کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

واچ تایم یوتیوب چیست؟ ترفندهای افزایش واچ تایم ویدیوها

واچ تایم یوتیوب چیست؟ ترفندهای افزایش واچ تایم ویدیوها

دیگر گذشت آن دورانی که کاربران صرفا برای سرگرم شدن و وقت گذراندن از فضای مجازی استفاده می‌کردند. این روزها پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و فیسبوک به نوعی به عنوان یک منبع درآمد برای کاربران محسوب می‌شوند، مخصوصا یوتیوب! این برنامه جذاب و کاربردی، از خیلی وقت پیش اعلام کرده بود که بیشتر تمرکز خود را بر روی درآمدزایی کاربران گذاشته است. درنتیجه، کاربران یوتیوب می‌توانند از طریق تولید محتوای اصولی، کسب درآمد کنند. البته همه چیز به این آسانی هم که فکر می‌کنید نیست! کسب درآمد از یوتیوب به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها، واچ تایم ویدیوهای کانال یوتیوب است. برای دانستن مفهوم واچ تایم و یادگیری ترفندهای افزایش واچ تایم ویدیوهای یوتیوب، تا انتهای مطلب با افراک همراه باشید.

واچ تایم یوتیوب چیست؟

واچ تایم، مدت زمانی است که مخاطب برای محتوای شما صرف می‌کند. بنابراین به نفع شماست که این زمان افزایش پیدا کند؛ چون هرچه واچ تایم ویدیو شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری از کانال‌تان کسب می‌کنید. در ادامه ترفندهای افزایش واچ تایم ویدیوهای یوتیوب را بررسی خواهیم کرد.

چطور واچ تایم ویدیوهای کانال یوتیوب را افزایش بدهیم؟

جالب است بدانید که بالا بودن واچ تایم ویدیوها در یوتیوب، سیگنال‌های مثبتی را به الگوریتم این پلتفرم می‌فرستد و در نتیجه ویدئوهای شما به کاربران بیشتری نشان داده می‌شود. بنابراین بهتر است با چند ترفند کاربردی که تاثیر زیادی در بالا بردن واچ تایم ویدئوهای یوتیوبی دارد، آشنا شوید.

مطلب مرتبط: بهترین یوتیوبرهای جهان با بیشترین تعداد سابسکرایبر

۱. کار خود را با یک عنوان و تامبنیل جذاب شروع کنید.

خودتان را جای کاربری بگذارید که در حال چرخیدن در یوتیوب است. همین که وارد برنامه یوتیوب می‌شوید تا چشم کار می‌کند ویدئوهایی می‌بینید که هرکدام چیز خاصی را به ما نشان می‌دهند. دریایی از محتوا! حالا سوال اینجاست که به عنوان یک کاربر ساده یوتیوب در این فضای بی‌انتها که گوشه و کنار آن همه‌جور ویدئویی پیدا می‌شود، چه چیزی توجه شما را به خودش جلب می‌کند؟

مطلب مرتبط

آموزش یوتیوبر شدن ـ چگونه یوتیوبر شویم؟

به احتمال زیاد اولین چیزی که میان این‌همه ویدئوی رنگارنگ و متنوع نظر شما را جلب می‌کند، منحصربه‌فرد بودن تامبنیل است. تامبنیل‌ها، تصاویر کوچکی هستند که کاربران یوتیوب، قبل از این که بر روی ویدئوها کلیک کنند و برای تماشای آن ها وقت بگذارند، می‌بینند. جالب است بدانید که همین تصاویر کوچک، در این که مخاطب تصمیم بگیرد ویدئوی شما را ببیند یا نه، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. چون تامبنیل‌ها، اطلاعات زیادی درباره محتوای ویدئو و فضای آن به بینندگان می‌دهند؛ این که دقیقا قرار است چه چیزی ببینند و این می‌تواند کاربران را به تماشای ویدئو شما جذب کند یا آن‌ها را فراری بدهد.

تا به حال به این فک کرده‌اید که درآمد کانال‌های یوتیوب چقدر است؟ و یا با هر بازدید، درآمد چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ طبق اطلاعیه‌های یوتیوب، درآمد کانال براساس نرخ RPM کانال و تعداد بازدیدهای آن حساب می‌شود. محاسبه گر درآمد یوتیوب تهیه شده توسط تیم فنی افراک، درآمد کانال های یوتیوب را به صورت تقریبی محاسبه می‌کند. برای محاسبه درآمد کانال یوتیوب کلیک کنید.

مثلا به تامبنیل زیر نگاهی بیندازید. این عکس تامبنیل ویدئویی است با این عنوان: «چگونه بفهمیم چه کسی در کانال یوتیوب ما را سابسکرایب کرده است».

مثل اینکه آن ضرب‌المثل معروف و قدیمی که می‌گوید نباید کتاب‌ها را از روی جلد آن قضاوت کرد، دیگر برای این دوره و زمانه صدق نمی‌کند! شاید جالب باشد که بدانید همین عکسی که در بالا نشان دادیم، این حس را به خیلی از کاربران یوتیوب القا کرد که چون تامبنیل این ویدئو خوب است، پس حتما محتوای جالب و به‌دردبخوری هم دارد! در نتیجه، این ویدئو توانست یک میلیون بازدید و ۱۵ درصد کلیک دریافت کند که این نرخ، عالی است.

۲. با یک مقدمه جذاب، بینندگان را به دام بیندازید!

شاید کمی عجیب‌وغریب به نظر برسد اما باید کاربران را به دام بیندازید و کاری کنید تا حسابی درگیر ویدئوی شما شوند. برای این کار، به چیزی بیشتر از یک مقدمه خشک‌وخالی نیاز دارید! یعنی باید ویدئوی خود را طوری شروع کنید که مخاطبان دل‌شان بخواهد تا انتهای آن را ببینند و حتی یک ثانیه از آن را از دست ندهند. انجام چنین کاری آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست. طلسم این ماجرا درست در ۳۰ ثانیه اول ویدئوتان است؛ جایی که خیلی از مخاطبان از تماشای ویدئوی شما دست می‌کشند و آن را نصفه‌ونیمه رها می‌کنند.

مطلب مرتبط

چگونه بهترین توضیحات را برای ویدیو یوتیوب بنویسیم؟

برای اینکه بهتر متوجه منظورمان بشوید، به کانال یوتیوب خود بروید و مانند عکس زیر، بر روی گزینه analytic کلیک کنید.

واچ تایم ویدیوهای یوتیوب

سپس به پایین صفحه بروید و بر روی گزینه your top content in this period کلیک کنید.

افزایش واچ تایم یوتیوب

از بین ویدئوهایی که تا به حال در کانال یوتیوب خود به اشتراک گذاشته‌اید، هرکدام را که دوست داشتید انتخاب کنید و بعد مانند تصویر زیر بر روی گزینه key moment for audience retention کلیک کنید.

واچ تایم ویدیوهای یوتیوب

اگر نگاهی به نمودار بیندازید، می‌بینید که بیشتر اوقات تعداد زیادی از کاربرانی که در حال تماشای ویدئوی شما بودند، بعد از 30 ثانیه اول، قید آن را می‌زنند و از دیدن ادامه آن صرف‌نظر می‌کنند.

افزایش واچ تایم یوتیوب

حال چطور می‌شود این طلسم را شکست و بینندگان را به تماشای ادامه ویدئو مجاب کرد؟ همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، یک مقدمه جذاب می‌تواند تاثیر به‌سزایی در حفظ بینندگان بعد از ۳۰ ثانیه اول داشته باشد.

یک مقدمه عالی و جذاب ویژگی‌های زیر را دارد:

  • بدون طفره رفتن موضوع ویدئو را برای بینندگان بازگو می‌کند.
  • خلاصه‌ای از بخش‌های هیجان‌انگیز ویدئو را به مخاطبان نشان می‌دهد.
  • کمی طنز چاشنی آن است.

بیشتر بدانید: وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن

۳. از تکنیک jump cut استفاده کنید.

تا حالا برایتان پیش آمده که شروع به تماشای یک ویدئو در یوتیوب کنید و بعد از چند دقیقه پشیمان شوید؟ طوری که از خودتان بپرسید: خدای من! چرا این ویدئو تمام نمی‌شود؟ در چنین مواقعی، اگر کسی از شما بخواهد آن ویدئو را در یک کلمه توصیف کنید، به آن لقب حوصله سربر یا کسل‌کننده می‌دهید! خیلی از ویدئوهای یوتیوبی بدون این که نیاز باشد، بیش‌ازحد طولانی هستند. یعنی خیلی از یوتیوبرها، موضوعی که می‌شود آن را مثلا در یک ویدئوی 10 دقیقه‌ای و خیلی مختصر و مفید توضیح داد، بی‌جهت به مدت 20 دقیقه زمان می‌گذارند و همین موضوع مخاطب را خسته می‌کند.

افزایش واچ تایم یوتیوب

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد زمان زیادی بگذارد و عملا محتوای بی‌کیفیتی که طولانی است را تماشا کند! در عوض، همه عاشق ویدئوهایی هستند که در عین کوتاه بودن، حرفی برای گفتن داشته باشند و چیزی به مخاطب یاد بدهند یا حداقل جذاب و سرگرم‌کننده باشند؛ طوری که حتی نشود برای لحظه‌ای از آن چشم برداشت!

مطلب مرتبط

۱۴ ترفند افزایش سابسکرایبر کانال یوتیوب

پس اگر دوست دارید واچ تایم ویدئوهای خود را افزایش بدهید و کاری کنید که کاربران ویدئوی شما را تا انتها تماشا کنند، با استفاده از تکنیک jump cut قسمت‌های اضافی ویدئوی خود را حذف و ویدئوهای خیلی طولانی را به دو یا چند کلیپ کوتاه‌تر تقسیم کنید تا حوصله مخاطبان سر نرود.

۴. به طور مداوم الگوی دیداری و شنیداری مخاطبان خود را تغییر بدهید.

همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، خیلی از کاربران در همان 30 ثانیه اول از تماشای ویدئویی که فکر می‌کردید قرار است بازدید زیادی بگیرد، دست می‌کشند و می‌روند سراغ ویدئوهایی که از نظرشان بهتر است. البته جای تعجب هم ندارد، چون اکثر اوقات چنین اتفاقاتی در یوتیوب پیش می‌آید.

اما اگر دوست ندارید که چنین اتفاقی برای شما بیفتد، باید هر کاری که لازم است را انجام دهید تا ویدئوهای یوتیوب خود را از حالت یکنواختی دربیاورید. تکنیک‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا برای یک لحظه هم که شده، الگوی ذهنی مخاطب را تغییر بدهید و او را درگیر محتوای خود کنید؛ طوری که دلش بخواهد تا انتهای ویدئو شما را تماشا کند.

  • استفاده از عکس در ویدئو
  • تغییر دادن موزیکی که در ویدئو استفاده می‌شود
  • استفاده از تیترهای جالب و جذاب به صورت نوشته در بعضی از قسمت‌های ویدئو
  • تغییر گاه‌به‌گاه زاویه دوربین و فیلم‌برداری از زوایای مختلف
  • تغییر دادن مداوم بک‌گراند و منظره پشت سرتان
  • استفاده از تکنیک jump cut
  • استفاده از تکنیک B-roll

اگر ویدئویی که در کانال یوتیوب خود آپلود می‌کنید، یکی دوتا از تکنیک‌های بالا را در خودش داشته باشد، احتمال افزایش واچ تایم آن بیشتر خواهد شد.

۵. پایان ویدئوی خود را اعلام نکنید.

شاید فکر کنید که ترک کردن و پایان دادن به ویدئوهای یوتیوب نیاز به مقدمه‌چینی دارد، اما اصلا این‌طور نیست. اگر هر چیزی که لازم بود را گفتید و دیگر حرفی برای گفتن ندارید، بدون هیچ تشریفاتی خداحافظی کنید و ویدئوی خود را به پایان برسانید. در ضمن، این نکته را به خاطر داشته باشید که گفتن جمله‌هایی مثل «خب حرف‌های من تمام شد» یا «هر چیزی که لازم بود بدانید را گفتم»، باعث می‌شود که کاربران به دنبال دکمه خروج باشند و قبل از این که ویدئوی شما کاملا تمام شود، آن را ترک کنند.

۶. از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید.

یوتیوب همان طور که پلتفرم مناسب برای کسب درآمد است یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای انجام تبلیغات است. یوتیوبرها می توانند در ابتدای شروع فعالیت خود در یوتیوب از تبلیغات برای افزایش واچ تایم و سابسکرایبر استفاده کنند. آژانس تبلیغات آنلاین افراک با تجربه چندین ساله خود در ارتباط با یوتیوبرها تبلیغات یوتیوب را به یوتیوبرهای تازه کار و یا فعال پیشنهاد می‌کند.

کلام آخر

این روزها درآمدزایی از کانال‌های یوتیوبی و تبلیغ در آن تبدیل به دغدغه خیلی از کاربران شده است. البته که رسیدن به درآمد در چنین پلتفرمی کار راحتی نیست، اما با کمک ترفندهایی که در مقاله بالا آموزش داده‌ایم، می‌توانید در زمان کمتری به هدفی که در سرتان دارید برسید. ترفندهایی که گفته شد، به شما کمک می‌کند تا واچ تایم ویدئوهای یوتیوب خود را افزایش بدهید، فاکتوری که تاثیر زیادی در کسب درآمد شما از این شبکه اجتماعی دارد. ترفند دیگری بلد هستید که به شما در افزایش واچ تایم ویدیوهای یوتیوب‌تان کمک کند؟ تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. من چند روزه ۲ تا سوال پرسیدم هنوز جواب ندادید. این پشت گوش اندازی و بی‌توجهی شما، اعتبارتان را در نظر مخاطب پایین می‌آورد.

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      برای پاسخ دهی زودتر به سوالات و دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان مجموعه 02191092000 تماس حاصل فرمایید.

      آیا مفید بود؟
  2. ۲ تا سوال دارم:
    ۱- آیا در ویدئوهای بلند، تعداد بازدید (نه واچ تایم) تاثیری در درآمد داره؟ (یعنی هزار بار بازدید با یک ساعت واچ تایم بهتره یا ده بار بازدید با یک ساعت واچ تایم؟)
    ۲- آیا ویدئوهای کوتاه توسط یوتیوب به دیگران بیشتر از ویدیوهای بلند نشان داده می‌شود؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      ۱. در ویدئوهای بلند هرچه دقیقه های بیشتری از ویدئو دیده شود، تبلیغات بیشتری نمایش داده و در نهایت RPM کانال بالاتر میرود که در این صورت درآمد کانال هم بیشتر میشود.
      ۲. الگوریتم نمایش ویدئوهای کوتاه دقیق مشخص نیست اما به دلیل جدید بودن شورت ویدئو و درحال رقابت بودن با تیک تاک و ریلز اینستاگرام و… نمایش بیشتری نسبت به ویدئوهای بلند دارد اما RPM کمتری نسبت به ویدئوهای بلند دارد.

      با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟