کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

راهنمای استفاده از گوگل ادز برای وکلا

راهنمای استفاده از گوگل ادز برای وکلا

گوگل ادز برای وکلا یک استراتژی بازاریابی عالی برای جذب موکل جدید در هر ماه با بازگشت سرمایه بالاست. طبق گزارش تأثیر اقتصادی گوگل، کسب و کار‌هایی که از گوگل ادز استفاده می‌کنند به طور میانگین به ازای هر یک دلاری که خرج می‌کنند، دو دلار سود می‌برند. به عبارتی این یک بازگشت سرمایه صد درصدی است. در این مطلب از آژانس تبلیغات آنلاین افراک راهنمای استفاده از گوگل ادز برای وکلا را شرح می‌دهیم.

چرا وکلا باید از گوگل ادز استفاده کنند؟

معمولاً افرادی که به وکیل نیاز دارند، اول به گوگل مراجعه کرده و عبارت بهترین وکیل در منطقه من یا وکیل در منطقه من را جستجو می‌کنند تا وکیل مناسب خود را پیدا کنند. به کمک این کلمات کلیدی، با تبلیغ در گوگل، تبلیغات شما را به کاربران نمایش می‌دهد. هدف کلی گوگل ادز این است که کالا یا خدمات مورد نیاز کاربران را ارائه دهد که در این مورد، خدمات حقوقی وکلا است.

برای مثال بیایید نگاهی به خدمات بازاریابی دیگر مانند تبلیغات فیسبوک بیندازیم. استراتژی آن‌ها مانند گوگل ادز، بازده سرمایه بالایی ندارد. نحوه کار کمپین‌های بازاریابی فیسبوک به این صورت است که تبلیغات مربوط به شما را به همه افراد منطقه، چه آن‌هایی که به خدمات شما نیازمندند و چه آن‌هایی که نیاز ندارند، نشان می‌دهد. این نوع تبلیغات هزینه بالایی دارند و سود کمتری عایدتان می‌شود. اما گوگل ادز با مدل PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) کار می‌کند و فقط در صورتی که کاربری روی تبلیغات شما کلیک کند، هزینه آن از شما کسر می‌گردد.

مطالب مرتبط:
راهنمای تبلیغات در گوگل برای آرایشگاه‌ها
نحوه تبلیغات گوگل برای رستوران‌‌‌‌
راهنمای تبلیغات گوگل برای دندانپزشک‌ها
راهنمای دیجیتال مارکتینگ برای گل و گیاه فروشی

ساختار کمپین تبلیغات گوگل

راه‌اندازی گوگل ادز این چنین است:

گوگل ادز برای وکلا

کمپین، پایه و اساس تبلیغات شماست. اگر می‌خواهید صفحه نتایج جستجو، نمایشگر‌ها یا هر مورد دیگری را هدف قرار دهید، در کمپین خود تبلیغات هدف‌گذاری شده را انتخاب کنید. در این نمونه ارائه شده، هدف خود را نتایج جستجو انتخاب کرده‌ایم. گروه‌های تبلیغاتی، برای سازماندهی کلمات کلیدی مورد نظر هستند. مثلاً هدف یک گروه تبلیغاتی می‌تواند منطقه اطراف دفتر شما باشد.

کلمات کلیدیِ زیر گروه تبلیغاتی، مواردی از جمله وکیل نزدیک من یا وکیل در اصفهان هستند. این کلمات کلیدی هستند که باعث نمایش تبلیغات شما می‌شوند و می‌توانند یک کلمه یا عبارت مانند مثال‌های ارائه شده باشند.

مطلب مرتبط: نحوه ساخت لیست کلمات کلیدی گوگل ادز

امتیاز کیفی در گوگل ادز

امتیاز کیفی تبلیغ شما تعیین‌کننده میزان مرتبط بودن آگهی و لندینگ پیج (صفحه فرود) با کلمات کلیدی انتخابی است. گوگل تبلیغات شما را با نمره‌ای از یک تا ده می‌سنجد و ۱۰ بهترین امتیازی است که می‌توانید کسب کنید. با داشتن امتیاز کیفی بالا، ppc شما ارزان‌تر خواهد بود و تبلیغات شما رتبه بالاتری نسبت به رقبا خواهد داشت. امتیاز کیفی را می‌توانید در پایین صفحه حساب گوگل ادز خود مشاهده کنید. عواملی که روی امتیاز کیفی شما تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  1. نرخ کلیک احتمالی: مقایسه و اندازه‌گیری تعداد افرادی که روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند با تعداد افرادی که تبلیغات را می‌بینند.
  2. مرتبط بودن تبلیغات: آیا کاربران می‌توانند با اطلاعات موجود در آگهی‌های شما، خدمات مورد نیازشان را بیابند؟
  3. تجربه لندینگ پیج: آیا کاربران با کلیک روی تبلیغات شما می‌توانند اطلاعات مربوطه را در لندینگ پیج پیدا کنند؟

راه‌اندازی کمپین برای وکلا

برای شروع کمپین‌های خود فقط به یک حساب جیمیل نیاز دارید. بعد از انتخاب گزینه شروع در صفحه اول گوگل ادز، چهار هدف تبلیغاتی مختلف نمایش داده می‌شوند. آن‌ها را نادیده گرفته و روی  Switch to expert mode در پایین صفحه کلیک کنید.

گوگل ادز برای وکلا

انتخاب expert mode به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بیشتری روی تبلیغات خود داشته باشید. صفحه بعدی که باز می‌شود مشابه صفحه قبلی است و از شما در مورد هدف کمپین سؤال می‌کند. نگران گزینه‌ها نباشید و روی Create a goal without guidance کلیک کنید.

گوگل ادز برای وکلا

در این مرحله از شما نوع کمپین سؤال خواهد شد.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، در این نمونه یک کمپین از نوع جستجو ایجاد می‌کنیم.

گوگل ادز برای وکلا

اکثر مشتریان احتمالی از طریق نتایج جستجو جذب خواهند شد پس روی این مورد تمرکز کنید. صفحه بعدی درباره تنظیمات کلی کمپین شما مانند نام و نوع شبکه‌های مورد نظر است.

گوگل ادز برای وکلا

یک نام منحصر به فرد و مرتبط با هدف خود برای کمپین داشته باشید. این امر کمک می‌کند که کمپین‌های مختلف را منظم و به طور مؤثر سازماندهی کنید. نامی که ما در این مثال استفاده می‌کنیم Lawyer Location است. در بخش تعیین شبکه‌ها هم شبکه جستجو را انتخاب و شبکه نمایشی گوگل را غیرفعال کنید.

شبکه نمایش شبیه تبلیغات فیسبوک است و آگهی شما را برای همه نشان می‌دهد. این روش کارآمد نیست چون همه کاربران دنبال وکیل نیستند. شبکه جستجو این امکان را فراهم می‌کند که تبلیغات شما در صفحه شرکای گوگل نمایش داده شود.

موقعیت مکانی، زبان و مخاطب

گوگل ادز برای وکلا

درست زیر تنظیمات کمپین، بخش هدف و مخاطب قرار دارد. اینجاست که می‌توانید حوزه یا مخاطبی که می‌خواهید هدف قرار دهید را انتخاب کنید. به عنوان یک وکیل محلی بهترین کار این است که گزینه مکان دیگر (another location) را کلیک کرده و موقعیت مکانی خود را وارد کنید. به این ترتیب احتمال جذب مشتریان جدید در منطقه فعالیت شما بیشتر خواهد شد. شما حتی می‌توانید شعاع ناحیه هدف را تعیین کنید.

در مورد زبان هم اگر دو زبانه هستید یا اکثریت مردم محلی به زبان دیگری صحبت می‌کنند، آن را در این بخش اضافه کنید. اگر شما وکیل خانواده هستید و مخاطبان هدف شما گروه خاصی از جامعه هستند، وضعیت تاهل را طبق آن انتخاب کنید.

بودجه‌بندی و مناقصه

در همان صفحه و زیر هدف‌گذاری و مخاطب، بخش بودجه‌بندی و مناقصه وجود دارد. در اینجا مبلغی که روزانه می‌توانید برای تبلیغات خود اختصاص دهید مشخص می‌کنید. بعداً هر زمان خواستید می‌توانید آن را تغییر دهید.

گوگل ادز برای وکلا

گاهی آگهی‌های شما شاید کمتر یا بیشتر از بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید خرج بردارند اما گوگل کاری می‌کند که میانگین هزینه‌ها مطابق با بودجه تعیینی شما باشد. به وکلا توصیه می‌شود که بودجه خود را حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار تعیین کنند. اختصاص دادن بودجه کم، جمع‌آوری داده برای انجام تبلیغات را سخت می‌کند. شما به اطلاعات جمع‌آوری شده نیاز دارید تا بدانید کلمات کلیدی‌ای که انتخاب کرده‌اید مناسب هستند یا باید آن‌ها را تغییر دهید.

بسته به موقعیت مکانی هم ممکن است مقدار بودجه تخصیصی متغیر باشد. در برخی مناطق که رقابت بیشتر است مجبورید بیشتر هزینه کنید. برای مناقصه، راهنمایی‌های گوگل را رد کرده و مستقیماً روی انتخاب استراتژی پیشنهادی کلیک کنید. مجدداً مناقصه‌های خودکار گوگل را رد کرده و Manual CPC را انتخاب کنید.

Manual CPC (تنظیم دستی هزینه به ازای هر کلیک) اختیارات بیشتری جهت تعیین قیمت پیشنهادی برای یک کلمه کلیدی پر بازده می‌دهد.

سیستم‌های مناقصه خودکار گوگل عبارتند از:

  • Target CPA (هزینه به ازای هر فعالیت)
  • هدف‌گذاری  ROAS
  • به حداکثر رساندن تعداد کلیک
  • به حداکثر رساندن جذب مشتری
  • هدف‌گذاری بر اساس سهم نمایش

توصیه ما این است که از این نوع سیستم‌های مناقصه خودکار استفاده نکنید چون بیشتر از این که به شما کمک کنند، به نفع گوگل عمل می‌کنند.

افزونه‌های تبلیغاتی

این افزونه‌ها، اطلاعات اضافی‌ای هستند که می‌توانید در تبلیغ خود بگنجانید. بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید کاری کنید که بخش قابل توجهی از نتایج جستجو مربوط به آگهی شما باشد. هر چه آگهی شما بزرگ‌تر باشد، مشتریان بیشتر جذب آن شده و روی آن کلیک خواهند کرد. به این ترتیب نرخ تبدیل و نرخ کلیک شما افزایش می‌یابد.

شش نوع از افزونه‌های گوگل ادز که در دسترس هستند عبارتند از:

  • افزونه پروموشن: هر نوع معامله یا پروموشن در آگهی نمایش داده می‌شود.
  • افزونه تماس: شماره تماس روی آگهی قرار می‌گیرد و کاربران با گوشی همراه می‌توانند آن را انتخاب کرده و مستقیماً تماس بگیرند.
  • افزونه مکان: در صورت تمایل، موقعیت مکانی کسب و کار شما را نمایش می‌دهد.
  • افزونه Callout: اطلاعاتی درباره خدمات و سرویس‌های شما ارائه می‌دهد.
  • Structured Snippet: این افزونه اطلاعاتی در مورد فعالیت شما و پرونده‌هایی که سر و کار دارید ارائه می‌دهد.
  • افزونه لینک سایت: دقیقاً زیر عنوان آگهی می‌توانید لینک وبسایت‌های مورد نظر خود را قرار دهید. مثلاً می‌توانید کاربران را به صفحه‌ای با توضیحات درباره خدماتی که ارائه می‌دهید هدایت کنید. بهتر است این مورد را نادیده نگیرید چون همین امر معمولاً نرخ کلیک را افزایش می‌دهد.

افزونه‌ها را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

گوگل ادز برای وکلا

همان‌طور که می‌بینید شماره تماس در کنار URL قرار دارد. زیر عنوان، افزونه callout وجود دارد که اطلاعاتی درباره کسب و کار آن‌ها می‌دهد و دو لینک هدایت‌کننده به سایت‌هایشان ارائه داده‌اند.

ایجاد گروه تبلیغاتی

بعد از تکمیل تنظیمات مربوط به افزونه‌ها و کمپین، قدم بعدی ایجاد گروه‌های تبلیغاتی برای کمپین‌هاست. شما می‌توانید چندین گروه تبلیغاتی داشته باشید اما کاری کنید که محتوای همه آن‌ها حول یک موضوع باشد. یک نمونه در تصویر زیر آورده شده است.

گوگل ادز برای وکلا

این گروه تبلیغاتی، کاربرانی را که در حال جستجوی وکیل در منطقه خود هستند هدف قرار می‌دهد و از کلمات کلیدی مانند در نزدیکی من و اصفهان استفاده می‌کند. دیگر گروه‌های تبلیغاتی را می‌توانید طبق خدماتی که ارائه می‌دهید تنظیم کنید. کلمات کلیدی برای بخش خدمات می‌توانند وکیل طلاق یا وکیل خانواده باشند.

انواع تطبیق کلمات کلیدی

نحوه وارد کردن کلمات کلیدی در گروه‌های تبلیغاتی مهم است و روی نتایج جستجویی که نشان داده می‌شوند اثر می‌گذارد. بر اساس مثالی که در بالا زدیم می‌بینید که چطور کلمات کلیدی مختلف دارای علامت‌های نقل قول یا براکت هستند. به این موارد، مطابقت کلمات کلیدی گفته می‌شود. سه نوع مختلف جهت نمایش تطابق وجود دارند:

۱. تطابق کلی  (broad match)

در این روش، تبلیغات شما کلمات کلیدی و کلمات مشابه آن را هدف قرار می‌دهد. این آگهی برای افرادی که به دنبال دانشکده حقوق در اصفهان هستند هم نشان داده می‌شود. سعی کنید از تطابق کلی استفاده نکنید چون تبلیغات شما اغلب به کاربرانی که نیازی به خدمات شما ندارند نشان داده می‌شود.

۲. تطبیق عبارتی

در این نوع تطبیق، آگهی برای کاربرانی که علاوه بر کلمات کلیدی، کلماتی قبل یا بعد از آن‌ها در عنوان جستجوی خود می‌آورند نشان داده می‌شود. برای استفاده از قابلیت تطابق عبارتی بهتر است علامت نقل قول را در ابتدا و انتهای کلیدواژه قرار دهید. یک نمونه از این تطابق “وکیل اصفهان” است. اگر کسی عبارت بهترین وکیل در اصفهان را جستجو کند، تبلیغ شما را می‌بیند.

۳. تطابق دقیق

در این نوع مطابقت، آگهی در صورتی نمایش داده می‌شود که کلمات کلیدی دقیقاً جستجو شوند. برای استفاده از تطابق دقیق باید براکت در اطراف کلمه یا عبارت کلیدی وجود داشته باشد. یک مثال از گروه تبلیغاتی برای تطابق دقیق، [وکیل نزدیک من] بود. مطابقت‌های دقیق اغلب نرخ تبدیل بالاتری دارند چون نیاز دقیق کاربر را رفع می‌کند. اما این می‌تواند به معنای پرداخت هزینه بالاتر به ازای هر کلیک باشد.

ساخت تبلیغ

بعد از ایجاد گروه‌های تبلیغاتی و تعیین کلمات کلیدی، وقت آن است که آگهی واقعی خود را بسازید. این بخش به شما کمک می‌کند تا قالب و نحوه نمایش تبلیغات خود در صفحه نتایج جستجو را مشخص کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از شکل آگهی‌ای است که می‌توانید ایجاد کنید.

گوگل ادز برای وکلا

URL نهایی لینک وبسایت شما خواهد بود؛ جایی که می‌خواهید کاربران بعد از کلیک کردن روی آگهی به آن هدایت شوند. عنوان و توضیحات باید هر نوع توصیف، سرویس، مکان و جزئیات مربوط به فعالیت شما را پوشش دهند. آگهی را جذاب طراحی کنید تا کاربران بیشتری روی آن کلیک کنند.

جستجوی کلمات کلیدی

همان‌طور که در بخش ساختار کمپین هم اشاره کردیم، کلیدواژه‌ها باعث به نمایش گذاشته شدن تبلیغات شما می‌شوند. اگر کلیدواژه‌های معمول که کاربران استفاده می‌کنند را انتخاب نکنید، آگهی شما هیچ سودی نخواهد داشت. مثلاً اگر کلیدواژه انتخابی شما وکیل باشد، تبلیغ شما حتی به کاربرانی که درباره نحوه تبدیل شدن به یک وکیل خوب جستجو می‌کنند هم نشان داده خواهد شد. اما کلیدواژه‌ای مانند وکیل طلاق در منطقه من، مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع انتخاب کلمه کلیدی مناسب

بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی، صرف کمی زمان برای تحقیق کردن است. ابزار‌هایی مانند keyword planner , semrush و ahrefs می‌توانند کمک کنند. از آن جایی که google keyword planner در حساب گوگل ادز شما وجود دارد، نحوه کارکرد آن را توضیح می‌دهیم. بعد از تایپ کردن یک کلیدواژه، google keyword planner  صفحه‌ای مانند آن چه در تصویر زیر می‌بینید نمایش خواهد داد:

گوگل ادز برای وکلا

اولین کار این است که موقعیت مکانی خود را در کنار نوار جستجو انتخاب کنید تا اطلاعات دقیق‌تری برای شما نمایش داده شوند. سپس کلیدواژه‌هایی مشابه کلمه کلیدی‌ای که وارد کرده‌اید پیشنهاد داده می‌شوند. برای هر کلیدواژه، میزان جستجو، رقابت و قیمت به صورت تخمینی نشان داده می‌شود تا طبق آن موارد مرتبط به کسب و کار خود را انتخاب کنید. شما باید کلیدواژه‌هایی را انتخاب کنید که درصد موفقیت بالاتری در جذب مشتری دارند.

گزارش وضعیت جستجو و کلیدواژه‌های منفی

اشتباه رایجی که بسیاری از افراد در گوگل ادز انجام می‌دهند این است که پیگیر وضعیت تبلیغ خود نیستند یا بیش از حد پیگیرند. اگر تبلیغات خود را مرتباً بررسی کنید به گوگل ادز زمان کافی برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد نحوه عملکرد آگهی‌های خود را نمی‌دهید و پیگیری نکردن وضعیت آگهی‌ها باعث می‌شود که به موقع نتوانید اصلاحات لازم را انجام دهید. بازه زمانی مناسب برای بررسی وضعیت آگهی‌ها هر دو تا سه هفته است.

بهترین راه برای انجام این کار، بررسی گزارش وضعیت جستجو است. این گزارش را می‌توانید در زیر صفحه کمپین خود ببینید. این گزارش شامل اطلاعاتی درباره کلیدواژه‌هایی است که بیشترین تأثیر را در جذب مشتری و افزایش تعداد کلیک روی آگهی داشته‌اند. بر اساس این اطلاعات می‌توانید آن‌ها را اصلاح یا به لیست کلیدواژه‌های ناکارآمد اضافه کنید. مثلاً اگر شما فقط به عنوان وکیل امور طلاق کار می‌کنید و می‌بینید که آگهی‌های شما برای جستجو‌های مربوط به وکیل در حوزه رانندگی تحت تأثیر الکل و دارو نمایش داده می‌شود، باید آن را به فهرست کلیدواژه‌های منفی اضافه کنید. با حذف کلیدواژه‌های منفی می‌توانید خدمات و سرویس‌های خود را برای مشتریانی که واقعاً به آن نیاز دارند تبلیغ کنید تا بازده سرمایه شما افزایش یابد.

لندینگ پیج

لندینگ پیج یا همان صفحه فرود، صفحه‌ای است که بعد از کلیک روی آگهی برای کاربران باز می‌شود. لندینگ پیج جایی است که مشتریان می‌توانند با شما تماس بگیرند یا فرم پر کنند. درست همان اطلاعاتی را که در آگهی ارائه کرده‌اید در لندینگ پیج هم قرار دهید چون در صورت مغایرت اطلاعات، مشتریان خود را از دست خواهید داد. بعضی موارد دیگر که در لندینگ پیج باید رعایت شوند عبارتند از:

  • ارائه سرویس تماس برای مشاوره رایگان
  • فهرست خدمات
  • نظرات مشتریان
  • آدرس محل دفتر
  • شماره تلفن و آدرس ‌ایمیل
  • نام دفتر
  • تصویری باکیفیت از وکیل

جمع بندی

در این مقاله با نحوه استفاده از گوگل ادز برای وکلا آشنا شدیم. وکلا میتوانند با استفاده از تبلیغات در گوگل، با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، در راستای جذب موکل درخشان عمل کنند و از دیگر رقبا پیشی بگیرند. به نظر شما کدام روش مارکتینگ دیگر برای وکلا مناسب است؟ تجربه شما از دیجیتال مارکتینگ به چه صورت بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید