کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

چطور کمپین های گوگل ادز را آنالیز کنیم؟

چطور کمپین های گوگل ادز را آنالیز کنیم؟

یکی از موارد حائز اهمیت که باید قبل از انجام تبلیغات گوگل ادز و هنگام ساخت کمپین های گوگل ادز به آن توجه شود، آنالیز کمپین های گوگل ادز و داده‌ها است که البته ابزارهای متنوعی برای آنالیز وجود دارد. با آنالیز کمپین های گوگل ادز، شما متوجه می شوید چه کمپینی موفق تر بوده و در ادامه مسیر چه استراتژی هایی باید پیش بگیرید. بررسی ستون‌های داده در گوگل ادز به شما کمک می‌کند که داده‌های موجود در لحظه را با دقت بررسی کنید. علاوه بر آن آنالیز کمپین های گوگل ادز با Google Analytics نیز یکی از مدل‌های تجزیه و تحلیل است که کمک زیادی به کاربران می‌کند.
آنالیز باعث می‌شود تبلیغات گوگل را با موفقیت تجزیه و تحلیل کرده و متوجه شوید که نتایج تبلیغات چیست. اگر آنالیز و بررسی داده‌ها صورت نگیرد، اغلب تبلیغات نتایج مبهمی خواهند داشت؛ از همین رو شما باید با استفاده از ابزارهای مختلف، به آنالیز کمپین های Google Ads بپردازید. در این مقاله از افراک قصد داریم شما را با نحوه آنالیز کمپین های گوگل ادز آشنا کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

روش های آنالیز کمپین های گوگل ادز

برای بررسی و آنالیز کمپین های گوگل ادز، می توان از دو روش گوگل ادز و یا گوگل آنالیتیکس استفاده کرد که در ادامه هر یک را به طور کامل شرح خواهیم داد. برای آنالیز کمپین های گوگل ادز، معیارهایی که باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • نظارت بر ردیابی داده‌ها در گوگل آنالیتیکس

هنگامی که تبلیغات شما به نتیجه می‌رسد، شما باید با ردیابی داده‌های گوگل ادز، بررسی کنید که کلیک‌های تبلیغاتی شما چقدر برای این کار موثر بوده‌اند. فعالیت‌های موثر کاربران در راستای تبلیغات شما می‌تواند عواملی مانند: تماس‌های تلفنی، خرید محصولات یا خدمات از وب‌سایت، دانلود برنامه و… باشد.

اولین گام در ردیابی تبدیل(conversion tracking)، انتخاب منبع تبدیل است. شما باید متوجه شوید که کمپین شما چطور و با کدام فعالیت شما به نتیجه رسیده است. به عنوان مثال، شما می‌توانید با تبلیغات در وب‌سایت، اپلیکیشن یا… بدانید که مشتری از سایت خرید کرده یا یک برنامه را نصب کرده است. همچنین می‌توانید تماس‌ها را هم از تبلیغات ردیابی نمایید تا بیشتر بر این امر واقف شوید.

  • نظارت بر داده‌ها با بررسی داده های موجود در گوگل ادز

نحوه آنالیز کمپین های گوگل ادز با نظارت بر داده‌ها تبدیل امری آسان است. شما می‌توانید با استفاده از بررسی ستون‌های مد نظر در گوگل ادز، تعداد تبدیل‌های دریافتی را مشاهده کنید و در نهایت متوجه شوید که تبلیغات شما مشتریان را تا چه اندازه، برای انجام اقدامات ارزشمند جهت تجارت شما سوق می‌دهد.

نحوه آنالیز کمپین های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس

شما می‌توانید توسط آنالیز کمپین های گوگل ادز با Google Analytics، داده‌های وب‌سایت و حتی کمپین‌های تبلیغاتی خود را جمع‌آوری کنید. گوگل آنالیتیکس به کاربران کمک می‌کند که تعداد بازدیدکنندگان، میزان تبدیل و رفتار مخاطبان را مشاهده کنند و به آنها این امکان را فراهم می‌کند که بهتر بتوانند با وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها به تعامل بپردازند.
اولین گام جهت آنالیز کمپین های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس، اتصال حساب گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس است. با انجام این کار، شما قادر هستید داده‌های گوگل آنالیتیکس را به صورت مستقیم، در داخل گوگل ادز مشاهده نمایید و بتوانید از آنها، برای بهبود عملکرد کمپین‌های گوگل ادز خود استفاده کنید.
اما نکته مهم این است که پس از اتصال حساب خود، باید اهداف خود را هم در گوگل آنالیتیکس تعریف نمایید. اهداف شما ممکن است مواردی مانند: افزایش تعداد بازدیدکنندگان، افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش و… باشند که البته این موارد برای کسب و کار شما دارای اهمیت زیادی هستند. به همین دلیل، تعیین هدف، نقش موثری در هنگام اجرای کمپین‌ها دارد.
شما می‌توانید هنگام آنالیز کمپین های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس، از قبل اهداف خود را مشخص کرده و داده‌ها را جهت مشاهده و ارزیابی عملکرد کمپین‌های خود استفاده نمایید. توسط این نوع از آنالیز کمپین های گوگل، میتوانید تعداد بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل شده‌اند را مشاهده کرده و در صورت انجام اقدامی از طرف آنها مثل خرید یک محصول، آنها را پیگیری کنید. برای آنالیز کمپین های گوگل ادز با گوگل آنالیتکیس، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ورود به سایت آنالیتیکس

    به آدرس https://analytics.google.com/ که از قبل به سایت خود متصل کرده اید وارد شوید.

  2. انتخاب بخش Reports

    از ساید بار سمت چپ، گزینه Reports را انتخاب کنید.
    آنالیز کمپین های گوگل ادز

  3. بررسی ترافیک از Traffic Acquisition

    برای بررسی ترافیک، از بخش Life cycle، قسمتAcquisition، گزینه Traffic Acquisition را انتخاب کنید.
    آنالیز کمپین های گوگل ادز

  4. فیلتر کردن ورودی های گوگل ادز (Add filter)

    بخش +Add filter را انتخاب کنید تا ورودی های مربوط به گوگل ادز را فیلتر کنید. بنابراین با انتخاب گزینه های زیر، فقط ورودی های مربوط به CPCهای گوگل ادز را مشاهده می کنید.
    آنالیز کمپین های گوگل ادز

نحوه آنالیز و بررسی کمپین های گوگل ادز با بررسی ستون های داده گوگل ادز

برای بررسی کمپین های گوگل ادز، در پلتفرم گوگل ادز باید چند ستون داده را بررسی کرد که در ادامه مفصل هر یک از داده ها را شرح خواهیم داد. از سایت https://ads.google.com/ که از قبل متصل کرده اید به سایت خود، وارد بخش campaigns شوید و با انتخاب کمپین مد نظر، بررسی های لازم را انجام دهید.

چه داده ها و مواردی را در گوگل ادز باید بررسی کرد؟ چند ستون در گوگل ادز وجود دارد که ما پرکاربردترین ستون‌های گوگل ادز برای آنالیز سریع داده‌ها را بررسی خواهیم کرد. ابتدا باید بدانید که ستون­‌های معرفی شده، در لایه­‌های مختلف نیز قابل استفاده هستند و عبارتند از:

آنالیز کمپین های گوگل ادز
  • تعداد نمایش (Impression)

هنگامی که تبلیغات شما توسط کاربران مشاهده می‌شود، شما می‌توانید تعداد نمایش‌ها را مشاهده کنید. این ستون نمایش از سایر ستون‌ها تاثیرگذارتر است و اگر نمایشی اتفاق نیوفتد، سایر معیارها هم هیچ معنایی نخواهند داشت.

  • تعداد کلیک (clicks)

اگر کاربری روی تبلیغات شما کلیک کند، گوگل ادز، آن را به عنوان یک کلیک محاسبه کرده و در ستون کلیک برای شما قابل مشاهده خواهد بود. باید بدانید که اهمیت کلیک در کمپین‌های سرچ بسیار بیشتر از کمپین‌های دیسپلی است؛ چرا که هدف اصلی در این دو کمپین، متفاوت است.

  • نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR)، به این معنا است که چند درصد از کاربرانی که تبلیغ شما را مشاهده کردند، بر روی تبلیغ کلیک کردند.

  • هزینه (cost)

cost مربوط به هزینه ها در یک بازه زمانی مشخص است.

  • میانگین هزینه هر کلیک Cost Per Click)CPC)

ستون میانگین هزینه هر کلیک، همانطور که از اسمش پیدا است، میانگین هزینه هر کلیک را مشخص می‌کند. باید بدانید که میانگین هزینه هر کلیک از تقسیم هزینه کل به تعداد کلیک‌ها به دست می‌آید. شما با به دست آوردن این میانگین، بهتر می‌توانید هزینه‌ها را کنترل و مدیریت کنید.

  • حداکثر میزان هزینه هر کلیک CPC

این عدد حداکثر هزینه‌ای که قرار است برای هر کلیک بپردازید را مشخص می‌کند. تعیین حداکثر میزان هزینه هر کلیک، باعث می‌شود بتوانید هزینه کلی را به صورت صحیح مدیریت کنید؛ چرا که در این صورت، سقف هزینه‌ای که قرار است بابت هر کلیک بپردازید را از قبل خواهید دانست.

  • ستون هزینه هر تبدیل (Cost per conversion)

این عدد مشخص می‌کند که هر تبدیل برای شما، چقدر هزینه داشته است. لازم به ذکر است که هر تبدیل از تقسیم کل هزینه بر تعداد کانورژن به دست می‌آید. آنالیز کمپین های گوگل ادز با این عدد کمک زیادی به شما می‌کند. چرا که در این صورت شما متوجه خواهید شد که آیا تبلیغات مقرون به صرفه بوده یا خیر؟

  • نرخ تبدیل(Conversion)

نرخ تبدیل ، درواقع نشان دهنده تعداد تبدیل‌های به دست آمده توسط تبلیغات شما است.

توسط این نسبت که از طریق تقسیم کانورژن‌ها بر تعداد کلیک به دست می‌آید، شما متوجه خواهید شد که به ازای چند کلیک، تبدیل ایجاد شده است. با متوجه شدن این موضوع، می‌توانید روی کیفیت تبلیغات و خدمات خود بیشتر تمرکز کنید تا در نهایت نسبت نرخ تبدیل را افزایش دهید.

  • اندازه گیری بازگشت سرمایه(ROI vs ROAS)

اندازه‌ گیری بازگشت سرمایه (ROI) درواقع یکی از معیارهای اصلی تبلیغ کننده است که باعث می‌شود شما سود خالص را نسبت به هزینه‌های خود به دست بیاورید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از گوگل ادز برای افزایش فروش، ایجاد سرنخ یا هدایت سایر فعالیت‌های ارزشمند مشتری استفاده می‌کنید، بهتر است که ROI خود را اندازه‌ گیری کنید.

این نوع آنالیز کمپین های گوگل ادز باعث می‌شود براساس اهداف تبلیغاتی خود پیش رفته و میزان سود خود را به دست بیاورید؛ سپس تاثیر واقعی تلاش‌های تبلیغاتی را بر کسب ‌و کار خود مشاهده کنید. البته روش دقیقی که برای محاسبه ROI استفاده می‌کنید به اهداف کمپین خودتان بستگی دارد.

اندازه گیری بازگشت سرمایه، باعث می‌شود ارزیابی کنید که آیا پولی که در تبلیغات گوگل خرج می‌کنید با سود سالم کسب‌ و کار شما برابر است یا خیر. توجه کنید که ارزش هر تبدیل باید بیشتر از هزینه‌ای باشد که برای دریافت تبدیل، پرداخته‌اید. 

سخن نهایی – آنالیز کمپین های گوگل ادز

ستون‌های داده همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم، به شما جهت آنالیز کمپین های گوگل ادز به صورت دقیق و با سرعت زیاد کمک می‌کنند و ابزار کاربردی گوگل ادز به حساب می‌آیند. همچنین در این مقاله به نحوه آنالیز کمپین های گوگل ادز با Google Analytics پرداختیم تا شما بتوانید با استفاده از این ابزارها کمپین‌های گوگل ادز خود را تجزیه و تحلیل کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال، آن را با ما در قسمت دیدگاه‌های این مقاله به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید