتوای خلاقانه یکی را انتخاب کنند که این معرفی لایسنس های انتشار ویدیو در یوتیوب تفاوت‌هایی در عملکرد دیگر کاربران یوتیوب ایجاد میکنند، که در ادامه به توضیح این دو مجوز می‌پردازیم. آژانس تبلیغات آنلاین افراک درآمد کانال‌های یوتیوب را ماه اول بدون کارمزد نقد می‌کند. برای نقد کردن درآمد یوتیوب به پنل کاربری افراک مراجعه نمایید.

مجوز استاندارد یوتیوب

مطالب مرتبط

قوانین کپی رایت یوتیوب : چگونه بفهمیم موزیک کپی رایت دارد؟
5 ترفند افزایش واچ تایم ویدیوهای یوتیوب

لایسنس استاندارد یوتیوب چیست؟

این لایسنس نسبتاً محدودکننده در نظر گرفته شده بود زیرا افراد با انتخاب این مجوز هنگام بارگذاری محتوا حق کامل انتشار را به یوتیوب می‌دهند و اجازه هرگونه ویرایش، اصلاح یا تکثیر ویدیوها را به کسی غیر از سازنده اصلی نمی‌دهد، لایسنس استاندارد یوتیوب به عنوان تنظیم پیش فرض برای همه آپلودها بوده است.

مجوز استاندارد یوتیوب

مطالب مرتبط

چالش هایی برای افزایش سابسکرایب یوتیوب

لایسنس محتوای خلاق یوتیوب (Creative Commons) چیست؟

لایسنس Creative Commons یا محتوای خلاق به عنوان یکی از لایسنس های انتشار ویدیو در یوتیوب، راه استانداردی را در اختیار سازندگان محتوا قرار می‌دهد تا به شخص دیگری اجازه استفاده از محتواهای خود را بدهد. یوتیوب به سازندگان اجازه می‌دهد، ویدیوهای خود را با مجوز Creative Commons  CC BY علامت‌گذاری کنند. اگر شما محتوای خود را با مجوز CC BY اشتراک گذاری کرده باشید، حق نسخه برداری از  محتوا را حفظ کرده و  به بقیه افراد اجازه می‌دهید با قبول شرایط تعیین شده در مجوز از محتوای شما استفاده کنند.

مجوز محتوای خلاق یوتیوب

توجه داشته باشید که این لایسنس یوتیوب فقط در محتوای اصلی قابل استفاده بوده و هیچوقت شخص دیگری نمی‌تواند ویدیو شما را با ادعای این مجوز منتشر کند در واقع هر ویدیو فقط از یک Content ID با تولید کننده محتوا قابل انتشار است. یوتیوب در تلاش است که برای مدیریت و محافظت از حق کپی رایت کاربران خود، این دست مجوزها را راه اندازی کند. با انتخاب مجوز Creative Commons برای ویدیوی اصلی، به کل انجمن یوتیوب حق استفاده مجدد و ویرایش آن ویدیو را می‌دهید.

تبلیغ در یوتیوب

شروع تبلیغ

تفاوت بین لایسنس استاندارد یوتیوب و مجوز Creative Commons در چیست؟

یوتیوب در اولین ورژن‌های خود در هنگام انتشار محتوا از شخص مجوز استاندارد انتشار محتوا را می‌گیرد که با این مجوز  حق انتشار کاملا به عهده یوتیوب خواهد بود، عملا اجازه استفاده یا ویرایش ویدیو خود را محدود می‌کنید و یوتیوب نمی‌تواند حق کپی رایت را نقض کند اما در مجوز محتوای خلاق حق انتشار، اصلاح و تکثیر ویدیو با اجازه شخص منتشر کننده در اختیار همه قرار می‌گیرد باید توجه کنید در توضیحات محتوای مورد نظر عبارت  CC BY قید شده باشد.

چه زمانی می‌توانیم از لایسنس Creative Commons استفاده کنیم؟

تنها در صورتی می‌توانید از لایسنس محتوای خلاق یا Creative Commons استفاده کنید که تمامی اجزای آن ویدیو توسط خود شما خلق شده و کپی نشده باشند که بتوان برای آ‌ن‌ها از مجوز CC BY استفاده کرد.

مقالات مرتبط:

استراتژی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست و چه کمکی به کسب و کارمان می کند؟

چگونه نوع لایسنس ویدیو را تشخیص دهیم؟

به عنوان یک سازنده محتوا ممکن است زمانی بخواهید از موسیقی یا قسمت‌هایی از کلیپ شخص دیگری برای محتوای خود استفاده کنید، در صورتی که آن ویدیو دارای مجوز محتوای خلاق باشد این مورد امکان پذیر است. برای بررسی وضعیت ویدیو مورد نظر از مسیر زیر اقدام کنید:

  1. وارد سایت یوتیوب شوید
  2. ویدیوی مورد نظر را جستجو کنید
  3. با کلیک بر روی دکمه “نمایش بیشتر”  توضیحات ویدیو را باز کنید
  4. اطلاعات مجوز را بررسی کنید

در این قسمت تصویر نمونه محتوایی را میبینیم که با مجوز محتوای خلاق منتشر شده

مجوز محتوای خلاق یوتیوب

به‌عنوان یک سازنده در YouTube، ممکن است بخواهید از موسیقی متن یا کلیپ ویدیوی دیگری برای ویدیوی خود استفاده کنید، و تا زمانی که ویدیو تحت مجوز Creative Commons باشد، مشکلی ندارد.

مطالب مرتبط

چگونه لوح یوتیوب را بگیریم؟

چگونه محتوا با مجوز Creative Commons را پیدا کنیم؟

  1. برای جستجوی ویدیوهای دارای مجوز محتوای خلاق در یوتیوب، کافی است این مراحل را دنبال کنید:
  2. با استفاده از نوار بالا ویدیو خود را جستجو کنید
  3. روی قسمت فیلتر ها کلیک کنید

همین‌طور که مشاهده میکنید در این قسمت گزینه Creative Commons دیده می‌شود

مجوز محتوای خلاق یوتیوب

کلام آخر

یوتیوب جهت قدرت بخشیدن به سازندگان ویدیو و تولید کنندگان محتوا خود مجوز اشتراک محتوای خلاقانه (CC BY) را  برای تکمیل مجوز استاندارد پیش فرض خود رونمایی کرد، که تصمیم گیری استفاده یا عدم استفاده از این مجوز تماما به عهده خود شخص می‌باشد، و اگر نمی‌خواهید ویدیوی شما توسط شخص دیگری کپی شود باید با انتخاب درست از بین لایسنس های انتشار ویدیو در یوتیوب از این اتفاق جلو گیری کنید. به نظر شما ارائه این مجوز چقدر باعث افزایش بازدید ویدیو های شما خواهد شد؟ تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید