کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

آموزش یوتیوبر شدن ـ چگونه یوتیوبر شویم؟

آموزش یوتیوبر شدن ـ چگونه یوتیوبر شویم؟

یوتیوب به عنوان یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو، به یکی از وب سایت های پر بازدید در سراسر جهان تبدیل شده است. یوتیوب دومین وب سایت شناخته شده در بین کاربران است و شرکت‌ها و افراد زیادی در آن فعالیت می‌کنند. یوتیوب به کاربران اجازه می‌دهد که محتواهای منحصر به فرد خود را آپلود کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. با پیشرفت یوتیوب و محبوبیت روزافزون آن در بین عموم، تولید محتوا در یوتیوب صرفا برای سرگرمی نیست و جنبه درآمدزایی نیز دارد. با این شرایط، کسب درآمد از یوتیوب به این آسانی نیست که هر شخص بر اساس معیارهای ذهنی خود به درآمد برسد! برای کسب درآمد از یوتیوب، باید یوتیوبر شوید. حال چگونه یک یوتیوبر موفق شویم؟ این مطلب شامل دو قسمت است؛ که قسمت اول آموزش مناسب افراد مبتدی در حوزه یوتیوبر شدن و قسمت دوم مناسب برای افراد حرفه‌ای است. با آموزش یوتیوبر شدن افراک همراه باشید.

مسیر یوتیوب و یوتیوبر شدن

برای کسب درآمد از ویدئوهای یوتیوب باید قبل از انجام هرکاری، شرایط اولیه آن را فراهم کنید. درآمدزایی از کانال یوتیوب، نیازمند ثبت نام در partner program است. پس از ثبت نام، یوتیوب به بررسی کانال پرداخته و آن را از جهت بازدید و دنبال کننده بررسی می‌کند. پس از تولید محتوای با کیفیت و کسب شرایط یوتیوب، به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب به درآمد دلاری خواهید رسید. نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران با توجه به تحریمات صورت گرفته کاری مشکل است. اما غیرممکن نیست!

اگر به دنبال ایده و محتوا برای یوتیوب هستید، این مقاله را حتما مطالعه کنید: 21 ایده پولساز برای ساخت ویدیو در یوتیوب

چگونه یوتیوبر شویم

چگونه یوتیوبر شویم؟ آموزشی برای مبتدی ها

۱. هدف جدی

برای پاسخ به سوال “چگونه یوتیوبر شویم” در ابتدا باید بگوییم که اگر می خواهید بر روی یوتیوب به صورت جدی فعالیت کنید، باید هدف خود را مشخص کنید. صرفا علاقه به تولید محتوا دلیل قانع کننده‌ای برای یوتیوبر شدن نیست! فعالیت جدی نیازمند هدف جدی است. حتما اهداف خود را یادداشت کنید و مطابق آن محتوا تولید کنید. به عنوان مثال: اگر کار اصلی شما طراحی و توسعه وبسایت است هدف شما می تواند فروش پکیج‌های تجاری و یا کسب درآمد از یوتیوب در آینده باشد. توجه داشته باشید که اگر برای فعالیت در یوتیوب هدف جدی نداشته باشید؛ پس از فروکش کردن هیجانات اولیه، اشتیاق شما برای تولید محتوا و یوتیوبر شدن کم و در نهایت صفر می شود.

مطلب مرتبط

کسب درآمد با گوشی

۲. موضوع مشخص

یکی از مهمترین نکات آموزش یوتیوبر شدن، انتخاب موضوعی مشخص برای کانال یوتیوبی است. شما باید موضع خود را مشخص کنید؛ که می‌خواهید کانال را در چه زمینه‌ای پیش ببرید. موضوعاتی مثل گیمینگ، آرایش، ورزش، موسیقی و هنر گزینه‌های مناسبی هستند. حتما به یاد داشته باشید که افراد زیادی در این زمینه ها فعالیت می‌کنند و رقابت سنگین است. اما راز موفقیت در یوتیوب، انتخاب یک موضوع بسیار کوچک که زیرمجموعه‌ی یکی از موضوعات اصلی است. به عنوان مثال :

موضوع اصلیموضوع متوسطموضوع کوچک
ورزشوالیبالآموزش به افراد مبتدی

مطلب مرتبط

چگونه موضوع پر بازدید برای کانال یوتیوب انتخاب کنیم؟

۳. کیفیت

یکی از مهمترین موضوعات در تولید محتوا برای یوتیوب کیفیت ویدئو می‌باشد. اگر کمی به سلیقه و روحیه خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که یک ویدئوی با کیفیت نسبت به ویدئوی بی کیفیت تاثیرگذار تر است. سعی کنید در تدوین ویدئوهای خود به دو نکته زیر بسیار توجه کنید:

  • کیفیت تصویر: تدوین ویدئو هایی با رزلوشن بالا به دلایل مختلفی روی بیننده از نظر روانی تاثیر مثبت می گذارند.
  • کیفیت صدا : قبل از انتشار ویدئو حتما صدایی که روی آن پخش می شود را نویز گیری کنید . نویز گیری صدا باعث می شود که توجه مخاطب تنها بر روی مطلب بیان شده متمرکز شود و این یعنی یک بازدهی عالی برای صاحب کانال. به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های نویز گیری می توان به adobe audition اشاره کرد .

برای تولید ویدیو های با کیفیت حتما لازم نیست که از استودیو های حرفه ای و تجهیزات گران قیمت استفاده کنید . می توانید با استفاده از نرم افزار های ویرایش فیلم و صدا تا حدودی کیفیت کار خود را بالا ببرید.

تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت در یوتیوب، بسته به میزان و نوع فعالیت کانال متفاوت بوده و چه بهتر که همزمان با رشد کانال یوتیوب و افزایش تعداد سابسکرایب، تجهیزات یوتیوب خود را هم رشد دهید. مطلب زیر خلاصه‌ای از تجهیزات لازم برای یوتیوبر شدن است؛
تجهیزات یوتیوب: وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن

آموزش یوتیوبر شدن

۴. فعالیت مستمر

یوتیوب به کانال هایی که به صورت مستمر و پیوسته ویدئو آپلود می کنند، بسیار بها می دهد. معمولا در ابتدای شروع فعالیت در یوتیوب، اشتیاق برای تولید و آپلود ویدئو بسیار بالا است و حتی ممکن است روزی چند ویدئو آپلود کنید. اما اگر هدف جدی نداشته باشید، رفته رفته فعالیتتان در یوتیوب کم می شود و حتی ممکن است دیگر فعالیت نکنید. در پاسخ به “چگونه یوتیوبر شویم” باید بگوییم که برای شروع کار، یک ویدئو در هفته آپلود کنید؛ تا با روال کار آشنا شوید.

یکی از مواردی که باعث پیشرفت و افزایش بازدید کانال یوتیوب می‌شود، استفاده از تقویم محتوایی مناسب است. با توجه به قوانین الگوریتم‌های یوتیوب هر چه برنامه انتشار محتوای شما مشخص تر باشد، بازدید بیشتری خواهید داشت. در مطلب زیر نحوه طراحی یک تقویم محتوایی مناسب را شرح داده ایم؛
رشد کانال یوتیوب با تقویم محتوایی مناسب!

۵. تحقیق و پژوهش

در یوتیوب کاربران با سرچ کردن محتوای مورد نظرشان را پیدا می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید، که کاربران زیادی به دنبال آن هستند، تا بتوانید کانال موفقی داشته باشید. هر چقدر که نیاز است جست و جو کنید تا موضوع مناسبی انتخاب و برای آن تولید محتوا کنید. ویديوهای شما باید پاسخ دهنده مناسبی به سوالات کاربران باشند.

حتما بخوانید :

درآمد هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب چقدر است؟

۶. سئو و بهینه سازی ویدئو

یکی از استعدادهای اکتسابی که یک محتواساز باید کسب کند، آشنایی با سئوی یوتیوب است. SEO یا همان (Search Engine Optimization) به معنای راحت تر ساختن شناسایی مخاطب شما توسط موتور‌های جست و جو گر و افرادی که به دنبال ویدئو شما هستند است.  یک یوتیوبر باید برای دیده شدن پست ویدیوئی‌اش در یوتیوب دست به اقداماتی بزند. برای مثال در پست‌های ویدیوئی باید از هشتگ‌ درست و به‌جا استفاده کند؛ یا تیتر پست ویدیوئی باید به گونه‌ای باشد که هم جذاب باشد و هم یک کاربر معمولی در یوتیوب بتواند آن را تایپ کند تا به محتوای مد نظرش دسترسی پیدا کند.

پس از آن که کانال شما مانیتایز شد؛ می توانید تبلیغات یوتیوب را فیلتر کنید و موارد دلخواه را در کانال به نمایش درآورید.

تولید محتوا در یوتیوب

۷. پروموت کردن ویدئو

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای یوتیوبر شدن، پروموت کردن ویدئو به شکلی است که افراد مختلفی بتوانند آن را ببینند. اگر فکر می کنید که با ساخت و آپلود ویدئو و سرچ کاربران می توانید به بازدید مناسب دست یابید، سخت در اشتباهید! الگوریتم یوتیوب به گونه ای است که در ۲۴ ساعت اول آپلود ویدئو تعداد لایک ، کامنت ، بازدید و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی دیگر را چک می کند و مطابق آن، ویدئو را به کاربران بیشتری پیشنهاد می دهد؛ برای پروموت بیشتر می توانید:

  • بخشی از ویديو را در شبکه های اجتماعی دیگر نظیر اینستاگرام و فیسبوک منتشر کنید.
  • با استفاده از ایمیل، کاربران را به تماشای ویدئو دعوت کنید.
  • ویدئو را در پست های وبسایتتان قرار دهید.
  • ویدئو را در کانال های تلگرامی به اشتراک بگذارید.

آموزش یوتیوبر شدن برای حرفه ای ها

پس از مطالعه ی آموزش یوتیوبر شدن برای کاربران مبتدی و رسیدن به پاسخ برای سوال چگونه یوتیوبر شویم؟ با استفاده از نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم؛ می توانید از کانال یوتیوب خود درآمد دلاری کسب کنید. تولید محتوا مناسب در یوتیوب و توجه کافی به نکات گفته شده کلید موفقیت شما در این حوزه است! با افراک همراه باشید.

بیشتر بخوانید

میزان مالیات یوتیوب چقدر است؟

۱. کسب درآمد از تبلیغات

بعد از رسیدن به حداقل شروط یوتیوب، می توانید از طریق تعداد بازدید تبلیغات، درآمد داشته باشید. تنها کافی است وارد YouTube Studio اکانت خود شوید و از قسمت monetization درخواستتان را ثبت کنید. یوتیوب درخواست شما را بررسی می کند؛ که آیا محتوا مطابق قوانین و اصول آن تولید شده است یا خیر. این پروسه ممکن است یک ماه طول بکشد؛ پس از تایید توسط یوتیوب می توانید در ویدئوهای خود تبلیغ قرار دهید. به طور کلی می توانید در هر یک دقیقه از ویدئو، تبلیغ قرار دهید. البته ممکن است یوتیوب، همه ی تبلیغات را به کاربران نشان ندهد. برای ویدئوهای کمتر از ۱۰ دقیقه، فقط یک تبلیغ می توانید قرار دهید؛ پس تولید ویدئوهای طولانی برابر است با تبلیغات بیشتر، تبلیغات بیشتر برابر است با درآمد دلاری بیشتر!

تنها درصورتی می‌توانید از این روش پول دربیاورید؛ که مخاطب‌ها تبلیغات ویدیوی شما را ببینند. پس اگر کاربری از ad blocker یا یوتیوب پریمیوم استفاده کند، پولی به شما در ازای بازدید آن تعلق نمی‌گیرد. تبلیغات Skippable هم زمانی برای شما حساب می‌شوند که کاربر حداقل ۳۰ ثانیه از آن را تماشا کند، اگر در همان چند ثانیه اول تبلیغ را رد کند، مبلغ آن بازدید را از دست می‌دهید.

بیشتر بخوانید

افزایش بازدید یوتیوب

۲. فروش محصولات

از دیگر نکات آموزش یوتیوبر شدن برای حرفه ای ها می توان به فروش محصول اشاره کرد. اگر طرحی یا محصولی برای فروش دارید؛ به راحتی می توانید آن ها را در معرض دید مشتریان قرار دهید. تنها کافی است یک لندینگ پیج بسازید و قفسۀ کالای یوتیوب پارتنر را از قسمت monetization فعال کنید و در ویدئوها، محصولاتتان را تبلیغ کنید، تا کاربران از یوتیوب به سمت سبد خرید محصول شما هدایت شوند.

مطلب مرتبط

شرایط جدید مانیتایز شدن کانال یوتیوب

۳. گرفتن حق عضویت از سابسکرایبرها

از دیگر امکاناتی که یوتیوب، به یوتیوبرها می دهد؛ این است که می توانید در ازای ارائه مزایای خاصی از سابسکرایبر‌ها هزینه دریافت کنید. شما می توانید محتوای ویژه ای برای آن ها تولید کنید. یوتیوبرها معمولاً ویدئوهای مربوط به پشت صحنه یا زندگی شخصی خود را در دسترس کاربرانی که حق عضویت پرداخت می کنند، قرار می دهد، یا اینکه می توانید به کاربران نشان ویژه بدهید؛ بدین صورت که هنگامی که کاربران کامنت می گذارند، نشانی مانند مدال در کنار آواتارشان قرار می گیرد. و ساختن استیکر و ایموجی‌های اختصاصی هم از دیگر کارهایی است که می‌توانید انجام بدهید. آریا کیوکسر از یوتیوبرهایی است که از این قابلیت یوتیوب کسب درآمد می کند.

حق عضویت کانال یوتیوب ۴.۹۹ دلار برای هرماه است. البته شما می‌توانید برای کاربران‌تان چند سطح تعریف کنید و بر اساس مزایایی که ارائه می‌کنید مبلغ را هم بالاتر ببرید. یوتیوب برای هر حق عضویت ۳۰% مبلغ را برمی‌دارد؛ و سهم شما از هر حق عضویت ۷۰% می‌شود.

تولید محتوا در یوتیوب

۴. سوپر چت و سوپر استیکر

هنگامی که به صورت لایو با کاربران در ارتباط هستید (لایو استریم یوتیوب)، سابسکرایبرهای شما می توانند با پرداخت هزینه ای، استیکر یا چت‌شان را با رنگی خاص و تا مدت زمان مشخصی بالای صفحه پین کنند. قاعدتا هر چه مبلغ بیشتری ( از ۱ تا ۵۰۰ دلار ) پرداخت کنید، مدت زمان بیشتری چت شما پین می شود. فعال‌کردن سوپرچت از همان قسمت monetization در یوتیوب‌استودیو انجام می‌شود. سهم یوتیوب در سوپرچت درست مانند حق عضویت، ۳۰% است.

افزایش درآمد ویدیوهای یوتیوب با youtube shorts !

۵. درآمد از یوتیوب پرمیوم

یوتیوب پرمیوم نسخه ی پولی یوتیوب است. یعنی کاربران در این نسخه می‌توانند بدون مزاحمت تبلیغات، ویدئوهای موردعلاقه شان را در ازای پرداخت ۱۲ دلار به‌صورت ماهانه ببینند و دانلود کنند. درست است که نمی‌توانید از تبلیغات در نسخۀ پریمیوم درآمد داشته باشید، اما یوتیوب راه دیگری را پیش پای شما قرار داده است. از آنجایی که تمام ویدئوهای شما در پریمیوم هم نمایش داده می‌شود، یوتیوب به ازای تعداد بازدیدها و دانلودها ۵۵% از درآمد حق عضویت ماهانه پریمیوم را به شما اختصاص می‌دهد.

ابزارهای گرافیکی و ادیت برای یوتیوبر شدن

درنهایت، برای یوتیوبر شدن، با تهیه همه ابزارهای لازم شما نیاز به ادیت برخی تصاویر، درج لوگو و زیرنویس، تهیه کاور و … هستید و باید با یک ابزاری آنلاین یا آفلاین کار خود را پیش ببرید.

در آغاز کار شما باید طرح‌های تصویری خود را ابزارهای موبایلی مانند Canva و کارهای ویدیویی خود را با KineMaster انجام دهید. نرم‌افزار Inshot هم ابزار مناسبی برای انجام این کارهاست. این ابزارها ضعف چشمگیری ندارند و بسیاری از بلاگرها و یوتیوبرهای سطح بالا هم همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین می توانید از ابزارهای هوش مصنوعی یوتیوب برای ادیت استفاده کنید.

با گذر زمان و پیشرفت بیشتر، شما می‌توانید به یادگیری فوتوشاپ، ایلاستریتور، پریمیر، افترافکت و … بپردازید و کارهای خود را حرفه‌ای‌تر و با سیستم پیش ببرید. همچنین پس از مدتی که فرصت کافی برای اینکار را ندارید، طرح‌های خود را از طریق پلتفرم‌هایی مانند پونیشا برون‌سپاری کنید و زمان خود را روی بهبود استراتژی‌های محتوایی صرف کنید.

مهمترین نرم‌افزارهای ادیت و ساخت عکس با موبایل:

  • PicsArt
  • Pixlr
  • Airbrush
  • VSCO
  • Canva
  • Inshot
  • Snapseed
  • PhotoGrid
  • LightX

مهمترین نرم‌افزارهای ادیت و ساخت ویدیو با موبایل:

  • Inshot
  • KineMaster
  • LumaFusion
  • Adobe Premiere Rush
  • iMovie
  • PowerDirector
  • Stop Motion Studio Pro

مهمترین نرم‌افزارهای ادیت عکس و ویدیو با سیستم:

  • Adobe Premiere Pro
  • Adobe After Effects
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Corel
  • Filmora
  • Final Cut Pro
از کتابچه های الکترونیکی بخوانید

راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب

چگونه یوتیوبر شویم؟ آموزش یوتیوبر شدن : کلام آخر

یوتیوب یک بستر بسیار مناسب برای کسب درآمد دلاری است. یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای کاربران یوتیوب پیش می آید؛ ‘چگونه یوتیوبر شویم‘ یا ‘آموزش یوتیوبر شدن‘ است. با تولید محتوای مناسب برای یوتیوب و انجام نکات ذکر شده می توانید به یک یوتیوبر موفق تبدیل شوید. اما توجه داشته باشید که کسب موفقیت در هر فعالیتی نیازمند صبر و تلاش کافی است. یوتیوبر مورد علاقه ی شما کیست؟ آیا تجربه تولید محتوا برای یوتیوب را داشته اید؟ تجربیات و نظراتتان را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

ایجاد کانال یوتیوب رایگان است و نیاز به هزینه ندارد اما در مراحل بعدی برای تهیه کردن یک سری تجهیزات نیاز است هزینه کنید.

برای یوتیوبر شدن و کسب درآمد از یوتیوب، ابتدا باید هدف و موضوع کانال خود را مشخص کنید. سپس به صورت مستمر ویدئوهایی با کیفیت تولید و منتشر کنید. برای سئو ویدئوها در یوتیوب نیز باید آموزش ببینید.

 

اصلی ترین علت حذف شدن درآمد کانال، عدم توجه به قوانین کپی رایت یوتیوب است. پیشنهاد می‌کنیم کتابچه قوانین یوتیوب را مطالعه فرمایید.

آموزش یوتیوبر شدن ـ چگونه یوتیوبر شویم؟
یوتیوب به عنوان یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو، به یکی از وب سایت های پر بازدید در سراسر...
5 از 20 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
    • سلام و عرض ادب
      ممنون از توجه شما نسبت به این مقاله، با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟
  1. باید چقدر سبسکرایب برسانی تا درآمد فعال شود
    یا چقدر لایک یا بازدید لطفاً معلومات ؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز، شرایط جدید به این صورت است:
      کانال یوتیوب حداقل ۱۰۰۰ مشترک (سابسکرایبر) داشته باشد.
      بازدید ویدئوهای کانال در یک سال اخیر حداقل ۴۰۰۰ ساعت باشد.
      محتوای کانال باید با خط‌ مشی‌ها و سیاست‌های محتوایی و تبلیغاتی گوگل سازگار باشد.
      برای تسویه حساب، درآمد باید حداقل به ۱۰۰ دلار رسیده باشد.

      آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز، پیشنهاد می کنم تلاش مستمر داشته باشید و برای تحلیل روند کانال، به صورت هفتگی چک کنید. موفق باشید

      آیا مفید بود؟
  2. سلام خسته نباشید من میخام یوتوبر بشم فقط چگونه باید خارج از کشور حساب بانکی باز کرد

    آیا مفید بود؟
  3. سلام وقت بخیر.میخواستم بدونم فعالیت در یوتیوب به چه صورته.هشتک گذاری داره. فالو انفالو داره؟از صفر شروع کردن چه طوری ما رو به بقیه معرفی میکنه بدون لایک بازدید

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز وقت شماهم بخیر، پس از انتشار ویدیو در یوتیوب، ابزارهایی برای سئو یوتیوب وجود دارد، پیشنهاد میکنم بخشی از ویدیوی خود را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و لینک کانال خود را درج کنید. برای اطلاعات بیشتر، توصیه میکنم این مقاله را بخوانید: آموزش ساخت کانال یوتیوب با گوشی و کامپیوتر . موفق باشید

      آیا مفید بود؟
    • دوست عزیز، خوشحالیم که مطلب مفیدی برای شما بوده است.

      آیا مفید بود؟
  4. سلام و درود. من کورد هستم و میخواهم که یوتیوبر شوم. در زبان فارسی لهجه دارم و صحبت کردنم مشکل داره. به نطرتون میتونم ای راه رو ادامه بدم؟؟؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام آران عزیز، اتفاقا هرچقدر کانال خاص تر باشد، احتمال بازدیدش بیشتر است. با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟
  5. سلام وقت بخیر ایا امکانش هست با گذاشتن فیلم سینمایی و سریال در یوتیوب به درامد زایی رسید یا خیر باید خودم تولید محتوا کنم ممنون میشم جواب بدین

    آیا مفید بود؟
    • سلام سولماز عزیز
      برای درآمدزایی از یوتیوب باید محتوای منتشر شده توسط خودتان تولید شده باشد و با استفاده از محتوای دیگران اخطار کپی رایت را دریافت خواهید کرد.

      آیا مفید بود؟