ثبت تبلیغات در گوگل
ثبت

هزینه به‌ازای هر کلیک گوگل ادز (CPC) چیست؟

هزینه به‌ازای هر کلیک گوگل ادز (CPC) چیست؟

یکی از استراتژی‌های رایج قیمت‌گذاری در تبلیغات گوگل، CPC یا هزینه به‌ازای هر کلیک است. در این روش‌، هزینه بر اساس بیشترین مبلغی که برای هر کلیک تعیین کرده‌اید، محاسبه می‌شود. در این مقاله از افراک، این نوع تبلیغات و روش‌های صرفه‌جویی در آن را به طور کامل آموزش می‌دهیم. آن را تا پایان بخوانید.

تعریف هزینه به‌ازای هر کلیک CPC

در تبلیغات گوگل ادز و سایر پلتفرم‌های مهم دنیا، نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام و… نحوه محاسبه هزینه آگهی‌ها اهمیت فراوانی دارد. تبلیغات باید به‌گونه‌ای باشند که کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری را برای تبلیغ‌کننده داشته باشند.

به همین دلیل است که استفاده از روش‌های مختلف قیمت‌گذاری، نظیر ۱۱ استراتژی قیمت‌گذاری bidding‌ گوگل ادز ضروری است. استفاده از روش‌های مختلف قیمت‌گذاری علاوه بر اینکه حق انتخاب تبلیغ‌کننده را بالا می‌برد به او کمک می‌کند تبلیغات موفق‌تری داشته باشد.

یکی از همین روش‌ها، استراتژی CPC یا هزینه به ای هر کلیک است. این روش نه‌تنها در گوگل ادز بلکه در فیس‌بوک و آمازون هم طرف‌داران زیادی دارد.

CPC گوگل ادز

در Cost Per Click، شما در یک سیستم مزایده تبلیغاتی شرکت می‌کنید. در این سیستم برای دیدن شدن آگهی و دریافت کلیک، باید حداکثر هزینه در حد توان خود را پیشنهاد دهید. مبلغی که در CPC تعیین می‌کنید، حداکثر مبلغ پیشنهادی است و در اکثر مواقع، مبلغی کمتر از آن مصرف می‌شود.

اگر درباره سیستم مزایده‌ای تبلیغات اطلاعات کمی دارید، بهتر است ابتدا مقاله  گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟ را مطالعه کنید. در قسمت بعدی، قوت‌ها و ضعف‌های روش هزینه به‌ازای هر کلیک را بیان می‌کنیم.

مزایا و معایب تبلیغات Cost Per Click

همان‌طور که از نام این روش تبلیغات می‌شود فهمید، تا زمانی که کاربر روی آگهی کلیک نکند هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. این نشان از دقت و کیفیت بالای آگهی‌های CPC دارد. نکات دیگری که می‌توان درباره قوت‌ها و ضعف‌های این روش بیان کرد، عبارت است از:

مزایای تبلیغات هزینه به‌ازای هر کلیک

  • هدفمندی: در تبلیغات CPC می‌توانید کلمات کلیدی هدف، لوکیشن، نوع دستگاه و مخاطبان را مشخص کنید. این موضوع احتمال افزایش نرخ تبدیل Conversion‌  را بالا می‌برد.
  • کنترل بودجه: در آگهی‌های هزینه به‌ازای هر کلیک، باید حداکثر مبلغ پیشنهادی برای هر کلیک و بودجه روزانه برای تبلیغات گوگل ادز را مشخص کنید. بدین ترتیب کنترل بودجه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها آسان می‌شود.
  • آنالیز دقیق: در این نوع تبلیغات می‌توانید تعداد کلیک‌ها، بازدیدها و تبدیل‌ها را به طور دقیق ارزیابی کنید. با این ویژگی، بهینه‌سازی و اصلاح کمپین‌ها میسر می‌شود.
CPC گوگل ادز

معایب تبلیغات CPC

  • چالش رقابت: در بازارهای رقابتی، تبلیغات هزینه به‌ازای هر کلیک می‌تواند گران تمام شود. تبلیغ‌کننده‌ها برای دیده‌شدن آگهی خود هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند که این، کار را برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر دشوار می‌کند.
  • خطر تقلب: با وجود هوشمند بودن تبلیغات کلیکی یا (Pay Per Click) PPC، این نوع تبلیغات از خطر تقلب مصون نیست. بعضی رقیبان ممکن است با کلیک‌کردن روی آگهی باعث ازبین‌رفتن بودجه شما شوند.
  • بهینه‌سازی مستمر: همانند هر نوع کمپین تبلیغاتی دیگر، در این روش تبلیغات نیز باید دقت و نظارت کاملی بر اجزای مختلف کار داشته باشید. این شامل تغییر و اصلاح کلمات کلیدی، متن تبلیغاتی، لندینگ‌پیج و… می‌شود. بدیهی است مدیریت اکانت گوگل ادز برای سازمان‌های کوچک با بودجه کم کار پرزحمت و سختی است.
  • مهارت و تخصص: حتی اگر بودجه و زمان کافی برای مدیریت کمپین‌های گوگل ادز داشته باشید، اجرای کمپین‌های CPC بدون دانش و مهارت غیرممکن است. در این مواقع لازم است آموزش ببینید یا از خدمات شرکت‌های بزرگ و معتبری نظیر افراک بهره ببرید.
CPC گوگل ادز

انواع تبلیغات CPC

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، روش هزینه به‌ازای هر کلیک روشی پرکاربرد برای محاسبه هزینه تبلیغات است. این استراتژی در بسیاری از پلتفرم‌ها نظیر گوگل ادز، آمازون، شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می‌شود. از بررسی این پلتفرم‌ها می‌توان به ۵ نوع تبلیغات CPC رسید که عبارت‌اند از:

  • تبلیغات جستجو: منظور تبلیغاتی است که در صفحه نتایج جستجو SERP نمایش داده می‌شود. مخاطبان درباره کلمه کلیدی محصول یا خدمت شما سرچ کنند و با دیدن آگهی و کلیک روی آن، هزینه پرداخت می‌کنید.
  • تبلیغات نمایشی: این‌ها تبلیغاتی هستند که به‌صورت تصویری در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات خرید Shopping Ads: این تبلیغات به دلیل تحریم‌ها در ایران اجرا نمی‌شود. وقتی کاربران درباره محصولی سرچ می‌کنند در SERP آگهی محصول را به همراه تصویر، قیمت و توضیحات می‌بینند.
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی: برای تبلیغ در لینکدین، فیس‌بوک، اینستاگرام و X از این روش استفاده می‌شود. در اینجا آگهی به‌صورت پست، کاروسل، ریلز یا تبلیغ ویدئویی نمایش داده می‌شود و یکی از راه‌های محاسبه هزینه، CPC است.
  • تبلیغات ریتارگتینگ: در تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد، آگهی به آن دسته از بازدیدکننده‌های وب‌سایت که خرید نکرده بودند، نمایش داده می‌شود. این آگهی‌ها می‌توانند به‌صورت متن، تصویر و ویدئو باشند و نرخ تبدیل بالایی دارند.
CPC گوگل ادز

نحوه محاسبه Cost Per Click گوگل ادز

صرف‌نظر از پلتفرمی که قصد تبلیغ در آن را دارید، نحوه محاسبه هزینه هر کلیک بسیار ساده است. با تقسیم هزینه تبلیغات بر مجموع کلیک‌ها شما می‌فهمید به طور متوسط برای هر کلیک چقدر خرج کرده‌اید. برای مثال اگر هزینه انجام شده یک میلیون تومان باشد و با این مبلغ ۵۰۰ کلیک دریافت کرده باشید، هزینه هر کلیک ۲ هزار تومان بوده است.

CPC گوگل ادز

بااین‌حال، وقتی نوبت به سیستم مزایده‌ای گوگل ادز می‌رسد، عوامل دیگری نیز بر قیمت‌گذاری تبلیغات تأثیر می‌گذارند. در اینجا، علاوه بر امتیاز کیفیت Quality Score آگهی، جایگاه رقیبتان نیز در تعیین CPC نقش دارد. بدین ترتیب، هزینه هر کلیک از تقسیم رتبه آگهی رقیب بر امتیاز کیفیت آگهی شما و جمع با یک‌صدم دلار به دست می‌آید.

CPC گوگل ادز

با بررسی این فرمول می‌فهمیم در کمپین‌های گوگل ادز اگر امتیاز کیفیت آگهی را بالا ببریم، هزینه کمتری برای CPC پرداخت می‌کنیم. همچنین رتبه آگهی رقبا و هزینه پیشنهادی آن‌ها بر قیمت و جایگاه تبلیغات ما تأثیر می‌گذارد.

عوامل مؤثر بر هزینه به‌ازای هر کلیک CPC

در قسمت قبلی از دو عامل مهم و تأثیرگذار در تعیین Cost Per Click نام بردیم: رتبه آگهی رقبا و امتیاز کیفیت آگهی. واضح است که ما نمی‌توانیم روی امتیاز کیفیت آگهی دیگران و هزینه پیشنهادی آن‌ها برای CPC تأثیر بگذاریم. بااین‌حال می‌توانیم با ترفندهایی هزینه تبلیغات را کاهش دهیم و آن‌ را بهینه‌تر کنیم.

در اینجا قصد داریم تعدادی از عوامل مؤثر بر هزینه به‌ازای هر کلیک را به طور کامل و با جزئیات شرح دهیم. آشنایی با این فاکتورها و انجام اقدامات مرتبط به ما در کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بیشتر تبلیغات کمک می‌کند.

امتیاز کیفیت Quality Score

همان‌طور که دیدیم، امتیاز کیفیت یکی از اجزای کلیدی فرمول محاسبه CPC است. این یعنی آنکه باید راه‌های افزایش این امتیاز را پیدا کنیم تا از این طریق به کاهش هزینه تبلیغات کمک کنیم. از جمله روش‌های مؤثر بر افزایش Quality Score عبارت است از:

  • تقویت ارتباط آگهی: تبلیغات گوگل ادز باید با نیاز مخاطبان هدف مرتبط باشد. باید کلمات کلیدی مورد جستجوی آن‌ها و گروه‌های مرتبط را هدف قرار دهید تا مخاطبان راحت‌تر به آگهی شما برسند.
  • کیفیت لندینگ‌پیج: صفحه فرودی که برای تبلیغ محصول و خدمات خود طراحی کرده‌اید باید با محتوای جستجوی کاربر مرتبط باشد. کاربر بعد از کلیک روی آگهی باید وارد لندینگ‌پیج جذاب و مفیدی شود که نیازش را برطرف می‌کند.
  • نرخ کلیک CTR: آگهی‌هایی که کلیک بیشتری می‌گیرند، Quality Score بالاتری هم دارند. آن‌ها برای مخاطبان جذاب‌ترند و از نظر گوگل لیاقت بیشتر دیده‌شدن را دارند. برای ایجاد چنین آگهی‌هایی از متون تبلیغاتی جذاب، دعوت به اقدام CTA مؤثر و… استفاده کنید.
CPC گوگل ادز

کلمات کلیدی طولانی Long Tail Keywords

بنیان تبلیغات کلیکی بر اساس کلمات کلیدی است. اگر در گوگل ادز کلمات کلیدی خوبی را هدف قرار ندهید، از تبلیغات نتیجه خوبی نمی‌گیرید. به همین دلیل، استفاده از Long Tail Keywords می‌تواند استراتژی مناسبی برای کاهش CPC باشد. با این استراتژی، کلمات کلیدی خاص با رقابت کم را هدف قرار می‌دهید که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

کلمات کلیدی منفی Negative Keywords

یکی از راه‌های بهینه‌کردن تبلیغات گوگل ادز، تعیین کلماتی است که برای شما اهمیتی ندارد. وقتی مشخص کنید که به دنبال چه کلماتی نیستید و نمی‌خواهید تبلیغتان برای چه جستجوهایی نمایش داده شود، تیرها بهتر به هدف می‌نشینند. این کار با بررسی گزارش‌ها و آنالیز داده‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت به کاهش Cost Per Click منجر می‌شود.

زمان‌بندی تبلیغات

نمایش آگهی در زمان‌هایی که مخاطبان حضور فعالی دارند، احتمال افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر مدیر رستوران هستید، آگهی‌ها را برای ساعت‌های ناهار و شام تنظیم کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. بدین ترتیب هزینه کمتری هدر می‌رود.

CPC گوگل ادز

هدف‌گیری جغرافیایی Geaotargeting

آگهی‌هایی که منطقه جغرافیایی مخاطبان در آن مشخص شده، مؤثرتر از تبلیغات عمومی و نامشخص هستند. بهتر است منطقه جغرافیایی آگهی را مشخص کنید تا تبلیغات به مخاطبان نامرتبط نمایش داده نشود.

تنظیمات دستگاه

یکی از راه‌های دیگری که با استفاده از آن می‌توانید به کاهش هزینه به‌ازای هر کلیک کمک کنید، تعیین ویژگی دستگاه مخاطبان است. آیا آن‌ها از موبایل استفاده می‌کنند یا دسکتاپ و تبلت؟

رفتار کاربران در دستگاه‌های مختلف متفاوت است و به همین دلیل، در تنظیم تبلیغات باید به این موضوع توجه کنید. مخاطبان با دستگاه‌هایی را هدف قرار دهید که بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به ارمغان می‌آورند. از این طریق، بهره‌وری افزایش می‌یابد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

نوع انطباق کلمات کلیدی

در تبلیغات گوگل ادز، آگهی‌ها به شیوه‌های گوناگونی ظاهر می‌شوند. گاهی آگهی به دلیل انطباق دقیق با کلمات کلیدی سرچ شده، گاهی به دلیل ارتباط معنایی با آن و… نمایش داده می‌شود. شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده باید روش یا روش‌هایی را برای نمایش آگهی انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را به همراه دارد. این کار به کاهش هزینه تبلیغات CPC نیز کمک می‌کند.

CPC گوگل ادز

نتیجه؛ در تبلیغات کلیکی ولخرج‌ها به بهشت نمی‌روند!

در تبلیغات گوگل ادز باید نگاه حسابگرانه‌ای داشته باشید. باید به‌خوبی با معیارهای سنجش موفقیت تبلیغات آشنا باشید تا هزینه‌ای به‌اشتباه تلف نشود یا بهره‌وری پایین نیاید. روش محاسبه هزینه به‌ازای هر کلیک CPC زمانی باید انتخاب شود که روش بهتری برای افزایش نرخ تبدیل و فروش وجود ندارد.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید