کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

۷ استراتژی تبلیغات گوگل ادز برای بیشترین بازدهی با کمترین تلاش

۷ استراتژی تبلیغات گوگل ادز برای بیشترین بازدهی با کمترین تلاش

تبلیغات گوگل ادز وقتی شیرین می‌شود که بتوانیم با کمترین منابع، بیشترین سود را کسب کنیم. سود بیشتر تنها به بهره‌وری بالای تبلیغات و بازگشت سرمایه زیاد ROI خلاصه نمی‌شود؛ مدیریت بهتر کمپین‌ها، صرفه‌جویی در زمان، درگیرشدن بخش‌های کمتر سازمان در تبلیغات و… نیز از نشانه‌های موفقیت در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز است.
بنابراین، قبل از شروع یک کمپین تبلیغات کلیکی PPC با استراتژی‌های بهینه‌سازی کمپین‌ها آشنا شوید. شناخت این استراتژی‌ها و به‌کارگیری آنها می‌تواند شما را بهتر و سریع‌تر به اهدافتان در گوگل‌ادز برساند. مطالعه این مقاله جامع و کاربردی از افراک را از دست ندهید!

تبلیغات گوگل ادز چیست؟

قبل از هرچیزی، مروری کنیم بر اینکه گوگل ادز چیست؟ گوگل ادز پلتفرم تبلیغاتی غول فناوری، گوگل است. با استفاده از گوگل ادز می‌توانید تبلیغات خود را در موتور جستجوی گوگل، شبکه نمایش گوگل، جی‌میل، یوتیوب و سایر اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های همکار گوگل به نمایش درآورید. تبلیغات گوگل ادز یک راه عالی برای افزایش بازدید Impression، نرخ تبدیل Conversion، آگاهی و وفاداری مشتریان است.

ازآنجایی‌که عوامل مختلفی در نمایش و به‌نتیجه‌رسیدن یک تبلیغ در گوگل ادز نقش دارد، باید تبلیغات گوگل ادز را با علم و تخصص کافی انجام دهید. مثلاً مواردی مانند کلمات کلیدی، رقیبان، موقعیت جغرافیایی، جنسیت مخاطب و… بر نحوه نمایش تبلیغات تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل برای گرفتن نتیجه حداکثری باید استراتژی‌های مناسبی برای تبلیغات پرسود گوگل ادز داشته باشید.

سود بیشتر با تلاش کمتر با ۷ استراتژی گوگل‌ادز

با اجرای این هفت استراتژی، کیفیت و بهره‌وری تبلیغات گوگل ادز شما بهبود می‌یابد:

۱- حذف کلمات کلیدی تکراری

گوگل ادز تبلیغات را بر اساس جستجوی کلمات کلیدی نمایش می‌دهد. این جستجو حالت‌های مختلفی دارد، مثلاً می‌توانید از گوگل ادز بخواهید، آگهی را تنها درصورتی‌که کلمه کلیدی شما، دقیقاً جستجو می‌شود نمایش دهد؛ یا آزادی عمل داشته باشد و طیف گسترده‌ای از کلمات مترادف، نزدیک و… را مبنای نمایش آگاهی قرار دهد. در هر حالت باید در انتخاب کلمات کلیدی Google Ads دقت زیادی داشته باشید.

استفاده از کلمات تکراری در کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی باعث هدررفتن بودجه، کاهش امتیاز کیفیت، ازدست‌دادن فرصت‌های بهینه‌سازی و… می‌شود. پیداکردن این کلمات برای یک حساب کاربری بزرگ با کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی زیاد می‌تواند کار سخت و زمان‌بری باشد. به همین دلیل می‌توانید از نرم‌افزار گوگل ادز ادیتور (Google Ads Editor) استفاده کنید.

با دانلود رایگان Google Ads Editor و استفاده از آن به‌صورت آفلاین می‌توانید کار ویرایش و تغییر کلمات کلیدی گوگل ادز را به‌راحتی انجام دهید. این نرم‌افزار مجهز به ابزار جستجوگر و حذف کلمات کلیدی تکراری نیز است.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

برای استفاده از این ابزار بر روی منوی Tools در Google Ads Editor کلیک کنید. سپس گزینه Find duplicate keywords را انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید معیارهای تعریف کلمات تکراری مثل نوع تطبیق، ترتیب کلمات و… را مشخص کنید.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

سپس روی پیداکردن کلمات تکراری کلیک کنید و نتایج به‌دست‌آمده را مورد بررسی قرار دهید. کلماتی که می‌خواهید حذف شوند، انتخاب کنید و دکمه حذف را بزنید. در نهایت بر ارسال تغییرات کلیک کنید تا تغییرات در حساب کاربری آنلاین شما نیز اعمال شود.

۲- استفاده از لیست کلمات کلیدی منفی Negative Keyword

یکی دیگر از استراتژی‌های سودمند تبلیغات گوگل ادز، استفاده از لیست کلمات کلیدی منفی است. با این لیست می‌توانید، کلماتی که نمی‌خواهید تبلیغات برای آن‌ها نمایش داده شود، مشخص کنید. بدین ترتیب با هدفمند شدن تبلیغات، از هدررفتن بودجه گوگل ادز، کاهش امتیاز کیفیت و ابهام در ارزیابی تبلیغات جلوگیری می‌کنید.

مطلب مرتبط: انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز

برای ساخت و اعمال لیست کلمات کلیدی منفی باید به اکانت گوگل ادز خود بروید. بر روی آیکون Campaigns کلیک کنید. سپس از منوی ظاهر شده، کشوی Audiences, keywords, and content را انتخاب کنید. بر روی Negative search keywords  در بالا کلیک کنید.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

دکمه + را بزنید و سپس با کلیک‌کردن بر Select a campaign، کمپینی را که می‌خواهید کلمات کلیدی منفی به آن اضافه شود، انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید کلمات کلیدی منفی را وارد کنید یا آنها را در محل مربوطه Paste کنید. چک‌باکس Save to new or existing list را انتخاب کنید و نامی برای لیست کلمات کلیدی منفی ساخته‌شده در نظر بگیرید. گزینه Save را کلیک کنید.

۳- استفاده از برچسب‌ها Labels

برچسب‌ها ابزار مهمی در گوگل ادز هستند و اگر به‌خوبی استفاده شوند، می‌توانند به یک استراتژی موفق برای مدیریت بهتر و آسان‌تر کمپین‌ها تبدیل شوند. با Labels می‌توانید عناصر اکانت گوگل ادز خود را دسته‌بندی کنید و از این طریق داده‌ها را به‌آسانی و به‌سرعت گزارش‌گیری و فیلتر کنید.

برچسب‌ها را می‌توان برای کمپین‌ها، گروه‌های تبلیغاتی، کلمات کلیدی و تبلیغات اعمال کرد. برای مثال می‌توانید از آنها برای تست، زمان‌بندی یا مقایسه تبلیغات استفاده کنید. Labels قابلیت سفارشی‌سازی دارند و می‌توانید آنها را در هر زمان و طبق شرایط دلخواهتان تغییر دهید.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

۴- تست سریع عناصر کمپین با استفاده از Experiments

صفحه Experiments گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا تبلیغات را به طور مستمر بهبود دهید. وقتی یک کمپین را با تنظیمات مختلفش آزمایش می‌کنید، می‌توانید به مخاطبان بیشتری دست یابید و نتایج بهتر و سریع‌تری بگیرید.

با آزمایش‌کردن می‌توانید تأثیر متغیرهای مختلف را اندازه‌گیری کنید؛ مثلاً ببینید، اگر بودجه را به طور مساوی بین کمپین اصلی و آزمایشی تقسیم کنید، نتیجه چه می‌شود. بدین ترتیب، اگر کمپین آزمایشی نتیجه بهتری گرفت، شرایط آن را برای کمپین اصلی اعمال کنید یا آن را با کمپین اصلی جایگزین کنید.

حتما بخوانید: ۶ مورد از موثرترین روش های تبلیغات آنلاین برای جذب مشتری

برای راه‌اندازی یک آزمایش، فقط کافی است بر گزینه Experiments در منوی سمت چپ صفحه حساب کاربری خود کلیک کنید. بر روی قسمت All experiments کلیک کنید. سپس دکمه آبی‌رنگ + را بزنید تا کار ایجاد یک آزمایش سفارشی را انجام دهید.

شما برای ایجاد آزمایش چند گزینه پیش رو دارید:

  • Performance Max experiment
  • Demand Gen experiment
  • Video experiment
  • App uplift experiment (beta)
  • Custom experiment
  • Optimize text ads
استراتژی تبلیغات گوگل ادز

در این آزمایش‌ها می‌توانید درصد نسبت مخاطبان را بین کمپین اصلی و آزمایشی تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید نسبت ۵۰/۵۰ را تعیین کنید؛ درحالی‌که در آزمایش‌های تبلیغات معمولی این کار به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

مطلب مرتبط: آموزش ساخت اکانت گوگل ادز

۵- استفاده از یادداشت‌ها Notes

با افزودن «یادداشت‌ها»، بینش بهتر و جامع‌تری نسبت به تغییرات اتفاق افتاده در تبلیغات Google Ads به دست می‌آورید. مثلاً می‌توانید برای اتفاقاتی مثل افزایش ترافیک، کاهش بودجه و… یادداشت ایجاد کنید و بعداً در آینده، بدون گیج شدن و تلف کردن وقت، عملکرد خود را تحلیل کنید. این Notes برای هرکسی که به حساب گوگل ادز دسترسی دارد، قابل‌مشاهده است؛ اما ایجاد، ویرایش و حذف آنها احتیاج به دسترسی Edit دارد.

با «یادداشت‌ها»، دیگر لازم نیست از گوگل ادز خارج شوید تا یک سند جدید برای توضیحات ایجاد کنید. شما می‌توانید، اطلاعات موردنیازتان را در هر نقطه‌ای از نمودار عملکرد که Note ایجاد کرده‌اید، مشاهده کنید. Notes قابل فیلتر نیز هستند و مشاهده و گزارش‌گیری آنها آسان است.

برای اضافه‌کردن یادداشت، بر روی نمودار عملکرد در نمای کمپین Campaign view یا گروه تبلیغاتی Ad Group view کلیک کنید. وقتی روی خط نمودار قرار بگیرید، شاخص‌های تاریخ و عملکرد به همراه گزینه آبی‌رنگ Add Note ظاهر می‌شود.

حالا می‌توانید یادداشت موردنظرتان را اضافه کنید. یادداشت‌ها در حساب کاربری به‌صورت مربع‌های کوچک در امتداد خط تاریخ نمودار ظاهر می‌شود. با کلیک‌کردن بر روی این مربع‌ها، یادداشت و تاریخ ایجاد آنها را مشاهده خواهید کرد.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

۶- افزودن مخاطبان در حالت مشاهده Observation Mode

گوگل ادز پلتفرم هوشمندی است و به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا تبلیغات را بسته به مخاطبان خود سفارشی‌سازی کنند. این ویژگی مهمی است و به طراحی و اجرای موفق یک استراتژی تبلیغات Google Ads کمک بزرگی می‌کند.

با افزودن مخاطبان به Obseervation Mode خواهید توانست، نحوه عملکرد تبلیغات را برای مکان‌ها، موضوعات یا مخاطبان انتخابی خود زیر نظر بگیرید. با این کار اطلاعات زیادی درباره بخش‌های خاصی مخاطبان و رفتار آنها به دست می‌آورید و می‌توانید تصمیمات مؤثری بگیرید.

مطلب مرتبط: هزینه جذب مشتری (CAC) چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید وارد کمپین یا گروه تبلیغاتی موردنظرتان شوید و از منوی سمت چپ روی گزینه Audiences کلیک کنید. نموداری با دکمه آبی‌رنگ ظاهر خواهد شد: Edit audience segments.

در این مرحله، گزینه‌های زیادی ظاهر می‌شود؛ باید بخش‌های مخاطبی که برای کمپین شما مناسب و منطقی است، انتخاب کنید و آنها را به Observation اضافه کنید:

  • Detailed Demographics: کاربران بر اساس جنسیت، درآمد، سن و… هدف قرار داده می‌شوند.
  • Affinity Audiences: به افرادی که علایق و سبک زندگی خاصی دارند، دسترسی پیدا می‌کنید.
  • In-Market Audiences: کاربرانی را که به طور فعال سرچ می‌کنند و قصد خرید دارند، هدف قرار می‌دهید.
  • Your Data Segments: از داده‌های مشتری خود استفاده می‌کنید.
  • Combined Segments: ترکیب و مطابقت معیارها برای هدف‌گیری دقیق.

برای مشاهده عملکرد مخاطبان انتخابی به برگه Audiences برگردید. از این طریق می‌توانید ببینید احتمال خرید بخش‌های انتخاب‌شده نسبت به کاربران انتخاب‌نشده چقدر است.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

۷- بررسی Insights و Recommendations

توجه به توصیه‌های گوگل ادز می‌تواند یک استراتژی مؤثر دیگر در مدیریت کمپین‌ها و ارتقا آنها باشد؛ این‌گونه در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید و نقاط قابل‌اصلاح و ارتقا کمپین‌ها را سریع‌تر می‌یابید. برگه Insights در منوی سمت چپ حساب کاربری قرار دارد و به شما بینش‌هایی درباره کل یا سطوح پایین‌تر یک کمپین ارائه می‌دهد. Insights درباره سایر عناصر یک کمپین، مثل مخاطبان یا عبارت‌های جستجو نیز اطلاعات خوبی در اختیارتان می‌گذارد.

برگه Recommendations نیز در منوی سمت چپ قرار گرفته است. در این بخش، مجموعه گسترده‌ای از توصیه‌ها ارائه می‌شود. گزینه مهم «امتیاز بهینه‌سازی» Optimization Score در این قسمت است که اعمال یا رد توصیه‌ها، مستقیماً بر این امتیاز اثر می‌گذارد.

نکته مهم این است که نباید به‌خاطر افزایش امتیاز بهینه‌سازی، تمام Recommendations گوگل ادز را بپذیرید و آنها را اعمال کنید. Optimization Score راهنمایی برای مدیران است که تا با بررسی اکانت خود، توصیه‌های منطقی را اجرا کنند. این توصیه‌ها معمولاً در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • Repairs (تعمیرات)
  • Bidding and budgets (هزینه‌گذاری و بودجه)
  • Keywords and targeting (کلمات کلیدی و هدف‌گذاری)
  • Ads & assets (تبلیغات و دارایی‌ها)
  • Automated campaigns (کمپین‌های خودکار)

برای مثال، در تصویر زیر حذف کلمات کلیدی اضافی برای مدیریت بهتر حساب پیشنهاد شده است. با اعمال این توصیه، گوگل به طور خودکار کلمات کلیدی اضافی را پاک خواهد کرد.

استراتژی تبلیغات گوگل ادز

نتیجه؛ بهترین استراتژی تبلیغات گوگل‌ادز: همکاری با افراک

استراتژی‌های راحت و کاربردی زیادی برای اجرای تبلیغات Google Ads وجود دارد. در این مقاله ما به معرفی ۷ مورد از آنها پرداختیم؛ استراتژی‌هایی که باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود و نتایج مثبت فراوانی به همراه دارد. با استراتژی‌هایی که در این مقاله برشمردیم، می‌توانید کمپین‌های خود را هوشمندانه‌تر و حرفه‌ای‌تر مدیریت کنید.

با وجود راهکارهای استاندارد و آزمون شده موجود در این مقاله، استراتژی بهتر همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ افراک است. افراک به دلیل سال‌ها تجربه و اجرای موفق چندین پروژه Google Ads، می‌تواند همراه شما در مسیر رسیدن به فروش و تبدیل بیشتر و… باشد. همین‌الان با همکاران ما تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان آنها استفاده کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید