کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

قوانین و الگوریتم‌های یوتیوب سال 2024

قوانین و الگوریتم‌های یوتیوب سال 2024

هیچ انسانی در دفتر مرکزی یوتیوب نیست که ویدیوی شما را تماشا کند و آن را رتبه‌بندی کند! طبق آمار، حدود 70% از محتوای دیده‌شده در یوتیوب، از ویدیوهای پیشنهادی خودِ پلتفرم بوده است و رفتار کاربران تاحد زیادی از توصیه‌های آن تاثیر می‌پذیرد.
درواقع هدف الگوریتم یوتیوب این است که ویدیوهایی پیشنهاد دهد که بیننده را روی صفحه خود نگه دارد؛ پس بسیار مهم است تا ویدیوهای کانال شما هم جزو این ویدیوهای پیشنهادی باشد تا هم بیشتر دیده شود، و هم به درآمد از یوتیوب برسید. در این مقاله از افراک به‌بررسی قوانین و الگوریتم‌های یوتیوب در سال 2024 می پردازیم و همچنین مهم ترین سوالات یوتیوبرها را پاسخ می دهیم. با ما تا پایان همراه باشید.

الگوریتم یوتیوب چیست؟

دقت کردید در پلتفرم ویدیویی مانند یوتیوب و اینستاگرام، برای شما دقیقا همان ویدیوهایی را نشان می دهند که دوست دارید؟ همانطور که گفتیم، هر ویدویی بر حسب یک سری قوانین و الگوریتم های تعیین شده توسط آن پلفترم، به بیننده نشان داده می شود. یوتیوب هم یک سری الگوریتم و قوانین دارد که هر ساله تغییر می کند و به روز و بدون نقض تر می شود.

الگوریتم یوتیوب، سیستمی توصیه‌ای است که طبق معیارهایی تصمیم می‌گیرد کدام ویدیو را به بیننده‌ای خاص پیشنهاد کند. درواقع، محتوا را بر اساس مواردی مانند مرتبط بودن با موضوع مورد علاقه‌اش، کیفیت آن و رفتار او، رتبه‌بندی می‌کند. ابتدا بیایید مروری داشته باشیم بر چیستی الگوریتم و روندی که تاکنون طی کرده است تا به 2024 رسیده است.

اگر به دنبال ایده و محتوا برای یوتیوب هستید، این مقاله را حتما مطالعه کنید: 21 ایده پولساز برای ساخت ویدیو در یوتیوب

تاریخچه الگوریتم یوتیوب

برای یوتیوبر شدن، بهتر است بر روند الگوریتم های یوتیوب مسلط باشید و طبق قوانین آن پیش بروید. قوانین و الگوریتم های یوتیوب، به‌صورت کلی سه مرحله تکاملی را از سال 2005 تجربه کرده است:

از 2005 تا 2012: تمرکز روی ویو و کلیک

ویدیوی محبوب، ویدیویی بود که نرخ کلیک بالاتری داشت و کاربر ویش نمایش رو مشاهده می کرد. تولیدکنندگان ویدیو هم با استفاده از عناوین و تصاویر گمراه‌کننده (clickbait titles and misleading thumbnails)، آن‌ها را به‌دامِ کلیک می‌انداختند، اما معمولاً محتوای موردنیاز را به آن‌ها عرضه نمی‌کردند. درنتیجه، رضایت کاربران به‌شدت کاهش یافت و باید زمان زیادی را صرف پیداکردن محتوای مدنظر خود می‌کردند.

در حدود سال 2011 – 2012، یوتیوب الگوریتم خود را حول محور زمان تماشای ویدیو به‌روزرسانی کرد و تصور می‌کرد وقتی مردم ویدیوها را با ارزش و جالب می‌دانند، آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری تماشا می‌کنند. اما مشکلات و تقلب‌هایی مانند نمایش محتوای خود یا تولید ویدیوهای طولانی بدون ارزش متولد شدند! پس نیاز بود که تغییرات جدیدی اعمال شوند.

از 2011 تا 2016: شخصی‌سازی و بهینه‌سازی بیشتر

در این بازه زمانی و به‌خصوص در سال 2015، یوتیوب الگوریتم های خود را به جای زمان تماشا، ترجیح داد بر اساس رفتار کاربر شامل لایک کامنت، اشتراک گذاری و … ویدیو ها را شخصی سازی کند و ویدیوها بر اساس رفتار کاربر به آنها پیشنهاد شود.

در سال 2016، یوتیوب یادگیری ماشین (Machine Learning) را وارد بازی خود کرد و به‌سمت نظارت دقیق‌تر بر محتوا و تعدیل اطلاعات نادرست و مضر پیشروی کرد.

از 2016 تاکنون: محافظت از پلتفرم!

یوتیوب ‌به‌استفاده هدفمندتر از هوش مصنوعی ادامه داد و امروز رفتار کاربران تعیین می‌کند که قرار است چه‌چیزی مشاهده کند؛ پس اگر محتوایی برای کاربران تولیدنشده باشد و توسط آن‌ها مورد حمایت قرار نگیرد، احتمال بسیارزیاد شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. در نتیجه، در سال 2018، مدیر تولید YouTube اعلام کرد 70% از زمان تماشا در این پلتفرم، صرف تماشای ویدیوهایی می‌شود که الگوریتم توصیه می‌کند.

طبق اظهارات یوتیوب، آن‌ها خود را مسئول کاهش انتشار اطلاعات نادرست می‌دانند. به عنوان مثال، تغییرات الگوریتم اعمال شده در اوایل سال 2019، مصرف محتوای مرزی را تا 70٪ کاهش داد. محتوای مرزی را به عنوان محتوایی تعریف می‌کنند که کاملاً دستورالعمل‌ها را نقض نمی‌کند، اما مضر یا گمراه‌کننده است. محتوای نقض‌کننده هم در سریع‌ترین زمان ممکن حذف خواهد شد.

قوانین کپی رایت یوتیوب به یکی از مسائل مهم یوتیوب از سال 2019 تبدیل شد. از کجا بفهمیم آهنگ حق کپی رایت دارد؟ از کجا منابعی برای دانلود آهنگ، عکس و ویدیو بدون کپی رایت برای اینستاگرام و یوتیوب پیدا کنیم؟ توصیه میکنم از دو مقاله زیر استفاده کنید.

منابع دانلود عکس و ویدیو بدون کپی رایت برای یوتیوب و اینستاگرام

منابع دانلود موزیک بدون کپی رایت برای اینستاگرام و یوتیوب

الگوریتم یوتیوب در سال 2024 چگونه کار می‌کند؟

در ادامه روند از سال  2016، به‌صورت دقیق‌تر و ساختاریافته‌تر، در سال 2024 الگوریتم یوتیوب به هر بیننده پیشنهادهای بسیار شخصی و مرتبط ارائه می‌کند که آن‌ها را با توجه به سابقه وی، کیفیت ویدیوها و رفتار سایر کاربران مشابه انتخاب و وزن‌دهی می‌کند. هدف آن است که بیننده زمان بیشتری در یوتیوب بگذارند و نیاز خود را تاحد زیادی برطرف کند.

سال 2023 سال خوبی برای سازندگانی بود که به جای تعقیب بازدیدهای سریع، انجمن‌ها و ارتباطات قوی با کاربران خود ایجاد کردند. سعی کنید در سال 2024، نیز تأثیری ماندگار و ارتباط‌ساز بر بینندگان بگذارید و ارزش واقعی را با محتوای خود ارائه دهید.

می‌توان گفت که الگوریتم یوتیوب در آینده، عملکرد اصلی خود را تغییر نخواهد داد اما در مصاحبه اخیر با تاد بوپر، مدیر رشد و اکتشاف یوتیوب، مشخص شد که هنوز مشکلاتی در الگوریتم‌های جستجو و کشف یوتیوب وجود دارد که پیوسته به دنبال بهینه‌سازی آن‌ها هستند.

قوانین و الگوریتم‌های یوتیوب

ویدیوهای پیشنهادی الگوریتم یوتیوب در کجا دیده می‌شود؟

  1. صفحه نخست

YouTube به‌احتمال زیاد از همان لحظه‌ای که در پلتفرمش هستید، می‌داند به‌دنبال چه‌چیزی هستید! بله؛ صفحه اصلی شما فقط برای شما تنظیم شده است و با سایرین تفاوت دارد.

ویدیوهایی که در اینجا نمایش داده می‌شوند معمولاً عبارتند از:

  • مربوط به سابقه تماشا
  • کانال‌هایی که در آن‌ها مشترک هستید
  • دارای تعامل بالا (زمان تماشا، لایک، نظرات و …)

بسته به عادات تماشای افراد، ممکن است ویدیوهای مربوط به موقعیت مکانی، زبان یا سایر مشخصات جمعیتی خود را نیز ببینند.

از کتابچه های الکترونیکی بخوانید

راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب

  • ویدئوهای پیشنهادی

ویدیوهایی هستند که در کنار ویدیویی که در حال تماشای آن هستید، در قسمت کناری صفحه‌تان توصیه می‌شود. الگوریتم YouTube تعدادی متغیر از جمله موضوع مورد علاقه، موضوع ویدیوی فعلی، کانال‌های پسندیده و سابقه تماشای شما را در نظر می‌گیرد تا فهرستی سفارشی از ویدیوها را برای منطقه پیشنهادی ارائه کند.

  • نتایج جستجو

یوتیوب چگونه تصمیم می‌گیرد که کدام ویدیوها باید در صفحه جستجو قرار گیرند؟ بر اساس رفتار کاربر و کلمات کلیدی، کتابخانه ویدیویی عظیم خود را به تعداد خاصی محدود می‌کند و سپس آن‌ها را بر اساس معیارهای تعامل و ارتباط رتبه‌بندی می‌کند.

طبیعتاً احتمال زیادی وجود دارد که نتایج سرچ کاربران باهم متفاوت باشد.

قوانین و الگوریتم های یوتیوب

الگوریتم جستجوی YouTube چه معیارهایی دارد؟

این سسیستم برای دسته‌بندی، امتیازدهی و نمایش محتواها عوامل متعددی را درنظر می‌گیرد:

  • ارتباط: YouTube سعی می‌کند عواملی مانند عنوان‌ها، برچسب‌ها، محتوا و توضیحات را با عبارت جستجوی کاربر مطابقت دهد.
  • تعامل: علائمی مانند زمان تماشا و درصد تماشا و همچنین لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاری‌ها.
  • کیفیت و اجزای ویدیو: برای ارزیابی کیفیت، الگوریتم به سیگنال‌ها و علائم نگاه می‌کند تا اعتبار و قابل اعتماد بودن کانال را در یک موضوع مشخص تعیین کند.
  • تاریخچه جستجو و تماشای کاربر: در گذشته از چه چیزی لذت برده اید یا چه چیزی را مشاهده کرده اید؟ این روی نتایج جستجویی تأثیر می‌گذارد که الگوریتم YouTube مفید تشخیص می‌دهد.

الگوریتم شورت ویدیوی یوتیوب چیست؟

YouTube Shorts، ویدیوهای کوتاه و عمودی هستند که مانند استوری‌ در YouTube آپلود می‌شوند و بسیاری از کاربران از آن استقبال کرده‌اند؛ Shorts پاسخ ویدئویی کوتاه یوتیوب به تیک‌تاک و ریلزهای اینستاگرام است. تولید ویدیوهای شورت، یکی از بهترین روش های کسب درآمد از یوتیوب است.

اما چگونه از ویدیوهای کوتاه یوتیوب(شورت ویدیو) کسب درآمد کنیم؟

شرایط مانیتایز یوتیوب، ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ۴۰۰۰ ساعت واچ تایم در مدت زمان ۱۲ ماه است، اما برای درآمدزایی از شورت ویدیو، اگر ۱۰ میلیون بازدید ظرف مدت ۹۰ روز به دست آورید، می توانید با اتصال ادسنس به کانال خود درآمد کسب کنید.

معاون مدیریت محصول یوتیوب، Shorts را تجربه‌ای جدید برای سازندگان و هنرمندانی می‌داند که می‌خواهند ویدیوهای کوتاه و جذابی را با استفاده از تلفن همراه خود تولید کنند.

کاربران می‌توانند ویدیوهای کوتاه را در صفحه اصلی یا از طریق برگه Shorts پیدا و تماشا کنند. شورت‌ها تقریباً الگوریتم مشابهی با ویدیوهای طولانی دارند.

درادامه به مهمترین عوامل موثر در این مسئله اشاره می‌کنیم:

  • ارتباط: آیا عنوان، برچسب‌ها، محتوا و توضیحات با عبارت جستجو مطابقت دارند؟
  • پسندیدن: آیا افراد دیگر این ویدیو را دوست دارند و در مورد آن نظر می‌دهند؟
  • سابقه تماشای کاربر: در گذشته چه‌چیزی را پسندیده‌اید یا چه‌چیزی را مشاهده کرده‌اید؟
  • محتوای مشابه: مخاطبان مشابه علاقه‌مند به تماشا چه شورت ویدیو دیگری هستند؟
  • زمان تماشا: این فاکتور اهمیت کمتری نسبت به ویدیوهای طولانی و معمول دارد.

مقاله مرتبط: روش های کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو

پرسش های یوتیوبرها در مورد نحوه‌ی کار الگوریتم یوتیوب

۱. آیا ویدیویی که بازدید های کمی کسب کرده، منجر به افت کردن کانال یوتیوبم می شود؟

پاسخ یوتیوب: خیر ـ برای الگوریتم یوتیوب اصلا اهمیتی ندارد که کانال شما در چه جایگاهی قرار دارد، بیشتر، ویدیوها مدنظر یوتیوب است و هر ویدیو به صورت جداگانه بررسی می شود. اگر قرار بر این بود که با عملکرد پایین یک ویدیو کانال یوتیوب تحت تاثیر قرار بگیرد، عملا هیچ ویدیویی وایرال نمی شد، پس اگر یکی از ویدیوهای کانالتان بازدید قابل توجهی را کسب نکرده است. برای تولید ویدیوهای جدیدی که مخاطبانتان بپسندند، متمرکز شوید.

۲. آیا تغییر لوکیشن کانال بر روی بازدید کانال یوتیوب تاثیر دارد یا نه؟

پاسخ یوتیوب: خیر ـ بسیاری از یوتیوبرها بر این باورند که اگر لوکیشن کانال خود را به آمریکا و آلمان تغییر دهند، ویدیوهای کانالشان بازدید بیشتری کسب می کند، کارشناسان یوتیوب در پاسخ به این سوال یوتیوبرها گفتند که، این موضوع صحت ندارد و فرقی نمی کند که لوکیشن کانال شما کجا باشد، مخاطب مشخص می کند که الگوریتم های یوتیوب ویدیوی شما را به کاربران پیشنهاد دهند یا خیر؟ پس تغییر لوکیشن کانال شما تاثیری در بازدید کانال شما نخواهد داشت، انتخاب لوکیشن کانال و لوکیشن یوتیبر تاثیری در میزان مالیات نخواهد داشت بلکه مالیات بر روی ویوهایی که از IP کشورهای مختلف هست کسر میشود.

۳. اگر ویدیویی اول به شکل خصوصی یا لیست نشده منتشر شده باشد،‌ امکان دارد بعد از انتشار بازدید مناسب نگیرد؟

پاسخ یوتیوب: خیر ـ از نظر الگوریتم یوتیوب این موضوع مهم نیست، الگوریتم ها به واکنش کاربران به ویدیو حساس هستند، و اگر یک ویدیو برای کاربران جذاب بوده و تعداد بازدیدهای آن زیاد باشد آن را به افراد بیشتری نشان خواهد داد.

۴. چرا ویدیوهای که هم نرخ کلیک بالایی دارد و بخش زیادی از ویدیوها توسط بیننده دیده میشود همچنان بازدید کمی دارند؟

پاسخ یوتیوب: در زمینه فعالیت شما، کانال های دیگری وجود دارند که عملکرد بسیار بهتری نسبت به ویدیوهای شما دارند به همین دلیل ویدیوهای شما کمتر به دیگران پیشنهاد داده می شود، شما می توایند ویدیوهای آن ها را ببینید و کارهایی که آن ها برای جذاب تر شدن ویدیوشان انجام دادند را یادداشت کنید، از آن ها درس بگیرید تا بتوانید کانال خود را بهینه کنید.

۵. آیا حقیقت دارد که یوتیوب کانال هایی که مانتایز شده را بیشتر به بقیه پیشنهاد میدهد؟

پاسخ یوتیوب: خیرـ هیچ فرقی میان ویدیوهایی یک کانال مانیتایز شده با ویدیوهای کانال مانیتایز نشده وجود ندارد، تنها مسئله ای که در الگوریتم یوتیوب اهمیت دارد، این است که چند نفر بر روی ویدیو کلیک کرده و چه میزان از ویدیو دیده شده است، فکر کردن به اینکه چون کانال مانیتایز نیست، بازدید نمی گیرید کاری بسیار اشتباه است. خبر مهم اینکه مطابق بروزرسانی های اخیر گوگل، کانال هایی که مانیتایز نیستند هم تبلیغات یوتیوب در آن‌ها نمایش داده می‌شود که تمام پول حاصل از نمایش تبلیغات از آن خود یوتیوب است.

۶. آیا عوض کردن تیتر و تامبنیل ویدیو باعث تغییر رتبه و رنک ویدیو می شود؟

پاسخ یوتیوب: تاثیر مستقیم ندارد ـ الگوریتم های یوتیوب چک می کنند که نسبت به تغییراتی که اعمال کردید، واکنش مخاطبان به چه صورت بوده است. آیا کاربران بر روی ویدیو کلیک می کنند، در صورت کلیک چند دقیقه از ویدیو را تماشا می کنند؟ در نتیجه به صورت غیر مستقیم می تواند اثر گذار باشد، اما اینکه با تغییرات اعمال شده بلافاصله رتبه کانال شما کاهش یابد و ویدیوهای شما بازدید بیشتری کسب کنند خیر.

سخن پایانی: برای بیننده ایجاد کنید، نه الگوریتم

به یاد داشته باشید، وظیفه الگوریتم ارائه محتوای کامل، مرتبط و مفید برای هر کاربر است؛ یعنی در وهله اول، کاربر برای او مهم است و نه شما و محتوایتان! بنابراین سعی کنید برای پیشرفت مستمر و پایدار، مخاطب خود را در مرکز ایده‌پردازی و تولید محتوا قرار دهید. در این مقاله به بررسی الگوریتم‌ها یوتیوب طی سال‌های اخیر و سال 2024 پرداختیم

سوالات متداول

رعایت کردن قوانین یوتیوب اهمیت زیادی دارد زیرا در صورتی که رعایت نکنید کانال شما اخطار می‌گید و در صورت گرفتن 3 اخطار کانال شما حذف شده و کل درآمد شما از بین می رود.

اگر شریک رسمی یوتیوب هستید؛ کاربران می‌توانند تبلیغات یوتیوب خود را بر روی محتوای شما انجام دهند و شما از آن درآمد کسب کنید.

 

قوانین و الگوریتم‌های یوتیوب سال 2024
هیچ انسانی در دفتر مرکزی یوتیوب نیست که ویدیوی شما را تماشا کند و آن را رتبه‌بندی کند!...
5 از 4 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
    • سلام و عرض ادب
      ممنون از توجهتان نسبت به این مقاله، با آرزوی موفقیت برای شما.

      آیا مفید بود؟
  1. تو قسمت نظر دهی Youtub چرا باید سپاس فروان بخریم چگونه لغو میشه

    آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب
      سپاس فراوان یکی از راه های درآمدزایی از یوتیوب است که بهتراست لغو نشود. موفق باشید

      آیا مفید بود؟
  2. اطلاعات مربوط به الگوریتم یوتیوب بسیار مفید بود.سپاس 🙏👍

    آیا مفید بود؟
    • سلام و احترام
      ممنون از نظر ارزشمندتان، با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟
  3. سلام
    ممنون از توضیحات کاملتون
    من یک سایت دارم که میخوامی یکسری ویدیو روی اون قرار بدم یعنی توی هاست سایت خودم اون ها رو قرار بدم و بذارم برای پخش آنلاین.
    حالا بعضی از این ویدیو رو با هدف بیشتر دیده شدن و اینکه مهم تر هستن رو میخوام توی یوتیوب هم قرار بدم. از اونجا که دسترسی به یوتیوب در ایران محدوده نمیتونم فقط روی یوتیوب بذارم و باید حتما روی سایتمم برای بازدیدکننده ها قرارشون بدم.
    ویدیوها تماما تولید خودم و با صدا و تصاویر خودمه.
    ایا این کار باعث مشکل میشه؟ یا از نظر یوتیوب مشکلی نداره؟ بطور خلاصه اینکه بعضی از فیلم های تولید خودم که روی سایتم قرار داره رو در یوتیوب خودم هم منتشر کنم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید. سپاس

    آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب
      مرسی از توجه شما
      شما میتوانید ویدیوهای خود را در تمامی پلتفرم های ویدیویی قرار دهید و مشکلی پیش نمی آید. با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟