کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

ریمارکتینگ در گوگل ادز؛ نحوه بازاریابی مجدد در گوگل ادز

ریمارکتینگ در گوگل ادز؛ نحوه بازاریابی مجدد در گوگل ادز

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ در گوگل ادز، یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین است. در این روش سایت‌ها تبلیغات هدفمند خود را به کاربرانی که قبلاً از آن‌ها بازدید کرده‌اند نمایش می‌دهند. ریمارکتینگ در گوگل ادز می‌تواند روشی پربازده برای تبلیغات آنلاین باشد؛ به شرطی که درست اجرا شود. برای افزایش سود کمپین‌های گوگل ادز خود این مقاله را تا پایان بخوانید.

بازاریابی مجدد چیست؟

بازاریابی مجدد در گوگل ادز راهی برای ارتباط مجدد و درگیر کردن کاربرانی است که قبلاً به محصولات و خدمات شرکت شما ابراز علاقه کرده اند. با این قابلیت می توانید کاربرانی که زمانی از وب سایت شما بازدید کرده اند و خریدی انجام نداده اند را به مشتری تبدیل کنید.

با استفاده از یکی از پیچیده ترین ابزارهای تحلیل دیجیتال،‌ بازاریابی مجدد به شرکت ها کمک میکند که مشتریانی که زمانی کالایی را به سبد خرید خود اضافه کرده اند  اما هرگز خرید خود را تکمیل نکرده اند به انجام خرید ترغیب کنند . از آنجاییکه بازاریابی مجدد در کل نتایج مشابه با کلیک بر نمایش در تبلیغات گوگلی ندارد راهی برای تقویت برند و مشتریان بالقوه ای است که به محصولات و خدمات شما ابراز علاقه کرده اند.

از آنجاییکه افراد زمان زیادی را در اینترنت صرف می کنند بهره بردن از امکانات بازاریابی مجدد گوگل می تواند توجه زیادی را به سمت شرکت، محصول و خددمات شما معطوف کند.

تبلیغات ریتارگتینگ در گوگل ادز با ریمارکتینگ تفاوت‌هایی دارد که برا اطاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید:
ریمارگتینگ چیست و تفاوت آن با ریتارگتینگ چیست؟

بازاریابی مجدد گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

ممکن است در حین بازدید از یک وب‌سایت خبری یا تماشای ویدئوی یوتیوب، تبلیغ آشنایی ظاهر شود. شما قبلاً از یک وب‌سایت (مثلاً فروش موبایل) بازدید کرید و سپس به وب‌سایت دیگری رفتید. اما حالا در وب‌سایت جدید یا یکی از برنامه‌های گوگل مانند جی‌میل، تبلیغ وب‌سایت قبلی را می‌بینید.

این تبلیغ ممکن است با یک پیشنهاد ویژه نیز همراه باشد؛ مثلاً ارسال رایگان. اگر روی آگهی کلیک کنید به همان سایت قبلی هدایت می‌شوید. این یعنی بازاریابی مجدد گوگل‌ادز به هدف خودش، بازگرداندن کاربر به سایت، رسیده است. اما این تبلیغ چگونه اتفاق افتاده است؟

برای تبلیغ ریمارکتینگ در گوگل‌ادز، گوگل به شما یک تگ اختصاصی می‌دهد که در همه صفحات وب‌سایت خود قرار دهید. با فعال‌بودن این کد، گوگل اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان وب‌سایت را جمع‌آوری می‌کند.

بدین ترتیب، بازدیدکنندگان وب‌سایت به مخاطبان بازاریابی مجدد تبدیل می‌شوند. آن‌ها در معرض نمایش تبلیغات وب‌سایتی قرار می‌گیرند که قبلاً از آن بازدید کرده‌اند.

تگ گوگل‌ادز می‌تواند اطلاعات مربوط به ثبت‌نام در سایت، دریافت‌کننده‌های ایمیل و اقدامات متفاوت دیگر را نیز جمع‌آوری کند. در نتیجه می‌توانید کمپین‌های ریمارکتینگ گوگل‌ادز را به‌صورت سفارشی‌سازی شده اجرا کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

مزایای تبلیغات ریمارکتینگ گوگل‌ادز

مزیت‌های کمپین‌های بازاریابی مجدد گوگل‌ادز عبارت‌اند از:

  • افزایش نرخ تبدیل: بازاریابی مجدد می‌تواند نرخ تبدیل Conversion را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.
  • افزایش آگاهی از برند: تبلیغات ریمارکتینگ گوگل ادز یک روش عالی برای افزایش آگاهی از برند است.
  • بهبود بازگشت سرمایه (ROI): در بازاریابی مجدد، تبلیغ به کاربران علاقه‌مند به محصول نشان داده می‌شود و به همین دلیل، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) افزایش می‌یابد.
  • هدفمندکردن دقیق: در تبلیغات ریمارکتینگ می‌توانید آگهی را بر اساس رفتار، علایق و سابقه بازدید کاربران هدفمند کنید.
  • سفارشی‌سازی کمپین‌ها: می‌توانید تبلیغات را بر اساس نوع دستگاه، زبان، برنامه‌های موبایل و… سفارشی‌سازی کنید.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: این تبلیغات نسبت به کمپین‌های PPC گوگل‌ادز کم‌هزینه‌تر است.
  • افزایش فروش: بازاریابی مجدد تأثیر مثبت و مستقیمی بر افزایش فروش وب‌سایت می‌گذارد.
ریمارکتینگ در گوگل ادز

انواع کمپین‌های تبلیغات ریمارکتینگ گوگل‌ادز

به‌طورکلی کمپین‌های بازاریابی مجدد گوگل ادز به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

لیست تطبیق مشتری (Customer Match): در این روش، باید لیست آدرس‌های ایمیل مشتریان خود را آپلود کنید. گوگل این آدرس‌ها را با حساب‌های Google Chrome کاربران مطابقت می‌دهد و تبلیغات ریمارکتینگ را برای آن‌ها ارسال می‌کند.

مخاطبان بازاریابی مجدد گوگل‌ادز (Google Ads remarketing audiences): در این روش، تبلیغات ریمارکتینگ برای گروه‌های خاصی از کاربران که قبلاً از وب‌سایت بازدید کرده‌اند، ارسال می‌شود.

هرکدام از این دو روش مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. مثلاً لیست تطبیق مشتری، این مزیت را دارد که تبلیغات به طور دقیق برای مشتریان شناخته‌شده نمایش داده می‌شود. از طرفی در این روش، لیست ایمیلی که در اختیار گوگل می‌گذارید باید معتبر و طبق قوانین گوگل باشد.

در روش مخاطبان بازاریابی مجدد گوگل ادز به گروه وسیع‌تری از کاربران دسترسی دارید؛ حتی اگر ایمیل آن‌ها را نداشته باشید. در مقابل، دقت و هدف‌گذاری در این تبلیغات به اندازه لیست تطبیق مشتری نیست و تبلیغات بر اساس رفتار کاربران است.

بنابراین، برای انتخاب روش تبلیغات ریمارکتینگ گوگل ادز باید نیازها و اهدافتان را در نظر بگیرید. حتی می‌توانید به‌صورت هم‌زمان از هر دو روش در کمپین‌های بازاریابی مجدد خود استفاده کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

راه‌اندازی کمپین تبلیغات ریمارکتینگ در گوگل‌ادز

برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی مجدد گوگل ادز، باید طبق مراحل زیر اقدام کنید؛ این‌گونه مطمئن می‌شوید تبلیغات درست عمل می‌کند:

تعیین اهداف کمپین

 قبل از هر چیز اهداف کمپین را تعیین کنید. اولین قدم، تعیین اهداف واضح و قابل‌اندازه‌گیری برای کمپین‌های بازاریابی است. این اهداف کمک می‌کنند نوع کمپین، مخاطبان هدف و پیام‌های تبلیغاتی را به‌درستی انتخاب کنید. برخی از این اهداف عبارت‌اند از:

  • ایجاد سرنخ: اگر هدفتان افزایش ثبت‌نام در سایت، عضویت در خبرنامه و… است.
  • تبلیغ محتوا: اگر هدفتان افزایش آگاهی از محتواهای وب‌سایت، مانند مقالات، وبلاگ‌ها یا ویدئوها است.
  • تکمیل سبدهای خرید رها شده: اگر هدفتان تشویق کاربران به تکمیل فرایند خرید است.

تبلیغ در گوگل اگر در زمینه ی تبلیغات گوگل و ریمارکتینگ در گوگل ادز (گوگل ادوردز) نیاز به کمک دارید افراک به شما کمک می کند تا اکانت گوگل ادز بسازید و از طریق آن بازاریابی مجدد انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

دریافت کد بازاریابی مجدد

برای بازاریابی مجدد گوگل‌ادز باید از یک تگ یا کد اختصاصی استفاده کنید. با این تگ می‌توانید اطلاعات کاربران وب‌سایت را ردگیری و جمع‌آوری کنید. این کدها دو دسته هستند: کد Google Analytics و کد Google Ads.

توصیه می‌شود از کد گوگل آنالیتیکس برای تبلیغات ریمارکتینگ استفاده کنید. این کد اجازه می‌دهد، لیست‌های بازاریابی مجدد را بر اساس رفتار بازدیدکنندگان ایجاد کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

بدین ترتیب با کد گوگل آنالیتیکس کنترل بیشتری بر تبلیغات ریمارکتینگ خواهید داشت. شما می‌توانید آگهی را باتوجه‌به مدت‌زمان حضور کاربر در سایت، صفحات بازدید شده و… سفارشی کنید. این قابلیت‌ها بسیار بیشتر از قابلیت‌هایی است که کد گوگل ادز ارائه می‌کند.

برای دریافت کد گوگل آنالیتیکس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد حساب گوگل آنالیتیکس خود شوید.
  • روی تب Admin در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید.
  • در ستون Property، روی Data Streams بزنید.
  • لیستی از جریان‌های داده مرتبط با دارایی خود را خواهید دید. جریان‌های داده مسیرهای ورود اطلاعات به گوگل آنالیتیکس هستند و شامل بازدیدهای وب‌سایت و… می‌شوند. جریان داده‌ای که می‌خواهید کد رهگیری آن را دریافت کنید، پیدا و روی آن کلیک کنید.
  • در بخش Measurement ID کد رهگیری را پیدا خواهید کرد. این یک رشته اعداد و کاراکتر هستند که با G- شروع می‌شود.

بااین‌حال اگر قصد دارید با کد گوگل‌ادز کمپین خود را راه‌اندازی کنید، این‌گونه پیش بروید:

  • در اکانت گوگل‌ادز خود به Tools بروید.
  • در قسمت Shared Library، Audience Manager بروید.
  • از منوی سمت چپ روی گزینه Audience Source کلیک کنید.
  • در tag card گوگل‌ادز، روی Details کلیک کنید. اگر هنوز تگ بازاریابی مجدد را تنظیم نکرده‌اید، روی Set up tag بزنید.
  • به پایین صفحه اسکرول کنید و بخش Google Ads tag را گسترش دهید.
  • به قسمت پایین‌تر اسکرول کنید و Use Tag Manager را انتخاب کنید.
  • Conversion ID را کپی کنید.

ایجاد لیست بازاریابی مجدد

برای راه‌اندازی کد، باید به Tools بروید و Google Tag را انتخاب کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

اگر وب‌سایت را با وردپرس و برنامه‌هایی نظیر Drupal و Wix ساخته‌اید، می‌توانید از تنظیمات پیش‌فرض گوگل استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید کد را به‌صورت دستی و بعد از تگ <head> در هر صفحه از وب‌سایت وارد کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

برای ایجاد لیست ریمارکتینگ گوگل ادز طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • وارد حساب Google Ads شوید و سپس به Tools & Settings در گوشه سمت راست بالای صفحه بروید.
  • در بخش Shared Library روی Audience Manager کلیک کنید.
ریمارکتینگ در گوگل ادز
  • در Audience Manager روی دکمه آبی‌رنگ + بزنید تا مخاطب جدید را ایجاد کنید.
  • برای ایجاد یک مخاطب بازاریابی مجدد بر اساس کاربران وب‌سایت، Website traffic را انتخاب کنید.
  • به مخاطبان خود یک نام بدهید و ویژگی‌ها یا شرایطی را که باید داشته باشند، تعیین کنید. این شامل بازدیدها، رویدادها یا معیارهای خاص دیگر می‌شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید از گزینه‌های پیشنهادی Google برای تعیین مخاطبان بر اساس رفتارها یا علایق خاص استفاده کنید. این می‌تواند به گسترش دامنه لیست بازاریابی مجدد کمک کند.
  • مدت‌زمان عضویت را تنظیم کنید. با تعیین این گزینه مشخص می‌کنید، باتوجه‌به معیارهای تعیین شده کاربر چه مدت هدف تبلیغات قرار می‌گیرد. مدت زمانی را انتخاب کنید که با اهداف بازاریابی‌تان همسو است.
  • در نهایت روی Create کلیک کنید تا فرایند ایجاد مخاطب به پایان برسد.

ایجاد کمپین تبلیغات ریمارکتینگ گوگل ادز

بعد از ایجاد لیست بازاریابی مجدد، می‌توانید برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی ریمارکتینگ اقدام کنید. برای این کار باید:

  • به حساب گوگل‌ادز خود بروید و روی دکمه + در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید. یک کمپین جدید ایجاد می‌شود.
  • روی Create a campaign without a goal’s guidance کلیک کنید.
ریمارکتینگ در گوگل ادز
  • برای نوع کمپین، Display را انتخاب کنید.
  • URL موردنظر را وارد کنید. کاربران بعد از کلیک روی تبلیغ به این آدرس هدایت می‌شوند.
  • برای کمپین ریمارکتینگ گوگل ادز نامی را انتخاب کنید.
  • سپس دستورالعمل‌های گام‌به‌گام گوگل را برای ایجاد کمپین دنبال کنید. باید مکان، زبان کمپین، بودجه و نوع ترافیکی را که می‌خواهید هدف بگیرید، تعیین کنید.

در نهایت، وقت آن است که تبلیغ ریمارکتینگ را ایجاد کنید. در اینجا سه گزینه دارید:

  • از تبلیغات واکنش‌گرای گوگل استفاده کنید.
  • آگهی خود را آپلود کنید.
  • تبلیغات را از یک کمپین موجود کپی کنید.

اگر هیچ‌گونه تبلیغات نمایشی در اختیار ندارید و نمی‌خواهید برای کمپین خود هزینه کنید از تبلیغات واکنش‌گرای گوگل استفاده کنید. همچنین باید مطمئن شوید تبلیغتان با الزامات تبلیغاتی Google مطابقت دارد.

تنها کاری که می‌ماند، افزودن تصاویر به تبلیغ است. گوگل می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. لوگوی خود را اضافه کنید و هدلاین و متن تبلیغاتی جایگزین را هم مشخص کنید.

بعد از انجام این مراحل، روی Create campaign کلیک کنید تا کمپین بازاریابی مجدد ایجاد شود.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

نتیجه؛ تبلیغات آنلاین پرسود با ریمارکتینگ گوگل ادز

بازاریابی مجدد گوگل‌ادز یکی از بهترین روش‌های تبلیغات آنلاین است. با این تبلیغات می‌توانید نرخ کلیک و تبدیل سایت خود را افزایش دهید و بازگشت سرمایه بیشتری را تجربه کنید.

بهتر است برای موفقیت در این تبلیغات از تجربه و تخصص آژانش دیجیتال مارکتینگ افراک استفاده کنید. ما تجربه و تخصص اجرای ده‌ها پروژه موفق را در اختیارتان می‌گذاریم. با ما تماس بگیرید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید