کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

چگونه بدون افزایش بودجه در تبلیغات گوگل رقابت کنیم؟

چگونه بدون افزایش بودجه در تبلیغات گوگل رقابت کنیم؟

رقابت بدون افزایش بودجه در تبلیغات گوگل! یک خبر خوب، یک خبر بد و یک خبر عالی برای شما داریم؛ خبر خوب این است که میانگین بازگشت سرمایه در تبلیغات گوگل (گوگل ادز) به ازای هر ۱ دلار خرج شده، ۲ دلار است و البته این موضوع تعجب برانگیز نیست چون ۸۹% از خرید‌ها با کمک موتور جستجو انجام می‌شود و برای درخواست‌های تجاری، ۶۴.۶% از کلیک‌ها به تبلیغات پولی اختصاص می‌یابد. خبر بد این است که همه از این آمار و ارقام اطلاع دارند و طبق گزارش‌ها، ۹۳% از کسب‌وکار‌ها بودجه‌ای برای بازاریابی موتور‌های جستجو اختصاص می‌دهند.

اما خبر عالی این است که برای رقابت در تبلیغات گوگل شما لزوما مجبور به افزایش بودجه خود نیستید. در واقع، بالا بردن قیمت پیشنهادی تضمین‌کننده بالا رفتن نرخ کلیک‌ یا نرخ تبدیل (که مهم‌ترین مورد است) نمی‌شود. در این مطلب از افراک، هشت استراتژی به شما معرفی می‌کنیم تا یاد بگیرید که چگونه بدون افزایش بودجه در تبلیغات گوگل رقابت کنید.

رقابت در تبلیغات گوگل بدون افزایش هزینه

برای این که در گوگل ادز بدون افزایش قیمت پیشنهادی، همپای رقبای خود پیش بروید، به یک رویکرد جامع نیاز دارید. اول باید با نحوه عملکرد الگوریتم آشنا شوید و بر اساس آن اطلاعات، پایه‌ای قوی ایجاد کنید. سپس از ابزار‌ها و تاکتیک‌های در دسترس برای پیشروی استفاده کنید.

اهمیت امتیاز کیفی را درک کنید.

نحوه عملکرد مزایده در گوگل ادز این‌گونه است که تبلیغات دارای امتیاز کیفی بالا با موقعیت‌های بهتر و هزینه‌های کم‌تر پاداش داده می‌شوند. اما چرا؟ چون اگر گوگل تبلیغات کم‌کیفیت را نشان دهد، مشتریان را از دست خواهد داد و اگر کسی روی آن تبلیغات کلیک نکند، گوگل نمی‌تواند هزینه‌ای به دست بیاورد. چطور کار می‌کند؟ با فاکتورگیری از امتیاز کیفی شما در الگوریتم. رتبه تبلیغ شما حاصل امتیاز کیفی شما ضربدر حداکثر قیمت پیشنهادی است. هرچه رتبه تبلیغ بالاتر باشد، موقعیت آن در SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) بهتر خواهد بود. هزینه به ازای هر کلیک بر تبلیغ هم حاصل رتبه تبلیغ پایین‌تر از شما ضربدر امتیاز کیفی شما به اضافه یک سِنت (یک صدم دلار) است.

رقابت بدون افزایش بودجه

به طور خلاصه برای رقابت کردن در گوگل ادز، فقط بالا بردن قیمت پیشنهادی کافی نیست و باید امتیاز کیفی خود را بالا ببرید. اما چطور این کار را انجام دهید؟ سه عامل اصلی و مؤثر در امتیاز کیفی عبارتند از: نرخ کلیک (CTR)، مناسب و مرتبط بودن تبلیغ، تجربه و تأثیر صفحه فرود (landing page). سه نکته بعدی این عوامل را پوشش می‌دهند.

روی افزایش نرخ کلیک تمرکز کنید.

بالا رفتن نرخ کلیک نشان‌دهنده بالا رفتن امتیاز کیفی است. روی تبلیغات خود بیشتر کار کنید تا از رقبا پیشی بگیرید و پول کمتری خرج کنید. چهار مورد از راه‌های افزایش نرخ کلیک عبارتند از:

  1. متمایز ساختن تبلیغ: پیشنهاد آگهی‌ای که شما می‌دهید باید با آگهی‌های دیگر متفاوت باشد. متمایز بودن آگهی باعث جذب مشتریان بیشتر می‌شود.
  2. استفاده از اعداد در تبلیغات: هیچ‌وقت از عبارت «حراج بی‌سابقه» استفاده نکنید. در عوض باید اعداد را در آن بگنجانید تا بیشتر جلب توجه کند و میزان فروش بالا رود مانند «۳۰% تخفیف در سراسر فروشگاه».
  3. استفاده از CTA قوی: روی مزایا و فوریت تأکید کنید مانند «اکنون ۳۰% تخفیف بگیرید»، «شروع به جذب مشتریان بیشتر کنید» یا «همین امروز سفارش دهید».
  4. استفاده از افزونه‌ها: افزونه‌های تبلیغاتی باعث بهبود نرخ کلیک می‌شوند که به نوبه خود روی امتیاز کیفی اثر گذاشته و رتبه‌ی شما را بالاتر می‌برد.

تبلیغات مناسب و مرتبط پیشنهاد کنید.

مرتبط بودن آگهی‌ها تأثیر به‌سزایی دارد. این موضوع فقط مربوط به مورد در حال جستجو نمی‌شود، بلکه به خود جستجوگر هم ربط دارد. نحوه انجام آن بر اساس موارد زیر است:

  1. در عنوان و توضیحات خود از کلمات کلیدی استفاده کنید: گوگل مورد در حال جستجو را پررنگ می‌کند که باعث جلب توجه می‌شود. در ادامه نمونه‌ای برای «نرم‌افزار حسابداری برای کسب و کار‌های کوچک» آورده شده است:
  2. شعاع هدف خود را اصلاح کنید: از هدف‌گذاری‌های جغرافیایی استفاده کنید تا تبلیغات شما محدود به مکان‌های مشخص شود.
  3. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید: علاوه بر کلمات کلیدی می‌توانید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.
  4. برنامه‌های فصلی داشته باشید: حتی اگر محصولات یا خدمات مختص به یک تعطیلات یا فصل را ندارید، همچنان می‌توانید متن آگهی و صفحات فرود خود را طوری تنظیم کنید که در همان راستا باشد.
  5. گروه‌های تبلیغاتی با مضامین دقیق ایجاد کنید: با داشتن گروه‌های تبلیغاتی با مضامین دقیق می‌توان به راحتی به دو هدف رسیدن به نرخ کلیک ثابت و مرتبط‌سازی تبلیغات دست پیدا کرد. این به معنی داشتن چارچوبی مناسب برای حساب گوگل ادز است که در هر گروه تبلیغاتی بیشتر از ۲۰ کلمه کلیدی نباشد. بهترین تعداد چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ کلمه کلیدی است.

مطلب مرتبط
متن تبلیغاتی برای جذب مشتری

تجربه کاربران و دسترسی به صفحه فرود را بهبود ببخشید.

سومین عامل مهم در بالا رفتن امتیاز کیفی و نرخ تبدیل، بهبود تجربه و رضایت از صفحه فرود است. حتی اگر نرخ کلیک بالا و هزینه‌ها کم باشد، نارضایتی کاربران از صفحه فرود و پایین بودن نرخ تبدیل روی رقابت شما تأثیر زیادی می‌گذارد. نحوه بهبود تجربه کاربران (بهبود UX) در صفحه فرود و بهبود نرخ تبدیل عبارتند از:

  • استفاده از صفحات فرود مخصوص برای هر پیشنهاد: همه مشتریان و بازدیدکنندگان خود را به صفحه اصلی یا یک صفحه فرود عمومی ارجاع ندهید. برای هر پیشنهاد و حتی هر مخاطب به یک صفحه فرود منحصر به فرد نیاز دارید.
  • مختصر و شفاف بودن: متون را با تصاویر هماهنگ کنید و متن مختصر و مفیدی بنویسید و از CTA‌های خاص استفاده کنید.
  • سازگاری داشتن: متون، تصاویر و پیام‌ها در صفحه فرود شما باید با تبلیغ قبلی مطابقت داشته باشد.
  • استفاده ساده و راحت: صفحه باید سریع بارگیری شود و از هر دستگاهی باید بتوان به آن دسترسی پیدا کرد. اگر حاوی فرم است، نباید اطلاعات و جزئیات زیادی را درخواست کرد.
رقابت بدون افزایش بودجه

از کلمات کلیدی مناسب و مؤثر استفاده کنید.

هسته اصلی یک کمپین تبلیغاتی موفق را کلمات کلیدی مناسب تشکیل می‌دهند. اما با یک بار وارد کردن کلمات کلیدی در فهرست کمپین کار تمام نمی‌شود. شما باید مرتبا فهرست کلمات کلیدی را چک کنید و به دنبال کلمات کلیدی جدید باشید. بعضی از نکات قابل توجه در این بخش به شرح زیر هستند:

  • از گزارش اصطلاحات جستجو کمک بگیرید: با این که تغییرات چندانی در آن ایجاد نشده است اما همچنان یک منبع کاربردی به حساب می‌آید. از گزارش اصطلاحات جستجو برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارزان‌تر و توان تبدیل بالاتر که رقابت بر سر آن‌ها کمتر باشد و همچنین جهت پیدا کردن کلمات کلیدی جدیدی که بتوان برای آن‌ها قیمت پیشنهاد کرد، استفاده کنید. به‌علاوه می‌توانید کلمات کلیدی منفی بالقوه‌ای را برای اضافه کردن به کمپین‌های خود پیدا کنید تا به این ترتیب پول خود را روی کلمات کلیدی بد هدر ندهید.
  • به اصطلاحات رقیبان خود قیمت پیشنهاد کنید: نگاهی به اصطلاحات مورد استفاده در برند رقیبان خود بیندازید و به آن‌ها قیمت پیشنهاد کنید. به احتمال زیاد آن‌ها هم با اصطلاحات مورد استفاده شما این کار را می‌کنند.
  • کلمات کلیدی با امتیاز کیفی پایین را جدا کنید: گاهی اوقات یک یا دو کلمه کلیدی موجود در یک گروه تبلیغاتی امتیاز کیفی پایینی دارند و برخلاف تلاش‌های شما تغییری در امتیازشان ایجاد نمی‌شود. به جای این که اجازه دهید تا تأثیر بد روی گروه تبلیغاتی و کمپین شما بگذارند، آن‌ها را به طور جداگانه در گروه دیگری با تبلیغات متمرکز و در صفحات فرود قرار دهید. اگر با این اقدام هم عملکردتان بهتر نشد می‌توانید آن‌ها را موقتا متوقف کرده یا اگر به درد کسب‌وکارتان نمی‌خورند حذف کنید.

وضعیت رقابتی خود را بررسی کنید.

موردی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود، چون ما آن‌قدر مشغول بررسی معیار‌های دیگر می‌شویم که حواس‌مان از موارد معمول و واضح پرت می‌شود. اول نگاهی به وضعیت رقیبان خود، تبلیغات و پیشنهادات‌شان بیندازید و بعد وضعیت خودتان را با آن‌ها مقایسه کنید. آیا به اندازه کافی توان رقابت دارید؟ اگر نمی‌توانید با پیشنهادات‌شان رقابت کنید، مطمئن شوید که متن آگهی‌ها و افزونه‌های شما باعث افزایش جذابیت و نرخ کلیک شود. ظاهر جذاب و هیجان‌انگیز به همراه کلمات اشتیاق‌آور به فروش می‌رسند!

مطلب مرتبط
استفاده از انواع افزونه‌های گوگل ادز برای تبلیغات بهتر!

کمی جوسازی هم بکنید. ببینید کدام کلمات کلیدی برای رقیبان شما مهم هستند. اگر بدانید کلمات کلیدی موردنظر آن‌ها چیست، می‌توانید نقاط ضعف‌شان را هم پیدا کنید و از آن‌ها پیشی بگیرید.

بر استراتژی مناقصه خود مسلط شوید.

تا این‌جا به همه نکاتی که برای رقابت در تبلیغات گوگل بدون افزایش بودجه لازم است، اشاره شد اما این به معنی لزوم برنداشتن استراتژی مناقصه قوی نیست. قیمت‌های پیشنهادی را باید طوری تنظیم کنید که در یک زمینه بیشتر از زمینه‌های دیگر هزینه کنید. پس برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

  • استراتژی مناقصه مناسبی را انتخاب کنید: استراتژی انتخابی شما به گوگل می‌گوید که چطور از بودجه خودتان برای دستیابی به هدف‌تان استفاده کند، شاید هدف‌ افزایش نرخ کلیک یا نرخ تبدیل باشد و یا نمی‌خواهید بیش از یک حد خاصی هزینه کنید.
  • از استراتژی bid stacking استفاده کنید: علی‌رغم این که گوگل تبلیغ‌کنندگان را به سمت استفاده از «» برای «ارتقا» به تطابق گسترده سوق می‌دهد و حتی اخیرا برای رسیدن به این هدف آزمایشی بتا برای غیرفعال کردن انواع تطابق در سطح کمپین منتشر کرده است، ما انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم. هدف قرار دادن چندین نوع تطابق برای یک کلمه کلیدی مزایایی دارد و حتی ممکن است بخواهید از bid stacking برای تنظیم قیمت‌ها بر اساس نوع تطابق استفاده کنید.
  • از دیگر روش‌های تنظیم‌کننده پیشنهادات استفاده کنید: اگر از یک استراتژی قیمت‌گذاری دستی استفاده می‌کنید، می‌توانید پیشنهادات خود را بر اساس مکان، دستگاه، عملکرد و موارد دیگر تنظیم کنید. اگر از استراتژی قیمت‌گذاری هوشمند استفاده می‌کنید، گوگل پیشنهادات شما را برای شما تنظیم می‌کند اما همچنان باید آزمایش کنید و ببینید که چقدر اهداف مختلف و حداقل‌ها و حداکثر‌ها بر عملکرد شما تأثیر می‌گذارند.

از ابزار‌های در دسترس استفاده کنید.

برای رقابت بر سر نرخ کلیک می‌توانید از منابعی همچون گزارش‌ها و ویژگی‌های گوگل ادز، ابزار‌ها و الگو‌هایی که دیگران استفاده می‌کنند، کمک بگیرید. به عنوان مثال، یکی از این ابزارها Google Ads Grader نام دارد. این سرویس حساب گوگل ادز شما را در عرض چند ثانیه بررسی می‌کند و گزارشی واضح و شفاف از راه‌ها و نحوه‌ی بهبود امتیاز کیفی، مدیریت هزینه‌ها، افزایش سهم نمایش (impression share) و موارد دیگر در اختیارتان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی
در این مقاله با همه نکات و ابزار‌های لازم برای موفقیت در رقابت‌های گوگل ادز بدون هدر دادن بودجه آشنا شدید. اول امتیاز کیفی خود را بهتر کنید تا پایه‌ای قوی بسازید که این به معنی تمرکز روی نوشتن متون تبلیغ خوب، ایجاد گروه‌های تبلیغاتی با موضوع مناسب و صفحات فرود اصلاح شده و کارآمد است. سپس از کلمات کلیدی و قیمت‌های پیشنهادی مناسب و متعادل برای نشان گرفتن اهداف رقبای خود استفاده کنید. اگر از ابزار‌های رایگان برای تسهیل روند بهره ببرید می‌توانید در کمترین زمان از رقیبان خود پیشی بگیرید. تجربه شما از تبلیغات گوگل به چه صورت بوده است؟ با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید