کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

داده‌های گوگل‌ادز دقیق‌تر است یا گوگل آنالیتیکس؟

داده‌های گوگل‌ادز دقیق‌تر است یا گوگل آنالیتیکس؟

به تفاوت داده‌های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس توجه کنید. اگر داده‌های این دو پلتفرم با هم همخوانی نداشته باشد، ممکن است در تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی گوگل‌ادز خود دچار مشکل شوید. نمیتوانید ایرادات و نواقص را پیدا و رفع کنید و در نتیجه، بودجه تبلیغاتی را از بین می‌برید. این مقاله از افراک را تا پایان بخوانید تا دچار این وضعیت نشوید.

۵ تفاوت در داده‌های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس

به‌طورکلی نباید تفاوتی در داده‌های به‌دست‌آمده از دو پلتفرم گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. غول فناوری گوگل به‌قدری هوشمند و دقیق است که هیچگاه اجازه نمی‌دهد کاربران و مشتریانش از کار با پلتفرم‌هایش دچار خطا و اشتباه شوند.

بنابراین، اگر در بررسی داده‌های گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس ناهماهنگی می‌بینید، باید مشکل را در جای دیگری جستجو کنید. گوگل در پاسخ به این سؤال که چرا داده‌های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس متفاوت است؟ به چند علت اشاره می‌کند:

۱. متصل نبودن حساب‌ها به هم

ممکن است زمان زیادی از ساخت اکانت‌ گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس شما بگذرد و حالا تصمیم بگیرید آن‌ها را به هم متصل کنید. در این شرایط داده‌های دو پلتفرم با هم همخوانی ندارند. بنابراین در تحلیل عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی دچار مشکل می‌شوید و نمی‌توانید بازگشت سرمایه ROI خود را به‌درستی محاسبه کنید.

۲. اتصال چند حساب به نمای واحد

اگر چندین حساب گوگل‌ادز را به یک نمای واحد در گوگل آنالیتیکس متصل کنید با مشکل روبه‌رو می‌شوید. گزارش‌های گوگل آنالیتیکس داده‌های مربوط به همه حساب‌های گوگل‌ادز را نمایش خواهد داد. بدین ترتیب، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشکل می‌شود و به‌سختی می‌توانید بین عملکرد کمپین‌های مختلف تمایز قائل شوید.

چطور گوگل آنالیتیکس را به گوگل ادز (ادوردز) وصل کنیم؟

۳. استفاده از فیلترها

اگر در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس از فیلترها استفاده کنید، ممکن است بعضی از داده‌ها در گزارش‌ها نمایش داده نشود. بدین ترتیب در تجزیه‌وتحلیل کمپین‌های گوگل ادز با مشکل روبه‌رو می‌شوید و گزارش‌های نادرستی از عملکرد کمپین‌ها خواهید داشت. بنابراین دقت کنید که هیچ فیلتری URL نهایی کمپین‌ها را ویرایش نکند

۴. اختلاف زمانی

داده‌هایی که در زمان گزارش‌گیری در پلتفرم گوگل آنالیتیکس مشاهده می‌کنید، آخرین داده‌های به‌دست‌آمده از پلتفرم گوگل‌ادز هستند. در نتیجه، ممکن است با داده‌هایی که مدتی قبل یا بعد در گوگل ادز مشاهده کردید یا خواهید کرد، متفاوت باشد.

۵. محاسبات متفاوت

گوگل‌ادز نسبت به گوگل آنالیتیکس محاسبات متفاوتی را روی داده‌ها انجام می‌دهد؛ به همین دلیل ممکن است تفاوت‌هایی را در داده‌های آن‌ها مشاهده کنید. به‌عنوان‌مثال، گوگل‌ادز از تاریخ کلیک روی آگهی که منجر به تبدیل Conversion شده است به‌عنوان تاریخ معامله استفاده می‌کند. درحالی‌که گوگل آنالیتیکس از تاریخ واقعی معامله برای محاسبات استفاده می‌کند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

داده‌های گوگل‌ادز دقیق‌تر است یا گوگل آنالیتیکس؟

چرا داده‌های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس متفاوت است؟

اگر فعالیت‌های تبدیل یکسانی را در هر دو پلتفرم گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس ردیابی می‌کنید، ممکن است داده‌ها به دلایل مختلفی با هم فرق داشته باشد. این دلایل عبارت‌اند از:

تفاوت در معیار محاسبه

در گوگل ادز با کلیک کاربر روی تبلیغ و سپس انجام عمل تبدیل، Conversion منظور می‌شود. این مدل محاسبه، آخرین کلیک (Last Click) نام داد.

برعکس، در گوگل آنالیتیکس به‌تمامی کانال‌هایی که کاربر با آن‌ها در تعامل بوده است، اعتبار داده می‌شود. این شامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، جستجوی ارگانیک و… می‌شود. با استفاده از مدل‌های مختلف محاسبه Conversion در گوگل آنالیتیکس، می‌توانید تصویر دقیق‌تری از عملکرد بازاریابی خود به دست آورید.

ردیابی نرخ تبدیل (Conversion Tracking) چگونه است؟

تفاوت در تاریخ‌های تراکنش

در گوگل‌ادز، تاریخ تراکنش زمانی است که کاربر بر تبلیغی که منجر به تبدیل می‌شود، کلیک می‌کند. کاربر ممکن است مدت‌ها بعدازاین کلیک و در زمان و شرایطی دیگر، اقدام به خرید، ثبت‌نام یا هر عمل دیگری از سایت کند. بااین‌حال اولین کلیک روی تبلیغ، تاریخ تراکنش در گوگل‌ادز است.

این در حالی است که در گوگل آنالیتیکس، تاریخ واقعی تبدیل به‌عنوان تاریخ تراکنش حساب می‌شود. این تاریخ ممکن است با تاریخی که کاربر بر تبلیغ گوگل‌ادز کلیک می‌کند، متفاوت باشد.

داده‌های گوگل‌ادز دقیق‌تر است یا گوگل آنالیتیکس؟

تفاوت در زمان نمایش اعداد

در گوگل ادز اعداد به‌دست‌آمده از ردیابی کمپین‌ها، معمولاً ظرف ۳ ساعت از زمان وقوع تبدیل در گزارش‌ها منعکس می‌شود. درحالی‌که این زمان در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس می‌تواند تا ۹ ساعت به طول انجامد.

این تفاوت در زمان نمایش اعداد به این دلیل است که گوگل‌ادز داده‌های تبدیل را به طور مستقیم از سیستم خود جمع‌آوری می‌کند. درصورتی‌که گوگل آنالیتیکس باید ابتدا داده‌ها را از وب‌سایت یا برنامه دریافت و سپس آن‌ها را پردازش کند.

تفاوت در ردیابی داده‌ها

در گوگل ادز می‌توانید داده‌های مربوط به کمپین‌های تبلیغاتی را برای هر حساب به‌صورت جداگانه تجزیه‌وتحلیل کنید. همچنین امکان ردیابی داده‌ها در چندین حساب به طور هم‌زمان نیز وجود دارد.

برخلاف گوگل‌ادز، در گوگل آنالیتیکس رفتار کاربر در سطح دارایی property به‌صورت جداگانه ردیابی می‌شود. یک دارایی می‌تواند یک وب‌سایت، برنامه یا ترکیبی از هر دو باشد.

این تفاوت در نحوه ردیابی در سطح اکانت به این دلیل است که گوگل‌ادز بر اساس کمپین‌های تبلیغاتی کار می‌کند؛ درحالی‌که مبنا در گوگل آنالیتیکس، تجربه کاربر در کل وب‌سایت یا برنامه است.

تفاوت در محاسبه کلیک‌ها و Sessions

گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس هرکدام به شیوه متفاوتی کلیک‌ها و جلسات را محاسبه می‌کنند. هر بار که کاربر روی تبلیغات کلیک می‌کند، در گوگل‌ادز یک کلیک ثبت می‌شود. منظور از جلسه Session در گوگل آنالیتیکس نیز، مجموعه تعاملاتی است که کاربر با برنامه یا وب‌سایت در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً ۳۰ دقیقه) داشته است.

گوگل ادز فقط کلیک‌های منابع معتبر (مانند کاربران واقعی) را می‌شمارد. درحالی‌که در گوگل آنالیتیکس، تمامی تعاملات کاربر با وب‌سایت یا برنامه، صرف‌نظر از منبع ردیابی می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر کاربر روی تبلیغ کلیک کند، در گوگل‌ادز یک کلیک منظور می‌شود. اما همین کاربر در گوگل آنالیتیکس باید ۳۰ دقیقه با وب‌سایت تعامل داشته باشد تا یک جلسه Session ثبت شود.

داده‌های گوگل‌ادز دقیق‌تر است یا گوگل آنالیتیکس؟

چند نکته مهم

  • به یاد داشته باشید گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس برای اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. گوگل‌ادز برای ردیابی و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی است؛ درحالی‌که گوگل آنالیتیکس برای تجزیه‌وتحلیل کلی رفتار کاربر در وب‌سایت یا برنامه است.
  • هیچ پلتفرمی کامل نیست و گاهی ممکن است هر دو پلتفرم گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس با خطا روبه‌رو شوند.
  • بهترین روش برای استفاده از این دو پلتفرم، درک تفاوت‌های آن‌ها و استفاده آن‌ها در کنار هم است. این‌گونه می‌توانید تصویر کاملی از عملکرد تبلیغات و بازاریابی به دست آورید.

نتیجه؛ هنگام بررسی داده‌ها چرتکه فراموش نشود!

کار با دو پلتفرم گوگل‌ادز و گوگل آنالیتیکس احتیاج به دانش و تخصص زیادی دارد. اگر نسبت به جزئیات بی‌تفاوت باشید یا در تحلیل‌ها اشتباه کنید، ممکن است بودجه تبلیغاتی خود را از دست بدهید. بنابراین، قبل از هر چیز خودتان را به چرتکه دانش و تجربه مجهز کنید و بعد مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی گوگل‌ادز را برعهده بگیرید.

پیشنهاد ما همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ افراک است. همکاران ما با دانش و تجربه چندین ساله خود می‌توانند به شما در مدیریت هرچه بهتر کمپین‌های تبلیغاتی کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید