کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

Core web vitals چیست و افزایش رتبه سایت با بهبود آن

Core web vitals چیست و افزایش رتبه سایت با بهبود آن

اگر توجه کافی را به سرعت صفحات و دلایل کند بودن آن نداشته باشید، رتبه سایت شما افت خواهد کرد! برای برطرف کردن کندی صفحات می‌توانید معیارهای Core Web Vitals را بررسی کنید. اما پیش از آن بایداطلاعات لازم برای هر یک از آن ها را کسب کنید. در این مقاله از آژانس تبلیغات آنلاین افراک به پرسش ” Core web vitals چیست؟ چگونه رتبه‌ی وب سایت خود را افزایش بدهیم؟” پاسخ می‌دهیم و همچنین در انتهای این مطلب روش های افزایش سرعت لود سایت با core web vitals را بررسی خواهیم کرد. اما پیش از آن بیایید ببینیم اصلا و چرا باید به این معیارهای کلیدی سئو توجه ویژه داشته باشیم؟

Core web vitals چیست؟

Core Web Vitals مجموعه‌ای از معیارهای استاندارد شده توسط گوگل هستند که کمک می‌کنند تا توسعه‌دهندگان، تجربه کاربران در یک صفحه وب را درک کنند. اگر شما یک وب‌سایت جدید دارید یا سایت‌های موجود خود را به‌روزرسانی می‌کنید، باید این سه معیار اصلی سرعت وب سایت را همیشه در نظر داشته باشید:

  • بارگیری (Largest Contentful Paint (LCP: مدت زمانی که طول میکشد تا سایت شما عناصر را به کاربر نشان دهد.
  • پایداری بصری Cumulative Layout Shift (CLS): آیا طرح‌بندی و جلوه‌های بصری صفحه‌ی وب شما ثبات دارد یا تغییر می‌کند؟
  • تعاملFirst Input Delay (FID): پاسخگویی صفحه وب شما تا چه حد سریع است؟
Core web vitals چیست

Core Web Vitals چگونه روی رتبه‌بندی گوگل تاثیر می‌گذارند؟

در ژوئن سال ۲۰۲۱، معیارهای Core web vitals به یک عامل رتبه‌بندی جهانی تبدیل شد. گوگل این معیارها را از کاربران واقعی کروم (Chrome) به عنوان بخشی از تجربه‌های کاربران جمع‌آوری کرده و سپس از این داده‌ها برای رتبه‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کند.

همچنین شما می‌توانید برای بهبود سئو سایت از کارشناسان افراک کمک بگیرید.

برای هر سه معیاری که پیش‌تر گفتیم، گوگل یک حد تجربه‌ی خوب‌ کاربری تعیین کرده است. این امتیازها در گزارش Core Web Vitals هر وب‌سایت، به رنگ سبز است. مثلا بارگیری وب‌سایت یا همان LCP باید در 2.5 ثانیه اتفاق بیفتد. حالا بیایید ببینیم چگونه می‌شود معیارهای سرعت وب‌سایت (Core Web Vitals) را بهبود بخشید.

  • چگونه Core web vitals وب سایت خود را تست کنیم؟
  • چگونه برای بالاتر رفتن سرعت وب سایت خود برنامه‌ریزی کنیم؟
  • چگونه بعد از یک مدت عملکرد خود را ارزیابی کنیم؟

مرحله اول: ببینید که آیا نیاز است Core web vitals خود را بهینه‌سازی کنید یا نه

به سرچ کنسول (Search Console) مراجعه کنید. سرچ کنسول ابزاری در گوگل است که به شما گزارش می‌دهد وب‌سایت‌تان در نتایج جستجو چقدر پیش رفته‌ است. اگر سرچ کنسول را در سایت خود اضافه کرده باشید، به راحتی آب خوردن می‌توانید گزارش‌های وب‌سایت خود را به صورت زنده مشاهده کنید.

بخش Core Web Vitals آن نشان می‌دهد که وب سایت‌تان با توجه به معیارهای تجربه‌ی کاربران گوگل تا چه حد عملکرد خوبی داشته است. اگر در این بخش فقط URLS سبز (Good URLs) را مشاهده می‌کنید، یعنی کارتان خوب است و لازم نیست نگران بهبود بیشتر Core Web Vitals خود باشید. اما اگر برخی از صفحات شما ضعیف هستند یا نیاز به بهبود بیشتری دارند، بهتر است معیارهای سئوی وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید تا سایت شما در گوگل، رتبه‌‌ی بالاتری داشته باشد.

مرحله دوم: صفحات کُند وبسایت خود را شناسایی کنید

صفحات کند یک وب‌سایت، معیارها و تجربه‌ی خوب آن را برای کاربران کمتر می‌کند، پس:

  1. تب Core Web Vitals را باز کنید.
  2. برای داده‌های موبایل یا دسکتاپ، روی گزینه‌ی باز کردن گزارش (Open Report) کلیک کنید.
  3. یکی از موارد ذکر شده در زیر تب چرا URLهای من مناسب نیستند (Why URLs aren’t considered good) را انتخاب کنید.
  4. روی یکی از گروه‌های URL که مشکل دارند کلیک کنید.

گوگل داده‌ها را در گروه‌های مختلف جمع می‌کند و شما می‌توانید روی صفحاتی که بدترین عملکرد را در Core Web Vitals دارند‌، بیشتر متمرکز شوید. اگر وب سایت جدیدتری دارید که ترافیک زیادی هم دریافت نمی‌کند، گوگل برای شما چندین URLS را در یک گروه واحد ادغام کرده و این گروه را براساس Core Web Vitals رتبه‌بندی می‌کند. به احتمال زیاد، صفحات موجود در آن گروه URLS به قدری شبیه به هم هستند که هر تغییری در یک صفحه ایجاد کنید، برای صفحات دیگر گروه هم اعمال می‌شود.

چگونه گروه‌های URL کُند را در سرچ کنسول مشاهده کنیم؟

گاهی اوقات گوگل سرچ کنسول صفحات مشابه به هم در وب‌سایت شما را، در گروه‌های URLS دسته‌بندی می‌کند. دلیلش هم این است که احتمالا اکثر صفحات وب‌سایت شما به تنهایی ترافیک کافی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه، گوگل داده‌های عملکردی کافی ندارد.

در گوگل سرچ کنسول از گزارش‌های دقیق Core Web Vitals دسکتاپ و موبایل استفاده کنید تا متوجه شوید چه بخش‌هایی از وبسایت شما کندتر هستند. در همان قسمت قبلی که پیش‌تر گفته شد، می‌توانید گروه‌های URLS کند خود را هم ببینید.

سرچ کنسول به طور پیش فرض، یک URLS نمونه از هر گروه را نشان می‌دهد. شما می‌توانید روی هر گروه کلیک کنید تا فهرست کامل URLS آن را ببینید. اما فقط چون گروهی از URLS کند هستند، دلیل نمی‌شود که تک‌تک صفحات آن گروه کند باشند. شما باید بیشتر بررسی کنید و ببینید برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر Core Web Vitals، دقیقا به چه صفحاتی نیاز دارید.

Core web vitals چیست

مرحله سوم: نظارت بر روی صفحات اصلی وبسایت

زمانی که فهمیدید کدام صفحات عملکرد ضعیف‌تری دارند، باید به طور مداوم وب‌سایت خود را چک کنید تا تغییرات عملکرد را سریع‌تر تشخیص دهید. به این ترتیب می‌توانید ببینید که Core Web Vitals شما پیشرفتی داشته‌اند یا نه، و همچنین از هرگونه اتفاق بدی که ممکن است رخ بدهد از پیش آگاه باشید.

اما کدام صفحات را باید به صورت مداوم چک کنید؟ سه نوع صفحه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه داشت:

  • صفحات خاصی که ضعیف هستند
  • صفحات اصلی پرترافیک مانند صفحه اصلی وب‌سایت
  • صفحات رقیب برای مقایسه و معیار قرار دادن آن‌ها

نکته: دسته‌بندی‌های مختلف صفحه را در وب‌سایت خود شناسایی کنید و یک الی دو URL هر صفحه را کنترل کنید.

همه‌ی صفحات یک گروه، ویژگی‌های عملکردی مشابهی دارند، بنابراین نظارت بر ۵۰ صفحه که دقیقا مشابه هم باشند، هیچ فایده‌ای برای شما ندارد.

مرحله چهارم: گرفتن تست از صفحات ضعیف

شما می‌توانید با گرفتن یک تست عملکرد، از دلایل دقیق ضعف Core Web Vitals وب‌سایت خود مطلع شوید. برای اجرای یک تست عملکرد روی صفحات کند، شما باید:

  • به آدرس com/test مراجعه کنید.
  • URLS صفحه‌ی کند خود را وارد کنید.
  • نتایج Core Web Vitals خود را آنالیز کنید و توصیه‌های موجود در گزارش خود را بخوانید تا بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.
  • آنالیز بارگیری(LCP) انجام دهید.

بارگیری (LCP)، در واقع سنجش سرعت لود شدن بزرگ‌ترین عنصر محتوا در صفحه است. بنابراین اولین قدم، شناسایی المان بارگیری (مثلا یک تصویر بزرگ یا عنوان صفحه‌) است. پس از انجام این کار، باید بررسی کنید و ببینید که می‌توانید چه کارهایی برای نمایش هرچه سریع‌تر محتوای سایت خود انجام دهید.

  • آنالیز پایداری بصری (CLS)

پایداری بصری، میزان ثبات طرح را پس از لود شدن اندازه‌گیری می‌کند. برای کاهش نمره‌ی آن، بررسی کنید و ببینید که عناصر رابط کاربری پس از بارگذاری صفحه اولیه، چه تغییری می‌کنند.

  • آنالیز تعامل (FID)

تعامل در واقع همان سنجش صفحه بلافاصله پس از تعامل کاربر است. تست‌های آزمایشگاهی تعاملات کاربر را شبیه‌سازی نمی‌کنند، اما شما همچنان می‌توانید به عملکردهای بیش از حد طولانی CPU نگاه کنید و ببینید چه چیزهایی سرعت ورود کاربر به صفحه‌ی شما را به تاخیر می‌اندازند.

مطلب مرتبط
چگونه کامنت های سایت را افزایش دهیم؟

مرحله پنجم: بهینه سازی‌های مناسب را شناسایی کنید

تاثیری که هر بهینه‌سازی روی سرعت سایت دارد، با بقیه متفاوت است. معمولا با چند بهینه‌سازی کوچک، خیلی راحت می‌شود رتبه‌ی سایت را بالا برد. قبل از اجرای هر تغییری، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تاثیر آن بر Core web vitals چقدر است؟
  • آیا این بهبودها فقط در یک صفحه‌ی خاص اعمال می‌شوند یا در کل وب‌سایت؟
  • اجرای این تغییر تا چه حد فایده دارد؟

مرحله ششم: بهینهسازی‌ها را در سایت اصلی خود ارزیابی کنید

زمانی که تغییرات شما به مرحله‌ی انتشار یا ویرایش رسید، ۳۰ روز طول می‌کشد تا بتوانید نتیجه‌ی کامل بهینه‌سازی‌هایی که انجام دادید را ببینید.

به طور کلی، هنگامی که توانستید تاثیر بهینه‌سازی‌های خود را ببینید، می‌توانید دوباره و دوباره این مراحل را انجام دهید تا تصمیم بگیرید در ادامه باید چه چیزهایی را بهینه‌سازی کنید. فراموش نکنید که بهبود و بهینه‌سازی Core Web Vitals در رتبه‌بندی وب‌سایت شما تاثیر به‌سزایی دارد.

استفاده از ابزارهای سریع سنجش برای تخمین تاثیر بهینه‌سازی Core web vitals

یک ویژگی آزمایشی دارد که به شما اجازه می‌دهد بدون این که تغییرات را در کد وب‌سایت اعمال کنید، امتحان‌شان کنید. مثلا می‌توانید صفحه‌ی (HTML) را تغییر دهید و ببینید این تغییرات چه تاثیری بر وب‌سایت شما می‌گذارند، آن هم بدون این که تغییرات را در سایت خود نهایی کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید