کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تبلیغات ریتارگتینگ (Ad Retargeting) چیست؟

تبلیغات ریتارگتینگ (Ad Retargeting) چیست؟

برای موفقیت کسب‌وکارتان در فضای دیجیتال باید صبور باشید و آگاهانه عمل کنید. این به درک عمیقی از دیجیتال مارکتینگ، ملزومات آن و مفاهیمی همچون تبلیغات ریتارگتینگ یا Ad Retargeting  احتیاج دارد. مخاطبان به‌ندرت حاضرند در اولین برخورد با سایت دست به خرید بزنند. باید بارها و بارها خودتان را در معرض دیدشان قرار دهید تا آنها در فرصت مناسب اقدام به خرید کنند. اما تبلیغات ریتارگتینگ (Ad Retargeting) چیست؟ در ادامه با ماه همراه باشید.

تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

منظور از تبلیغات ریتارگتینگ، نمایش تبلیغات به کاربرانی است که قبلاً با وب‌سایت یا شبکه اجتماعی شما تعامل داشته‌اند اما اقدام به خرید نکرده‌اند. این نوع تبلیغات یکی از بهترین و پربازده‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی است. اتفاقی که معمولاً برای هر بار خرید اینترنتی بدون Ad Retargeting می‌افتد، این است: کاربر بدون اینکه نشانی از خودش باقی گذارد، وارد سایت می‌شود. اگر محتوای صفحه جذاب باشد به محصول و خدمات علاقه‌مند می‌شود.
کاربر صفحه را می‌بندد و در روز و زمانی که قصد خرید دارد، کلمه کلیدی مربوط به آن محصول را سرچ می‌کند. اگر سایت شما را ببیند یا آن را به‌خاطر داشته باشد، دوباره باز می‌گردد و محصولتان را با محصول سایت‌های دیگر مقایسه می‌کند؛ حالا ممکن است آن را بخرد یا نخرد. این فرایند بیش از اندازه زمان‌بر و پیچیده است؛ ضمن اینکه رقبای زیادی دارید که شانس موفقیت را از شما می‌گیرند. باید فرایند فروش را کوتاه، ساده و پربازده کنید. اینجاست که تبلیغات ریتارگتینگ به کمکتان می‌آید.

تبلیغات ریتارگتینگ چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که کاربری از یک سایت بازدید می‌کند، حضورش با کوکی‌ها cookies علامت زده می‌شود. کوکی‌ها داده‌هایی هستند که توسط یک وب سرور ایجاد می‌شود. وقتی مخاطب در حال مشاهده یک وب‌سایت است، این‌ داده‌ها از طریق مرورگر بر روی رایانه یا دستگاهش نصب می‌شود.

با استفاده از کوکی‌ها می‌توانید پس‌زمینه یک سایت را به رنگ دلخواهتان درآورید یا سریع‌تر به آن لاگین کنید. این البته بخش کوچکی از کاربرد فراوان آنهاست. کوکی‌ها در تبلیغات ریتارگتینگ، این امکان را ایجاد می‌کنند که هر زمان کاربر آنلاین شد، تبلیغات سفارشی‌سازی شده مخصوص خود را ببیند.

به‌عنوان‌مثال ممکن است وارد سایتی شوید و مقاله‌ای درباره دیجیتال مارکتینگ بخوانید. شما هیچ فرم ثبت‌نامی را پر نمی‌کنید اما چند روز بعد تبلیغ یک دوره آموزشی یا خدمات دیجیتال مارکتینگ را می‌بینید. این اتفاق تصادفی نیست بلکه کوکی‌ها باعث آن شده‌اند.

اتفاقی که در عمل می‌افتد، این است:

۱- ابتدا تبلیغ‌کننده یک Tag یا برچسب را برای ردگیری رفتار کاربر نصب می‌کند.

۲- بازدیدکننده با ورود به سایت از طریق کوکی‌ها برچسب‌گذاری و ردگیری می‌شود. برای بعضی از کشورها، این کار احتیاج به تایید کاربر دارد اما در کشور ما، قوانین محکمی برای این کار تصویب نشده است.

۳- تبلیغ‌کننده کمپینی را برگزار می‌کند که در آن محتواها و تبلیغات مورد علاقه کاربر نمایش داده می‌شود.

جالب است بخوانید: تیترهای تبلیغاتی جذاب برای افزایش مشتری

ریتارگتینگ پایه در برابر ریتارگتینگ پیشرفته

ریتارگتینگ می‌تواند در سطوح مختلفی اجرا شود. گاهی فقط حداقل‌هاست که مخاطب را دوباره به سایت می‌کشاند؛ اما اگر ریتارگتینگ در سطح بالاتری انجام شود، دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت.

  • در ریتارگتینگ پیشرفته، مخاطبان تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را مشاهده خواهند کرد. حتی ممکن است گزینه‌هایی را ببینند که قبلاً با آن روبرو نشده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که با دیدنشان به خرید یا انجام اقدام مشابه علاقه‌مند شوند.
  • مخاطبان در نوع پیشرفته ریتارگتینگ در معرض تبلیغات یکپارچه قرار می‌گیرند. آنها سفر خود را بسته به شرایط با لپ‌تاپ، تلفن همراه و… ادامه می‌دهند تا زمانی که اقدام موردنظر را انجام دهند.
  • شخصی‌سازی در ریتارگتینگ پیشرفته در سطح بسیار بالا است. در این کمپین‌ها از رنگ‌ها، طرح‌بندی‌ها و CTA تأثیرگذار مناسب هر کاربر استفاده می‌شود.
  • در ریتارگتینگ پیشرفته پیش‌بینی می‌شود که چه زمانی تبلیغات به کاربر نمایش داده شود تا بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را داشته باشیم.

آمارهایی از اجرای تبلیغات ریتارگتینگ

اجرای تبلیغات ریتارگتینگ نتایج مثبت زیادی به همراه دارد. در اینجا به تعدادی از آمارهای جهانی به‌دست‌آمده اشاره می‌کنیم:

  • ریتارگت‌کردن کاربران 8 برابر ارزان‌تر از جذب کلیک‌های جدید است.
  • این نوع تبلیغات شانس تبدیل Conversion را برای سایت تا 70 درصد افزایش می‌دهد.
  • ریتارگتینگ می‌تواند نرخ تبدیل Conversion Rate را به طور متوسط تا 147 درصد افزایش دهد.
  • این کمپین‌های تبلیغاتی نتایج سرچ برند را حداقل تا 500 درصد افزایش می‌دهد.
  • ریتارگت کردن با بازگرداندن کاربران قبلی به سایت، ترافیک وب‌سایت را تا 700 درصد زیاد می‌کند.

همان‌طور که از آمارهای به‌دست‌آمده می‌شود فهمید، تبلیغات Retargeting مزایای فراوانی دارد. اکنون قصد داریم این مزایا را به طور دقیق بررسی کنیم.

مزایای تبلیغات ریتارگتینگ

این نوع تبلیغات مزایای فراوانی دارند؛ از جمله:

1- Retargeting Ad یک راه مؤثر و هوشمند برای افزایش نرخ تبدیل سایت هستند. بعد از اینکه کاربر برای بار نخست از سایت شما بازدید کرد، می‌توانید امیدوار باشید که با تبلیغات ریتارگتینگ برگردد و در زمان مناسب خرید کند. این تبلیغات شخصی‌سازی‌شده هستند و متناسب با علایق و رفتار کاربر نمایش داده می‌شود.

2- خودتان را در ذهن کاربر ثبت و ماندگار می‌کنید. مخاطبان برای اقدام باید در معرض تبلیغ و یادآوری قرار بگیرند. دنیای اینترنت پر از حواس‌پرتی‌های مختلف و جذابیت‌های زیاد است. کاربران با ریتارگت شدن به سایت برمی‌گردند و به خرید و تکمیل اقدامات قبلی تمایل پیدا می‌کنند.

3- ریتارگتینگ را می‌توان از طریق دستگاه‌ها و کانال‌های مختلف انجام داد. کاربران از طریق موبایل، لپ‌تاپ و… به دنیای اینترنت متصل می‌شوند؛ تبلیغ‌کننده‌ها نیز از همان آغاز سفر به آنها دسترسی پیدا می‌کنند. بدین ترتیب، تبلیغ‌کننده‌ها پیام تبلیغاتی را در زمان مناسب و از طریق دستگاه و کانال ایدئال به کاربر می‌رسانند.

4- زمانی که بتوانید در سراسر وب همراه کاربر باشید، آگاهی از برند یا  brand awareness افزایش پیدا می‌کند. شما در ذهن مخاطب به یک برند بزرگ و مشهور تبدیل می‌شوید و شانس فروش افزایش می‌یابد.

هزینه تبلیغات ریتارگتینگ

کمپین‌های تبلیغاتی ریتارگتینگ را می‌توان با اهداف و مدل‌های هزینه‌گذاری مختلفی اجرا کرد. معمولاً آنها بر اساس دو مدل CPM و CPC بودجه‌بندی می‌شوند.

CPM = هزینه به‌ازای هر 1000 بار نمایش (Cost Per Mile)

CPC= هزینه به‌ازای هر کلیک (Cost Per Click)

مدل CPM مخصوص زمانی است که هدف شما آگاهی از برند باشد، زیرا شما برای نمایش تبلیغ و نه دریافت کلیک هزینه می‌کنید. برعکس، مدل CPC با هدف فروش بیشتر و افزایش درآمد انتخاب می‌شود، زیرا هزینه‌ها بر اساس تعداد کلیک است.

انواع تبلیغات ریتارگتینگ

General Website Retargeting .۱

ریتارگتینگ وب‌سایت‌های عمومی یا General Website Retargeting، رایج‌ترین نوع تبلیغات ریتارگتینگ است. در این روش کاربرانی که با سایت تعامل داشته‌اند اما تبدیل نشده‌اند، هدف قرار می‌گیرند. اقدامات اولیه آنها می‌تواند شامل مشاهده صفحه محصول، شروع و رهاکردن فرایند پرداخت و… باشد. تبلیغات Retargeting  در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها به این کاربران نشان داده می‌شود و آنها را به بازگشت به سایت تشویق می‌کند.

شما برای اجرای این دسته از کمپین‌ها گزینه‌های تنظیمات مختلفی در اختیار دارید. مثلاً می‌توانید ریتارگتینگ را برای افرادی در نظر بگیرید که در 30 تا 90 روز گذشته از ‌سایت بازدید کرده‌اند. بدین ترتیب آنهایی که در این فاصله زمانی از سایت بازدید کرده‌اند، بیشتر در معرض تبلیغ قرار می‌گیرند.

۲. Search Network Retargeting

در ریتارگتینگ شبکه سرچ یا Search Network Retargeting تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی خاصی که قبلاً جستجو کرده‌اید، نمایش داده می‌شود. وقتی کاربر کلمه یا عبارتی را سرچ می‌کند، بعد از اینکه وارد صفحات وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد، تبلیغات ریتارگتینگ شبکه سرچ ظاهر می‌شود.

۳. RLSA

یکی دیگر از انواع تبلیغات ریتارگتینگ، لیست بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو (RLSA)است. این تبلیغات یک ویژگی مربوط به تبلیغات گوگل ادز Google Ads است. تبلیغات ریتارگتینگ RLSA زمانی نمایان می‌شود که بازدیدکنندگان وبگاهتان، یک محصول مرتبط با شما را در سرچ گوگل جستجو کنند. این‌گونه به‌جای اینکه افراد زیادی هدف تبلیغتان قرار بگیرند، تنها کسانی هدف قرار می‌گیرند که سابقه بازدید از وبگاهتان را دارند.

مطلب مرتبط: گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟

۴. Email Ad Retargeting

تبلیغات ریتارگتینگ ایمیل (Email Ad Retargeting) به این معنی است که ریتارگتینگ را می‌توان از طریق ایمیل نیز اجرا کرد. تبلیغات در اینجا بالای ایمیل‌های رسیده به صندوق پستی ظاهر می‌شود.

مطالب مرتبط:
ایمیل مارکتینگ چیست؟ آموزش جامع تکنیک های ایمیل مارکتینگ
انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ چیست؟

پلتفرم‌های تبلیغات ریتارگتینگ

برای اجرای تبلیغات Retargeting باید از پلتفرم‌های مخصوص این کار کمک بگیرید. این پلتفرم‌ها امکان مدیریت مواردی مثل ردگیری کاربران، کوکی‌ها، گزارش‌گیری‌ و… را فراهم می‌کنند.

چند نمونه عالی از پلتفرم‌های معروف و شناخته‌شده عبارت است از:

  • گوگل ادز Google Ads: این پلتفرم بسیار محبوب و کاربردی است. به راحتی می‌توانید گزینه‌های مختلف ریتارگتینگ، لیست‌های بازاریابی مجدد و تبلیغات سفارشی را ایجاد و تنظیم کنید. کار کردن با گوگل ادز بسیار لذت‌بخش است چون اینجا امکانات زیادی در اختیار دارید.
  • Adroll: این یکی دیگر از پلتفرم‌های تبلیغات ریتارگتینگ است که در خارج از ایران محبوبیت زیادی دارد. با Adroll می‌توانید کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی مختلفی نظیر گوگل، فیس‌بوک و توییتر را مدیریت کنید.
  • مخاطب کامل Perfect Audience: این پلتفرم نیز یک گزینه ساده و کاربردی برای ریتارگتینگ سایت، اپلیکیشن‌های موبایل، فیس‌بوک و موارد مشابه است. این پلتفرم نیز همچون Adroll در ایران کمتر استفاده می‌شود اما مزایایی دارد که آن را برای کسب‌وکارهای کوچک ایدئال می‌کند.

اگرچه کار با پلتفرمی همچون گوگل ادز نسبتاً آسان است، اما متبحر شدن در آن و اجرای کمپین‌های موفق احتیاج به دانش و تجربه دارد. اگر دانش و تجربه لازم را ندارید بهتر است افراد متخصص و فریلنسرهای این حوزه را استخدام کنید. یک گزینه ایده آل نیز همکاری با آژانس‌ تبلیغاتی ما است.

دامنه پلتفرم‌های تبلیغات Retargeting به آنهایی که نام بردیم، خلاصه نمی‌شود. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مطرح دنیا نیز این خدمات را ارائه می‌کنند. قبل از نام‌بردن از آنها، باید بدانید اکثر این پلتفرم‌ها به دلیل تحریم بودن کشور ما کاربرد زیادی در تبلیغات ریتارگتینگ ایران ندارند. این پلتفرم‌ها عبارت‌اند از:

  • فیس‌بوک ریتارگتینگ Facebook Retargeting
  • توییتر (ایکس) ریتارگتینگ Twitter Retargeting
  • پینترست ریتارگتینگ Pinterest Retargeting
  • کورا ریتارگتینگ Quora Retargeting
  • لینکدین ریتارگتینگ LinkedIn Retargeting
  • یوتیوب ریتارگتینگ YouTube Retargeting

راه‌اندازی کمپین ریتارگتینگ گوگل ادز Google Ads در عرض چند دقیقه

برای راه اندازی کمپین ریتارگتینگ گوگل ادز، کافی است این 3 مرحله را در ادامه انجام دهید.

  1. مرحله 1:

    در قدم اول باید اسنیپت کد لازم را در وب‌سایت خود وارد کنید. این کد در toolbox و در قسمت Conversions پنل گوگل ادز قرار دارد.

  2. مرحله 2:

    باید بر اساس اکشن موردنظرتان یک عنصر ردیابی نرخ تبدیل گوگل ایجاد کنید.

  3. مرحله 3:

    حالا وقت ساختن لیست‌های بازاریابی مجدد  Remarketing lists است. باتوجه‌به بودجه‌ای که دارید، می‌توانید همه بازدیدکنندگان وب‌سایت، بازدیدکنندگان برگشتی، بازدیدکنندگانی که عمل خاصی را انجام داده‌اند و… را هدف قرار دهید. کمپین تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کنید و آگهی خود را به دست مخاطبانتان برسانید.

مطلب مرتبط: ایده‌های خلاقانه برای کمپین ریتارگتینگ

ختم کلام – در تبلیغات ریتارگتینگ حرفه‌ای عمل کنید!

ما در این مقاله به معرفی کامل تبلیغات Retargeting، نحوه انجام و مزایای آن پرداختیم. همچنین شما را با انواع این تبلیغات و پلتفرم‌های مخصوص آن آشنا کردیم. از میان پلتفرم‌های مختلفی که در دنیا برای تبلیغات ریتارگتینگ استفاده می‌شود، گوگل ادز یک گزینه عالی برای ما ایرانی‌هاست.

این پلتفرم‌ نه‌تنها دارای یک داشبورد حرفه‌ای با گزینه‌های کاربردی و طرز استفاده آسان است، بلکه محدودیت تحریم‌ها نیز شاملش نمی‌شود. شما با داشتن تجربه و تخصص لازم به‌راحتی می‌توانید بیشترین منفعت را از آن به دست آورید. برای اجرای موفق این کمپین‌ها با ما تماس بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید