کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

عوامل تاثیر گذار بر هزینه تبلیغات گوگل و روش‌های کاهش قیمت

عوامل تاثیر گذار بر هزینه تبلیغات گوگل و روش‌های کاهش قیمت

هر زمان که شما قصد انجام تبلیغ آنلاین داشته باشید، چه در گوگل و در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و … اولین فکری به که ذهنتان می‌رسد این است که چگونه می‌توانید هم هزینه‌های راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی را کاهش دهید و هم اینکه شاهد اثربخشی تبلیغاتتان در افزایش میزان فروش و ترافیک سایت باشید. چنانچه قصد اجرای این نوع تبلیغات را دارید، می‌توانید از تعرفه گوگل ادز در افراک اطلاعات به دست آورید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت تبلیغات گوگل ادز

معمولاً افرادی که برای اولین بار قصد انجام تبلیغات در گوگل را دارند، به دلیل اطلاعات کمی که در رابطه با روش‌های قیمت‌گذاری و تعیین بودجه روزانه دارند، نمی‌توانند از سرمایه‌ای که برای انجام این کار در نظر گرفته‌اند، نتیجه مثبتی دریافت کنند. قیمت تبلیغات گوگل ادز و میزان سودآور بودن آن به فاکتورهایی مانند: هزینه به ازای هر اقدام، هزینه به ازای هر کلیک، هزینه های مربوط به جذب مشتری، نوع کسب وکار، نحوه مدیریت حساب و میزان تخصص، چرخه عمر مشتریان شما و ترند بازار بستگی دارد. در ادامه هر کدام از این فاکتورها را کامل برای شما شرح می‌دهیم.

هزینه CPA | هزینه به ازای هر اقدام

هزینه به ازای هر اقدام (Cost Per Action) یک مدل تبلیغاتی است که در آن تبلیغ دهنده تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کند که کاربران بر روی تبلیغ کلیک کرده و عملی خاصی را انجام دهند، مانند خرید یا ثبت نام در سایت. CPA به طور کلی توسط تعداد اقدامات موفق ثبت شده تقسیم بر کل هزینه تبلیغات محاسبه می‌شود. بنابراین، فرمول محاسبه هزینه به ازای هر اقدام به صورت زیر است:

CPA = کل هزینه تبلیغات / تعداد اقدامات موفق

لطفاً توجه داشته باشید که در عمل، هزینه به ازای هر اقدام ممکن است در بسته‌های تبلیغاتی مختلف و بر اساس اهداف و شبکه‌های تبلیغاتی مورد استفاده متفاوت باشد. لازم به ذکر است که هزینه CPA ممکن است در متریک‌های دیگر تبلیغات آنلاین نیز استفاده شود، مانند هزینه به ازای هزار بار نمایش (CPM). بنابراین کاهش هزینه CPA بر کاهش هزینه تبلیغات گوگل اثر دارد.

هزینه ACA | هزینه جذب مشتری جدید

هزینه ACA (هزینه جذب مشتری جدید) یک متریک است که نشان می‌دهد هزینه‌ای که برای جذب هر مشتری جدید در یک کسب و کار صرف می‌شود. این معیار برای سنجش کارایی و سودآوری استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می‌شود. این فاکتوریست که برا هزینه تبلیغات گوگل موثر است.

برای محاسبه هزینه ACA، می‌توانید هزینه کل تبلیغات و بازاریابی را به تعداد مشتریان جدیدی که به دست آمده‌اند تقسیم کنید. فرمول محاسبه هزینه ACA به صورت زیر است:

ACA = هزینه تبلیغات و بازاریابی / تعداد مشتریان جدید

مطلب مرتبط: چگونه هزینه جذب مشتری (ACA) را کاهش دهیم؟

نوع کسب و کار

یکی از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تبلیغات گوگل، نوع کسب وکار است. هر چه کسب و کار رقابتی‌تر باشد؛ قیمت تبلیغات کلیکی آن گران‌تر است. شغل‌هایی مانند:حسابداری، وکالت، املاک و… شغل‌های رقابتی در گوگل ادز هستند؛ بنابراین تبلیغات کلیکی (CPC) آن‌ها گران است. نکته دیگری که در به صرفه بودن تبلیغات گوگل تأثیرگذار است؛ میزان سودی است ک هر مشتری به همراه دارد. تبلیغات کلیکی کسب وکارهایی که در زمینه هنر و سرگرمی هستند؛ نسبتا ارزان است اما این شغل‌ها برای رسیدن به سود بالا باید مشتریان زیادی جذب کنند.

علاوه بر تبلیغات کلیکی، برای افزایش مشتریان خود می‌توانید از تبلیغات بنری گوگل استفاده کنید و تبلیغ خود را در بیش از دو میلیون وب‌سایت نشان دهید.

ترند کسب وکار

در مواقعی که ترند کسب و کار شما بالا باشد و مشتریان گرایش زیادی به خدمات شما داشته باشند؛ هزینه تبلیغات گوگل ادورز نیز بالاتر است. به طور مثال در زمان اوج همه گیری ویروس کرونا به دلیل گرایش مردم به خرید آنلاین پوشاک هزینه تبلیغات کلیکی برای این صنعت حدود 1.40 دلار بود. با گذشت زمان این هزینه به 0.70 دلار کاهش یافت.

تأثیر ترند کسب و کار در قیمت گوگل ادز

چرخه عمر مشتری

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد چرخه عمر مشتری است. چرخه عمر مشتری یکی از مفاهیم بازاریابی است که انواع رابطه مشتری با برند را نشان می‌دهد. مشتریان بالقوه، مشتریانی هستند که محصول یا خدمات شما را در اینترنت جستجو کرده اند. با تبلیغات گوگل ادز شما می‌توانید این مشتریان را به راحتی جذب کنید. مشتریان بالفعل، مشتریانی هستند که پس از آشنایی با برند شما تحت تأثیر قرار گرفته و دوباره به سراغ سایت می‌آیند تا خرید کنند یا مجدد از خدمات‌ شما استفاده کنند. نکته دیگری که در میزان سوددهی تبلیغات از جمله تبلیغات گوگل ادز تأثیرگذار است؛ میزان مهارت شما در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. هرچقدر محصول یا خدمات شما گران‌تر و ارزشمندتر باشد؛ این چرخه سخت‌تر است.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین مزایای تبلیغات گوگل

نحوه مدیریت حساب

هر چقدر حساب خود را بهتر مدیریت کنید و تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشید؛ هزینه کم‌تری پرداخت خواهید کرد. مطالعه اخیر گوگل نشان می‌دهد میانگین بازگشت سرمایه تبلیغات گوگل، حدود 800% است. به عبارت دیگر، به ازای هر 1دلاری که هزینه می‌کنید؛ 8 دلار سود می‌کنید. برای پایین آوردن هزینه تبلیغات گوگل ادز و بالا بردن میزان بازدهی آن حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • ساختار حساب گوگل ادز مناسبی داشته باشید.
  • عملکرد خود را بررسی کنید و از آن گزارش تهیه کنید تا بتوانید بهینه‌سازی‌های مبتنی بر داده انجام دهید.
  • لیست کلمات کلیدی خود را نگه دارید.
  • انجام ممیزی‌های منظم حساب و موارد دیگر
عوامل تأثیر گذار بر قیمت تبلیغات کلیکی

بیشتربدانید: استراتژی هزینه مزایده در تبلیغات گوگل

بهینه‌سازی صفحات فرود برای کاهش هزینه تبلیغات در گوگل

یکی از پارامترهایی که در کاهش هزینه‌های تبلیغ در گوگل تأثیر دارند، افزایش نرخ تبدیل است. اگر به تعداد کاربرانی که از صفحه لندینگ تبلیغ شما دیدن می‌کنند و به مشتری تبدیل می‌شوند، اضافه شود، معیار نرخ تبدیل شما بهبود پیدا می‌کند. در نتیجه هزینه‌های شما برای جذب مشتری کاهش پیدا می‌کند. اما چگونه می‌تواند از طریق صفحه فرود، نرخ تبدیل را افزایش داد؟ بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید استفاده از آزمون A/B است. سعی کنید در طراحی قسمت‌های مختلف صفحه فرود، از پارامترهایی استفاده کنید که برای کاربر واقعاً جذاب هستند. به این ترتیب می‌توانید به نسبت سایر پست‌های‌ ارگانیک نرخ کلیک بیشتری دریافت نمایید. هرچه که ارتباط تبلیغ و صفحه لندینگ شما بیشتر باشد، احتمال جذب کاربر و تبدیل وی به مشتری نیز افزایش پیدا می‌کند.

تأثیر کلمه کلیدی بر قیمت گذاری تبلیغات گوگل

هر چه کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید به هدف کاربر نزدیک‌تر باشد و رقابت در آن سخت‌تر باشد؛ قطعا هزینه تبلیغات کلیکی آن نیز بالاتر خواهد بود. به طور مثال هزینه تبلیغات کلیکی کلمه ای مانند “تعمیر سقف در نزدیکی من” نسبت به “هزینه تعمیر سقف” بالاتر است زیرا به هدف کاربر نزدیک‌تر است. شما میتوانید با ابزار سئو کیورد پلنر، هزینه های تبلیغات در گوگل خود را پیشبینی کنید و کلمات کلیدی خود را لیست کنید.

میانگین تبلیغات کلیکی گوگل

میانگین CPC برای مشاغل و کسب و کارهای مختلف در ایالات متحده (سال 2022)، بین 1 تا 2 دلار است. این هزینه برای شبکه نمایش تبلیغات گوگل (Google Display NetWork) ارزان‌تر (کم‌تر از یک دلار) است.

هزینه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز

هزینه تبلیغات کلیکی برای کلمات long-tail

کاربران خیلی اوقات دغدغه های خود را به صورت سؤال در قالب کلمات کلیدی طولانی در گوگل سرچ می‌کنند. به طور مثال هزینه تبلیغات گوگل چقدر است؟ به این کلمات کلیدی طولانی که حجم سرچ پایین تری داری دارند اما می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند کلمات long-tail می‌گویند. هزینه تبلیغات کلیکی این کلمات نسب به کلمات کوتاه پایین‌تر است ولی می‌تواند سود آوری بالایی برای شما داشته باشد.

روش‌های کاهش هزینه گوگل ادز

با انجام ترفندهای زیر می‌تواید هزینه تبلیغات خود را کاهش دهید و با پیدا کردن مخاطب هدف، بازدهی را بالا ببرید:

  • زمان‌بندی تبلیغات: نمایش تبلیغ در ساعت و روز مشخص
  • هدف‌گذاری جغرافیایی: انتخاب مکان خاص برای نمایش تبلیغ
  • انتخاب دستگاه: نمایش تبلیغ در دسکتاپ، موبایل، تبلت
  • انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای تبلیغ کلمه مد نظر

گوگل ادز، هزینه تبلیغات کلیکی را چگونه تعیین می‌کند؟

برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه تبلیغات گوگل ادز باید با آیتم‌هایی مانند: quality score و Ad Rank آشنا باشید. در ادامه هر کدام از این آیتم‌ها را کامل برایتان شرح می‌دهیم.

تعیین quality score: وقتی کاربر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کند؛ گوگل ابتدا بررسی می‌کند آیا فردی درخواست تبلیغ گوگل ادز برای آن کلمه داده است؟ سپس بین درخواست‌های موجود یک مزایده برگزار می‌کند. برای تعیین برنده مزایده به هر درخواست یک امتیاز کیفی یا quality Score بین 1 تا ده اختصاص می‌دهد. این عدد براساس ارتباط کلمه کلیدی با صفحه فرود، نرخ کلیک صفحه، تجربه کاربری مشخص می‌شود.

تعیین Ad Rank: در مرحله بعد گوگل رتبه هر تبلیغ را مشخص می‌کند. برای تعیین رتبه تبلیغ (Ad Rank) بیشترین مبلغی که مایلید برای هر کلیک بپردازید (Max bid) در امتیاز کیفی (quality score) ضرب می‌شود.

Ad Rank=quality score*Max bid

گوگل تبلیغاتی که بتوانند بیشترین امتیاز را کسب کنند، به کاربران نشان می‌دهد. در پایان گوگل هزینه تبلیغات کلیکی شما را براساس بیشترین پیشنهادی که در مزایده دادید؛ مشخص نمی کند بلکه آن را بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌کند:

Ad Rank of the ad below yours / your quality score + 1 cent (رتبه آگهی تبلیغ زیر شما)

هزینه یک کلیک معمولی در تبلیغات گوگل چقدر است؟

اکنون که با روند تعیین قیمت تبلیغات کلیکی گوگل آشنا شدید؛ شاید برایتان این سؤال پیش بیاید هزینه یک کلیک معمولی در گوگل ادز چقدر است؟ پاسخ دادن به این سؤال کمی پیچیده است و باید آیتم‌های مختلفی را بررسی کرد.

کلام آخر

برای این‌که مطمئن شوید آیا تبلیغات کلیکی می‌تواند برای شما سودآور باشد؛ کافی است رقبای خود یا میزان سرچ محصول یا خدماتتان را در گوگل بررسی کنید. اگر رقبایی دارید که در گوگل رتبه خوبی دارند یا از تبلیغات گوگل ادز استفاده کرده‌اند قطعا شما نیز برای افزایش مشتری و توسعه کسب وکارتان نیاز به تبلیغات دارید. برای این که بتوانید بیشترین سود را از کمپین‎‌های تبلیغاتی خود در گوگل ادز به دست بیاورید، پیشنهاد می‌شود از کارشناسان افراک راهنمایی بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید