کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

ساب دامین چیست؟

ساب دامین چیست؟

اگر دقت کرده باشید، گاهی اوقات وقتی از یک وبسایت دیدن می‌کنید، ممکن است نشانی یا URL واقع در نوار جستجو بسته به موقعیت شما در سایت و این که دقیقا در حال بازدید از چه صفحه‌ای هستید، کمی تغییر کند. مثلا هم می‌توان در صفحه‌ی اصلی یک سایت از خدمات و ابزار‌های آن دیدن کرد و هم می‌شود در همان سایت، از قسمت مقالات و وبلاگ‌های آن بازدید کرد. با این که شما همچنان در همان سایت هستید، می‌توانید به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشید. در این مطلب از آژانس تبلیغات آنلاین افراک با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که ساب دامین چیست؟

اسم ساب دامین چیست؟

به آن بخش از آدرس سایت که تغییر می‌کند و اصطلاحا به آن زیردامنه یا ساب دامین (Subdomain) گفته می‌شود. اسم دامنه یا دامین (Domain Name) معمولا از دو بخش تشکیل می‌شود: دامنه سطح بالا یا تی‌اِل‌دی (TLD) که پسوندی مثل دات کام (com.) یا دات اورگ (org.) دارد، و بخش دوم هم دامنه سطح دوم یا اس‌اِل‌دی (SLD) است که همان بخش خاص و منحصر به فرد اسم دامنه است و معمولا هم افراد نام برند یا کسب و کار خود را روی آن می‌گذارند.

مطلب مرتبط
مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

حالا ساب دامین دقیقا قبل دامنه سطح دوم قرار می‌گیرد. معروف‌ترین ساب دامین هم www. (مخفف World Wide Web) است. این ساب دامین شامل صفحه اصلی وبسایت و بقیه‌ی بخش‌های مهم آن است و به قدری میان مردم معروف و محبوب است که افراد معمولا آن را همراه با دامنه‌های مختلف می‌فروشند. در ضمن، ساب دامین معمولا بخشی از وبسایت را از صفحه اصلی آن جدا می‌کند.

در نهایت هم وقتی یک پروتکل را اول اسم دامین و ساب دامین خود قرار بدهیم (مثلا HTTP  یا HTTPS) و اگر لازم بود مسیر فایل را در انتهای آن بگذاریم، یک آدرس یا یوآراِل کامل داریم:

ساب دامین چیست

کاربرد ساب دامین چیست؟

کار اصلی ساب دامین‌ها، سازماندهی هر چه بیشتر و ساده‌تر کردن عملکرد‌های مختلف یک وبسایت و راحت‌تر پیدا شدن همان عملکرد‌ها برای کاربران سرتاسر دنیا است. اصلا این گونه به قضیه نگاه کنید:

شما میزبان یک مهمانی بزرگ هستید و طبیعتا هم باید آدرس مهمانی را به مهمان‌های خود بدهید. دامنه سطح بالا (TLD) شهر محل زندگی شما است و دامنه سطح دوم (SLD) همان شماره و نام خیابان محل برگزاری مهمانی شما است. حالا اگر محل برگزاری مهمانی در یک آپارتمان باشد، شما باید اطلاعات آن را هم دقیق در اختیار مهمانان خود قرار دهید. شماره و آدرس آپارتمان و واحد شما، همان ساب دامین است که جزئی از ساختمان اصلی به حساب می‌آید.

مطلب مرتبط
آموزش وبلاگ نویسی: چگونه پست بلاگ بنویسیم؟

اگر می‌خواهید به وبسایت خود عملکرد‌های بیشتری اضافه کنید، مثلا قسمت فروشگاه، انجمن یا حتی وبلاگ راه‌اندازی کنید، می‌توانید به دامین خود، یک ساب دامین مخصوص اضافه کنید تا بخش‌های مختلف در عین این که در سایت شما هستند، از صفحه اصلی آن جدا باشند.

کاربرد دیگر ساب دامین‌ها، ساختن محتوای محلی است. حالا این یعنی چه؟

مثلا اگر صاحب یک رستوران زنجیره‌ای بزرگ هستید که بیشتر از یکی دو شعبه دارد، می‌توانید برای رستوران خود یک وبسایت بزنید و منوی هر شعبه را با استفاده از ساب دامین‌ها، از یک‌دیگر جدا کنید.

نحوه‌ی ایجاد ساب دامین‌ها چگونه است؟

ساب دامین‌ها را می‌توان برای هر موضوعی که فکرش را می‌کنید، ایجاد کرد. فقط باید از افرادی که هاست (Host) وب ارائه می‌دهند، کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که ما در اینجا مراحل کلی ایجاد سابدامین را مرور می‌کنیم. پس بسته به سرویس شما، ممکن است مراحل هر فرد با بقیه یک سری فرق‌های جزئی داشته باشند:

  • برای سابدامین خود، اسم انتخاب کنید

اول فکر کنید و ببینید چه اسمی باید برای ساب دامین خود انتخاب کنید که با آن بخش از سایت که می‌خواهید به آن اختصاص بدهید، تطابق کامل داشته باشد. ساب دامین‌های رایج‌تر معمولا وبلاگ، فروشگاه، بخش پشتیبانی و رویدادها هستند.

مطلب مرتبط
اسکریمینگ فراگ چیست؟

نیازی هم نیست که بیش از حد روی این مرحله تمرکز کنید، فقط کافی است اسمی انتخاب کنید که ساب دامین شما را به خوبی توصیف کند. در ضمن، بهتر است سعی کنید اسم ساب دامین‌ها را در حد یک کلمه خلاصه کنید تا آدرس سایت شما مرتب‌تر به نظر برسد و آن ‌قدری کوتاه باشد که در حافظه بازدیدکنندگان و کاربران بماند.

  • وارد کنترل پنل خود شوید

حالا برای ایجاد ساب دامین، باید وارد پنل هاست وبسایت‌تان بشوید و به مدیریت فایل دسترسی داشته باشید. مدیریت فایل را معمولا با اسم کنترل پنل یا سی‌پنل (cPanel) می‌توانید به راحتی پیدا کنید. هر ارائه‌کننده‌ی هاست، صفحه ورود و کنترل پنل مخصوص خودش را دارد که باید کار با آن را به خوبی یاد بگیرید. ولی معمولا باید با همچین صفحه‌ای روبه‌رو می‌شوید:

بخش ساب دامین‌ها را پیدا کرده و وارد آن شوید

در این مرحله، باید به بخش «ساب دامین‌ها» (Subdomains) یا «اضافه کردن ساب دامین» (Add Subdomains) بروید. حالا می‌توانید ساب دامین مورد نظر خود را وارد کنید. ساب دامین را اضافه کنید، فقط حواستان باشد که اسم دامین اصلی را هم حتما انتخاب کرده باشید:

یک DNS جدید ثبت کنید

حالا که ساب دامین خود را ایجاد کردید، وقت آن است که یک «سیستم اسم دامین» یا دی‌ان‌اس (DNS) جدید بسازید. به بخش دی‌ان‌اس بروید و گزینه‌ی «اضافه کردن» را انتخاب کنید. حالا هر گزینه‌ای که می‌خواهید ساب دامین‌تان را به آن متصل کنید را انتخاب کنید، فرقی هم نمی‌کند که انتخاب شما آدرس آی‌پی (IP Address) باشد، اسم سرور(Server Name) باشد یا حتی دامین وایلدکارد (Wildcard Domain):

5. روی گزینه‌ی «ایجاد» کلیک کنید و صبر کنید تا ساب دامین موردنظرتان ساخته شود

در مرحله‌ی آخر هم روی گزینه‌ی «ایجاد» (Create) کلیک کنید و منتظر بمانید تا ساب دامین شما ایجاد شود. درست شدن و قابل استفاده شدن ساب دامین معمولا بین ۳۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

ختم کلام

در این مطلب سعی کردیم به پرسش “ساب دامین چیست” پاسخ بدهیم و نکات لازم و ضروری درباره ساب دامین را به شما آموزش دهیم. اگر مطمئن نیستید که آیا باید از ساب دامین رایج www برای صفحه‌تان استفاده کنید یا نه، فکر کنید و ببینید اصلا هدف‌تان از ایجاد این ساب دامین چه بود. اما به طور کلی، شما می‌توانید با ساختن ساب دامین برای وبسایت خود و بدون این که نیاز باشد هر دفعه یک دامنه‌ی جدید بسازید، خدمات و محتوا‌های مختلف وبسایت‌تان را به راحتی از یک‌دیگر جدا کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید