کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

ردیابی نرخ تبدیل (Conversion Tracking) چیست؟

ردیابی نرخ تبدیل (Conversion Tracking) چیست؟

ردیابی نرخ تبدیل (Conversion Tracking) در گوگل ادز برای سنجش موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد. منظور از نرخ تبدیل یا کانورژن، نسبت تعداد کاربرانی است که در سایت خرید، ثبت‌نام و… کرده‌اند به تعداد کل بازدیدکنندگان از سایت. ردیابی رفتار این دسته از کاربران، اطلاعات خوبی درباره وضعیت کمپین‌های‌ گوگل ادز، نقاط قوت و ضعف آن و همچنین، مدیریت بهتر تبلیغات در اختیار ما می‌گذارد.
در این مقاله قصد داریم موضوع مهم نرخ تبدیل در گوگل ادز را به طور کامل شرح دهیم. اگر قصد اجرای کمپین‌های موفق و پربازده را دارید، خواندن این مقاله ضروری است.

اهمیت ردیابی نرخ تبدیل گوگل ادز

مزیت تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات آفلاین، تحلیل و آنالیز عملکرد کمپین ها است؛ موضوعی که در تبلیغات گوگل ادز به بهترین شکل انجام می‌شود. ردیابی کانورژن در گوگل ادز به دلایل مختلف و زیادی اهمیت دارد؛ از جمله:

اندازه‌گیری اثربخشی کمپین‌ها

خواهید فهمید کدام‌ کمپین‌ها و کلمات کلیدی بهتر عمل کرده‌اند و نرخ تبدیل بیشتری داشته‌اند؛ این‌گونه عناصر کلیدی را شناسایی و از آنها به شکل مؤثر در تبلیغات استفاده می‌کنید.

بهینه‌سازی تبلیغات

ردیابی نرخ تبدیل یا کانورژن، برای بهینه سازی کمپین های گوگل ادز، لازم است. با شناخت کمپین‌ها و کلمات کلیدی با نرخ تبدیل بالا، بودجه را صرف تبلیغات ارزشمند می‌کنید.

تحلیل بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه (ROI) معیار مهمی در سنجش موفقیت تبلیغات است. با ردیابی کانورژن گوگل ادز به درک دقیقی از وضعیت ROI می‌رسید و می‌توانید برای بودجه و استراتژی‌ تبلیغات تصمیم‌گیری کنید.

فهم رفتار مشتری

همه چیز به درک رفتار مشتری و تعیین استراتژی برای بهره‌گیری از آن برمی‌گردد. با Conversion Tracking می‌فهمید کاربران به کدام صفحات وب اقبال نشان داده‌اند و چقدر زمان صرف هر صفحه کرده‌اند. این اطلاعات به شما در بهبود تجربه کاربر و بهینه‌سازی قیف تبدیل کمک خواهد کرد.

تعیین اهداف واقعی

تا وقتی هدف‌ها دقیق و روشن نباشد، رسیدن به آنها ممکن نیست. ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز به شناسایی و اندازه‌گیری بهتر اهداف تبلیغات کمک می‌کند؛ این موضوع برای موارد مختلفی مثل دستیابی به تعداد معینی فروش، ارسال فرم و… کاربرد دارد.

استفاده از استراتژی‌های مزایده خودکار

گوگل ادز در استراتژی مزایده خودکار از نتایج حاصل از Conversion Tracking برای بهینه‌سازی قیمت گذاری bidding به‌منظور افزایش حداکثری تبدیل‌ها و… استفاده می‌کند. بدین ترتیب کمپین‌های موفق‌تری اجرا خواهید کرد.

مفاهیم کلیدی ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز

Conversion Tracking در گوگل ادز را باید در ارتباط با چند مفهوم و عنصر کلیدی دیگر شناخت. این مفاهیم عبارت‌اند از:

تبدیل (Conversion)

منظور از تبدیل هرگونه اقدام معناداری است که کاربر بعد از دیدن آگهی انجام می‌دهد. Conversion برای کسب‌وکارهای مختلف، متفاوت است. انواع مختلفی از اقدامات مثل تعاملات چت، کلیک بر روی صفحات خاص، پر کردن فرم، تماس با کسب‌وکار و… تبدیل شمرده می‌شود.

ردیابی تبدیل (Conversion Tracking)

ردیابی تبدیل اشاره به شمارش همه تبدیل‌های تکمیل‌شده و فهمیدن این موضوع دارد که کدام تبلیغات علت Conversion بوده‌اند.

مدل‌سازی اسناد (Attribution modeling)

برای ردیابی کانورژن در گوگل ادز، تنظیم گزینه Attribution modeling ضروری است. با این گزینه می‌فهمید کدام تبلیغات در Conversion نقش بیشتری داشته‌اند؛ به‌عنوان‌مثال با گزینه اولین کلیک، اعتبار تبدیل به اولین آگهی تعلق می‌گیرد که کاربر با آن تعامل داشته است.

ارزش تبدیل (Conversion value)

صفحه‌ فرودی که فروش ۵۰۰۰ دلاری دارد از لندینگ‌پیج با فروش ۵۰۰ دلار ارزش تبدیل بیشتری دارد. دانستن این موضوع بر بخش‌هایی مثل استراتژی‌های قیمت‌گذاری (bidding) در گوگل ادز تأثیر می‌گذارد.

گوگل تگ (Google tag)

گوگل تگ کدی است که از آن به‌عنوان حلقه اتصال وب‌سایت و حساب Google Ads استفاده می‌شود. با اضافه‌کردن Google tag به وب‌سایت می‌توانید اقدامات کاربران را در حساب گوگل ادز مشاهده و اندازه‌گیری کنید.

۵ اقدام قابل ردیابی با Conversion Tracking

در ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز امکان تعریف ۵ نوع Conversion وجود دارد:

  • اقدامات وب‌سایت (Website actions): اقدامات وب‌سایت ساده‌ترین و شناخته‌ترین نوع تبدیل است که شامل مواردی مثل خرید، کلیک بر دکمه، تکمیل فرم، ثبت‌نام و… می‌شود.
  • تماس تلفنی: در این نوع تبدیل تماس‌های گرفته شده با کسب‌وکار از طریق گوگل ادز، ردیابی می‌شود.
  • نصب اپلیکیشن و تبدیل درون برنامه‌ای: با تعریف این تبدیل می‌توانید شمار اپلیکیشن‌های نصب‌شده یا تعاملات درون اپلیکیشنی را اندازه‌گیری کنید.
  • تبدیل‌های واردشده یا آفلاین (Imported or offline conversions): این نوع Conversion به‌صورت آفلاین اتفاق می‌افتد درحالی‌که ممکن است منشأ آن یک تبلیغ آنلاین باشد. شما می‌توانید اقدامات آفلاین ردیابی شده مثل فروش تلفنی یا خرید حضوری را از طریق پلتفرم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدیریت و تحلیل کنید.
  • تبدیل‌های محلی (Local conversions): اقدامات تکمیل‌شده و مرتبط با لوکیشن تبلیغ‌کننده را تبدیل محلی گویند. این Conversion به‌صورت اتوماتیک توسط گوگل ادز تعریف می‌شود و نیازی به تنظیم دستی تبلیغ‌کننده نیست؛ همچنین مربوط به آن دسته محصولات و خدمات گوگل است که زمینه محلی دارد؛ مانند Google Maps. اقداماتی مثل کلیک برای تماس و دریافت مسیر در این دسته Conversion قرار می‌گیرد.

انواع کانورژن (Conversion) گوگل ادز

با مشخص‌کردن دسته‌ تبدیل در گوگل ادز، تحلیل گزارشات تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) PPC  آسان خواهد شد. Google Ads بیشتر از ۱۲ دسته برای Conversion تعریف کرده که می‌توان آنها را در سه دسته کلی جای داد:

  • فروش: اقداماتی مثل خرید، افزودن کالا به سبد خرید، اشتراک یک سرویس و… در این دسته قرار می‌گیرد.
  • لید یا سرنخ: مواردی مثل عضویت در خبرنامه و درخواست قیمت مربوط به این دسته است.
  • دیگر: رخدادهای منحصربه‌فردی که در دو دسته بالا قرار نمی‌گیرد مثل بازدیدهای صفحه مربوط به این بخش می‌شود.

مراحل راه‌اندازی Conversion Tracking در گوگل ادز

برای راه‌اندازی نرخ تبدیل در گوگل ادز باید چند اقدام انجام داد. قبل از هر چیز باید وب‌سایتی برای قراردادن کد Google tag داشته باشید. یک اقدام Conversion تعریف کنید و تگ گوگل را در وب‌سایت خود نصب کنید.

  1. ایجاد Conversion action

    ابتدا باید مشخص شود که چه اقدام یا اقداماتی را می‌خواهید ردیابی کنید. برای تعریف یک conversion action این کارها را انجام دهید:
    وارد حساب کاربری خود در گوگل ادز شوید.
    در گوشه سمت راست بر ابزار منو کلیک و گزینه Conversion را که در زیر بخش Measurement قرار دارد، انتخاب کنید.
    حالا +New conversion action را برگزینید و یک اقدام تبدیل جدید بسازید.
    Website را انتخاب کنید.
    طبق دستورالعمل‌ها ادامه دهید. دامنه وب‌سایت را وارد و سایت خود را اسکن کنید تا از نصب بودن تگ گوگل در وب‌سایت مطمئن شوید. اگر تگ گوگل نصب نباشد، یک قطعه کد دریافت می‌کنید که باید آن را در وب‌سایت قرار دهید.
    از بین گزینه‌های تنظیم دستی یا تنظیم URL یکی را انتخاب کنید. Add Url گزینه ساده‌تر و سریع‌تری است اما فقط برای ردیابی بارگذاری صفحه به‌عنوان تبدیل کاربرد دارد. در مقابل، تنظیم دستی برای ردیابی کلیک دکمه‌ها یا لینک‌ها استفاده می‌شود و امکان سفارشی‌سازی با conversion value tracking و دیگر پارامترها را نیز دارد.

    ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز

  2. تنظیم Google tag

    در این مرحله باید تگ گوگل را برای ردیابی نرخ تبدیل تنظیم کنید. انجام تنظیمات لازم در این مرحله بستگی به آن دارد که قبلاً Google tag را نصب کرده‌اید یا نه.
    اگر تگ گوگل را نصب کرده‌ و Conversion action را با URL ایجاد کرده‌اید، کار شما تمام شده و می‌توانید اطلاعات مربوط به آن تبدیل را مشاهده کنید.
    اگر Google tag را نصب نکرده و اقدام تبدیل را با استفاده از URL ایجاد کرده‌اید به صفحه‌ای با دستورالعمل‌های تنظیم تگ گوگل می‌رسید.
    اگر تگ گوگل را راه‌اندازی کرده‌اید و Conversion action را دستی ساخته‌اید، دستورالعمل اضافه‌کردن رخداد منحصربه‌فرد مربوط به این اقدام را دریافت خواهید کرد.
    اگر تگ گوگل راه‌اندازی نشده باشد و اقدام تبدیل را به‌صورت دستی ساخته باشید، دستورالعمل‌هایی برای افزودن Google tag و همچنین اضافه‌کردن conversion action’s event دریافت می‌کنید.
    با Google tag کوکی‌های جدید را در دامنه خود تنظیم می‌کنید. بدین ترتیب با کلیک‌کردن کاربر بر روی تبلیغ، اطلاعات کارهایی را که او در سایت انجام می‌دهد به دست می‌آورید.
    شما فقط به یک تگ گوگل برای نصب‌کردن احتیاج دارید؛ اما باید این قطعه کد را در همه صفحات سایت نصب کنید. این کار را می‌توانید با پیست Google tag بر روی کد وب‌سایت یا از طریق Google Tag Manager انجام دهید.

  3. بررسی وضعیت Google tag

    اکنون وقت آن رسیده که از عملکرد صحیح تگ گوگل اطمینان حاصل کنید. باید مطمئن شوید ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز درست انجام می‌شود. برای این منظور، طبق مراحل زیر اقدام کنید:
    وارد حساب کاربری خود در Google Ads شوید و از منوی گوشه سمت راست بالا به بخش Conversions بروید.
    در جدول Conversion actions اطلاعات مختلفی از ردیابی نرخ تبدیل، فعال‌بودن یا فعال نبودن تگ‌ها آمده است. می‌توانید تنظیمات این جدول را باتوجه‌به اهداف خود تغییر دهید.

    ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز

نکاتی مهم درباره ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز

ممکن است بعد از راه‌اندازی Conversion Tracking در گوگل ادز با ابهامات و مشکلاتی روبرو شوید. برای رفع این موارد توجه به چند نکته ضروری است:

  • ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا اطلاعات مربوط به نرخ تبدیل در Google Ads ظاهر شود. اگر بعد از ۲۴ ساعت هنوز هیچ تبدیلی نشان داده نمی‌شود، شاید در عمل هیچ کاربری تبدیل نشده باشد. برای کسب اطمینان می‌توانید با انجام چند عمل تبدیل، دست به آزمایش بزنید و از صحت گزارش‌ها مطمئن شوید؛ شاید نیاز به انجام تغییراتی باشد.
  • اگر نرخ کلیک‌ها زیاد و نرخ تبدیل کم است، یعنی اینکه بازگشت سرمایه کم شده و کمپین‌ها پرهزینه‌ شده‌اند. با انجام کارهایی مثل استفاده از لندینگ‌پیج اختصاصی، بهینه‌سازی صفحه فرود، استفاده از کلمات کلیدی و تبلیغاتی مناسب و… به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کنید.

نتیجه؛ ردیابی نرخ تبدیل ضامن موفقیت

همان‌طور که فهمیدیم، کمپین‌های تبلیغاتی برای موفقیت باید به طور پیوسته ارزیابی و اصلاح شوند. ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز ما را به اطلاعات ارزشمندی مثل بازگشت سرمایه، درک رفتار مشتریان،  اهداف و… متصل می‌کند. Conversion Tracking برای سنجش موارد مختلفی مثل رخدادهای صورت‌گرفته در یک وب‌سایت‌، تماس‌های تلفنی، میزان نصب اپلیکیشن و…. کاربرد دارد.

برای استفاده حداکثری از ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز باید آن را به‌درستی راه‌اندازی کنید. همچنین دانش لازم برای تحلیل اطلاعات تبلیغات گوگل ادز را داشته باشید. همه این کارها می‌تواند توسط یک آژانس دیجیتال مارکتینگ شناخته شده به اسم گروه تبلیغاتی افراک انجام شود. با ما تماس بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید